Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad är ett Sigma EX 24-70/2,8 DG värt beg?
- Trådstartare FotoDan
- Start datum
Fabian Fogelberg
Aktiv medlem
Jag köpte ett nyss för 2000:- inkl. självutlösare och ett skylight 82mm-filter. Så runt 2000:- borde nog gå, testa att lägga ut den på tradera och se.
hbengtsson
Aktiv medlem
Fabian, saknar du den sista biten ner till 18mm eller "överlever" man? Det är ju trots allt inte ofta man fotar vidvinkel - åtminstone inte jag
Fabian Fogelberg
Aktiv medlem
Jag trodde jag skulle sakna det men det funkar bra utan 18mm. 28mm skulle jag nog inte klara mig med, det skulle bli för lite vidvinkel men 24mm duger bra för mig. Har iof inte plåtat landskap med den än men blir det för lite så gör jag bara ett panaroama av några bilder.
Byggkvaliten mm gör att man inte saknar 18mm. Den är riktigt rejäl! Det enda jag stör mig lite på är att man måste ställa om till manuell fokus/AF både på objektivet och på huset.
Byggkvaliten mm gör att man inte saknar 18mm. Den är riktigt rejäl! Det enda jag stör mig lite på är att man måste ställa om till manuell fokus/AF både på objektivet och på huset.
hbengtsson
Aktiv medlem
I see!
Jo, jag har kikat på Scandinavian Photo - rätt stort är det! Hur ser gluggen egentligen ut på en D5D?? Har även en Sigma 500 blixt. Lägg därtill ett Sigma 24-70 och kameran försvinner
Har övervägt ett Tamron 17-50 men tror att jag har större nytta av 70mm istället. Min nästa glugg (beercan) börjar ju vid 70. Om inget annat så känns det ju bättre :-/
By the way...objektivet har ju fått blandad kritik här på FS. Något du vill kommentera?
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=347
Jo, jag har kikat på Scandinavian Photo - rätt stort är det! Hur ser gluggen egentligen ut på en D5D?? Har även en Sigma 500 blixt. Lägg därtill ett Sigma 24-70 och kameran försvinner
Har övervägt ett Tamron 17-50 men tror att jag har större nytta av 70mm istället. Min nästa glugg (beercan) börjar ju vid 70. Om inget annat så känns det ju bättre :-/
By the way...objektivet har ju fått blandad kritik här på FS. Något du vill kommentera?
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=347
Fabian Fogelberg
Aktiv medlem
Den är ju lite stor på 5D:n som sagt men det går.
Jag kanske ska komma på fototräffen i helgen. (Se fotokompisforumet). Hänger du med då så skulle du kunna testa den.
Lite för tidigt för mig att kommentera skärpan än, den är ochippad (a:en funkar inte) så jag måste chippa den före jag kan använda andra bländare än 2,8. Men jag har testat lite med egentillverkade bländare för bättre skärpa, och skarpt blev det!
Om du vill så kan jag ta lite bilder på kameran med gluggen på och ladda upp här eller maila dig?
Jag kanske ska komma på fototräffen i helgen. (Se fotokompisforumet). Hänger du med då så skulle du kunna testa den.
Lite för tidigt för mig att kommentera skärpan än, den är ochippad (a:en funkar inte) så jag måste chippa den före jag kan använda andra bländare än 2,8. Men jag har testat lite med egentillverkade bländare för bättre skärpa, och skarpt blev det!
Om du vill så kan jag ta lite bilder på kameran med gluggen på och ladda upp här eller maila dig?
hbengtsson
Aktiv medlem
Kan du bara använda 2.8? Måste alla utgåvor chippas om?
Hehe, tja, om du har lust så får du gärna ta en bild på kitet och lägga upp. Skulle vara kul att se...men det behövs inte...
Kan dock inte hänga på fototräffen tyvärr
Hehe, tja, om du har lust så får du gärna ta en bild på kitet och lägga upp. Skulle vara kul att se...men det behövs inte...
Kan dock inte hänga på fototräffen tyvärr
Fabian Fogelberg
Aktiv medlem
Nej, alla ex behöver inte chippas men mitt är köpt år 2001 så det är lite gammalt, köptes till en analog kamera då. Men efter chippningen så kan jag såklart använda alla bländartal från 2,8 och uppåt.
Ska ta lite bilder nu.
Ska ta lite bilder nu.
Anddje
Aktiv medlem
Den gamla EX DF måste uppgraderas av Sigma för att funka på 5D och 7D, nyare EX DG fungerar.
Har funderat på en Sigma 24-70 som normalzoom på min 7:a (och till digitalkamerorna med förstås), men har inte råd med den för tillfället
Vilken är skarpast av Sigma 24-70 och Tamron 28-70? Jag har ju gärna lite mer vidvinkel, men om 28-70 är skarpare så vinner den.
Men så ser ju Sigman lite coolare ut med
Annars kanske man ska spara tills CZ 24-70 2.8 kommer nästa år, så kanske man får ihop tillräckligt för att köpa en sån.
Vario-Sonnar T* Carl Zeiss 24-70 2,8 SSM skulle vara nice.
/Anders, som testade en Canon 24-70 2.8L USM igår och är avundsjuk
Har funderat på en Sigma 24-70 som normalzoom på min 7:a (och till digitalkamerorna med förstås), men har inte råd med den för tillfället
Vilken är skarpast av Sigma 24-70 och Tamron 28-70? Jag har ju gärna lite mer vidvinkel, men om 28-70 är skarpare så vinner den.
Men så ser ju Sigman lite coolare ut med
Annars kanske man ska spara tills CZ 24-70 2.8 kommer nästa år, så kanske man får ihop tillräckligt för att köpa en sån.
Vario-Sonnar T* Carl Zeiss 24-70 2,8 SSM skulle vara nice.
/Anders, som testade en Canon 24-70 2.8L USM igår och är avundsjuk
Senast ändrad:
Fabian Fogelberg
Aktiv medlem
Fabian Fogelberg
Aktiv medlem
Fabian Fogelberg
Aktiv medlem
Och från sidan med objektivet inställt på 24mm. Av någon konstig anledning så har Sigma gjort så att objektivet är som längst vid vidvinkelläget vilket jag tycker är lite konstigt. När jag tar ut objektivet ur min kameraväska vill jag börja från 24, inte från 70.
Bilagor
hbengtsson
Aktiv medlem
Yikes! Tack för bilderna....det ser ruggigt stort ut som sagt. Och det omvända förhållandet ang zoomen verkar ju lite knepigt förstås?
Fast huvudsaken är ju att bilderna blir bra och att man trivs med det. Gäller detta omvända förhållande även deras 18-50/2.8 - nån som vet?
Fast huvudsaken är ju att bilderna blir bra och att man trivs med det. Gäller detta omvända förhållande även deras 18-50/2.8 - nån som vet?
wsaar
Aktiv medlem
Skulle nog kunna tänka mig ge 2000kr för ett beggat 24 - 70 f2.8 i bra skick.
Sitter själv och väntar på att Tamron 17 - 50 f2.8 ska komma med Sony-fattning för att kunna ersätta kitzoomen och samtidigt få en porträttzoom. Har dock funderat lite på att skaffa en Sigma 24 - 70 f2.8 eller Tamron 28 - 75 f2.8 som dedikerad porträttzoom istället och fortsätta använda kitzoomen för walkaround.
Sitter själv och väntar på att Tamron 17 - 50 f2.8 ska komma med Sony-fattning för att kunna ersätta kitzoomen och samtidigt få en porträttzoom. Har dock funderat lite på att skaffa en Sigma 24 - 70 f2.8 eller Tamron 28 - 75 f2.8 som dedikerad porträttzoom istället och fortsätta använda kitzoomen för walkaround.
8000i
Aktiv medlem
FotoDan skrev:
Var är ett Sigma EX 24-70/2,8 i kanonskick värt beg?
Finns det någon efterfrågan i Sverige?
Skicka ett pm om du vill sälja ditt...
philip svensson
Aktiv medlem
tänkte få liv i den här tråden igen (om jag lyckas) är inne på att köpa den här 24-70 till min D5D nu o byta ut mitt kit objektiv. det är lite dyrt för mig att köpa nytt känns det som och det verkar inte finnas någon annanstans är i hong kong att köpa det på ebay... är det någon som har koll på om det kommer upp lite sigma 24-70 2.8 på tradera ibland? eller kanske till och med någon som vill sälja sitt?
ondjultomte
Aktiv medlem
Om du inte behöver extra zoomen skulle jag kikat på tamrons 17-50 , som är ett mycket bra objektiv.
philip svensson
Aktiv medlem
ondjultomte skrev:
Om du inte behöver extra zoomen skulle jag kikat på tamrons 17-50 , som är ett mycket bra objektiv.
är det bättre med det på begagnatmarknaden?
det verkar som det inte finns så många normalzoomar med 2.8 på tradera o liknande sidor...
Fabian Fogelberg
Aktiv medlem
Jag har slutat använda mitt 24-70/2,8 faktiskt (har gått över helt till fasta gluggar). Så du skulle kanske kunna köpa mitt, maila mig på [email protected] så kan vi prata lite om det. Är inte hemma förrens i början av augusti dock.