Anders Östberg
Guest
Vi redigerar visst precis om varandra - se mitt förra tillägg.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vill du ha ännu större förstoring kan du addera mellanringar eller försättslins, använda objektivet MP-E 65, eller koppla kameran till ett mikroskop.
Helt klart, ett riktigt makroobjektiv fungerar bäst.
Men du får det att låta som om man har två likvärdiga objektiv där närgränsen skiljer, så väljer man bort det som har bäst närgräns pga. något sämre skärpa vid närgränsen.
En bra närgräns ser jag som en tillgång.
"Canon mm gör inte lika närfotograferande zoomar för att de vill inte få klagomål på skärpan vid närgränsen"
Hur slank då det här genom kontrollen: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6
Och kan man annvända det här vid praktisk fotografering så ser jag inga större problem med att använda en bra 50mm och mellanringar eller som Tibor visade i en annan tråd Canons 135/2,0L.
Micke.
Jaha, okej. Ja, just det. Så själva objektiven ger aldrig mer än 1:1? Då hänger jag med.
Canon 18-55 kommer inte att användas av kritiska amatörer/proffs varför risken att den befläckar ryktet är minimal. Titta på Canons dyrare gluggar: jämför närgränsen på 70-200/2,8 med Sigma och Tamron.
Canon 18-55 kommer inte att användas av kritiska amatörer/proffs varför risken att den befläckar ryktet är minimal. Titta på Canons dyrare gluggar: jämför närgränsen på 70-200/2,8 med Sigma och Tamron.