Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad är egentligen 640 px?

Produkter
(logga in för att koppla)

Litchen

Aktiv medlem
På masterstävlingen här står det att bilden måste vara minst 640 px eller max typ 1024 eller nått sånt.
Men min fråga är vad "px" är? Pixlar per tum?

Om det betyder pixlar per tum så vet jag hur man gör i lightroom. Min fråga är alltså om dom menar just pixlar per tum med px?

/R

På masterstävlingen här står det att bilden måste vara minst 640 px eller max typ 1024 eller nått sånt.
Men min fråga är vad "px" är? Pixlar per tum?

Om det betyder pixlar per tum så vet jag hur man gör i lightroom. Min fråga är alltså om dom menar just pixlar per tum med px?

/R

Hel enkelt att bilden ska hålla sig inom 640 till 1024 pixlars storlek. Pixlar per tum saknar helt betydelse om bilderna ska betraktas på webben.

Dom menar kort o gott pixlar. Pixlar per tum är bara intressant om man skriver ut saker. Så det du ska göra i Lightroom är att säga till exporten att bilderna ska vara 1024 pixlar.

Dom menar kort o gott pixlar. Pixlar per tum är bara intressant om man skriver ut saker. Så det du ska göra i Lightroom är att säga till exporten att bilderna ska vara 1024 pixlar.

Ah tack för svar, men punkt 7 i reglerna för uppladdning säger såhär.

"7. Bildoriginalet kortaste sida måste vara minst 2000 pixlar stor. Uppladdad bild måste vara minst 640px eller som max 1024px."

I lightroom anpassar jag o väljer den kortaste till minst 2000 pixlar. Men sen får uppladdad bild vara max 1024px? Hur ser man detta? det har väl inget med tyngden att göra, alltså att bilden är 3 Mb stor.?
Ah får väl göra kortaste sidan till 2000 pixlar o hoppas att bilden sen blir nånstans mellan 640 och 1024, för de fattar jag ej hur man kollar upp.

/R

Ah tack för svar, men punkt 7 i reglerna för uppladdning säger såhär.

"7. Bildoriginalet kortaste sida måste vara minst 2000 pixlar stor. Uppladdad bild måste vara minst 640px eller som max 1024px."
/R

Är det inte så att den bild du laddar upp "Uppladdad" ska hålla sig inom 640-1024 pixlar men ditt original "Bildoriginalet" (inte versionen du laddar upp) ska vara minst 2000px. Vilket i så fall borde betyda att du alltid måste förminska din bild innan du laddar upp och det är ju ganska vanligt vid all uppladdning till t ex webben

Är det inte så att den bild du laddar upp "Uppladdad" ska hålla sig inom 640-1024 pixlar men ditt original "Bildoriginalet" (inte versionen du laddar upp) ska vara minst 2000px. Vilket i så fall borde betyda att du alltid måste förminska din bild innan du laddar upp och det är ju ganska vanligt vid all uppladdning till t ex webben

det låter rimligt. så är det kanske. Men vad skulle de ha för betydelse om orginalet från början är 2000px o den ja laddar upp, den jag bidrar till tävlingen med är bara 640?

det låter rimligt. så är det kanske. Men vad skulle de ha för betydelse om orginalet från början är 2000px o den ja laddar upp, den jag bidrar till tävlingen med är bara 640?

Vid eventuell vinst kanske de frågar efter den större filen för att trycka i tidninge eller liknande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar