Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är ett fotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)
lusidor skrev:
Naturligtvis. Jag uppfattar det just som att radar har större likheter med sonar än vad det har med fotografi. Men mina referensramar kan vara begränsade.

Frågan var kanske svagt formulerad, jag är mer intresserad av det praktiska tillvägagångssättet. Om jag vill ta ett "radiografiskt" självporträtt, hur skulle jag bära mig åt? Duger en vanlig kamera med annan slags film eller sensor? Hur kommer bilden att se ut?

/ Leif
Jaja, radar var väl ett dumt exempel kanske, men eftersom det handlar om elektromagnetiska vågor även där så bör man också kunna "fotografera" med radiovågor. Radarn funkar ju mer som en "scanner", då man inte får hela bilden på en gång, utan tar en liten del i taget. Ingen projektion i den meningen alltså.
Men att belysa ett objekt med radiovågor och fokusera de återstudsande vågorna mot någon typ av sensor borde gå utmärkt, i alla fall
teoretiskt.

Edit: Frågan är hur man ska fokusera radiovågorna, då linser av glas väl knappast fungerar för detta. Däremot borde det gå med "speglar" och paraboler.

För mig är ett fotografi när det är "oldschool" dvs när det framkallats i kemi på gammalt vis.

Om jag tar en bild med en digitalare och trycker "print" så får jag inte ett foto....jag får en bild!
Och missfårstå mig inte, det kan vara jätte fina bilder ha ha ; ) Men något "foto" blir det aldrig.

Och om jag väljer att scanna ett "riktigt" foto (enligt mig) och sen skriva ut det så blir det också "bara" en bild....men med bättre stamtavla (lol trött)

Någon annan som håller med om denna idé?

Mv.

För mig handlar det inte så mycket om teknik utan om utmaningen att uttrycka sig genom att fånga ett ögonblick av levande ljus (synligt eller ej).

Makten skrev:
Kanske är det dumt att begränsa oss till just fotoner. Det går ju att "fotografera" ljudvågor t ex. Det är ju i princip så en fladdermus ser sin omgivning.

...........................................................................

Om du öppnar ögonen ett kort ögonblick och sen ritar det du sett, så är det väl egentligen ett foto? Klurigt detta:)

Hej Martin - gillar ditt sätt att tänka och framförallt ditt sätt att beskriva världen genom att doklumentera den genom att fotografera.

/Jan-Olof

ANNONS