Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mic

Medlem
Hej!

Detta märke har jag hittat på flera av mina kort tagna med en Canon Powershot S45:a.

Ibland ensamt, ibland flera.. i olika storlekar men med samma utseende.

Vad är det?!? Någon som vet?

mvh
/ Mikael
 

Bilagor

  • exempel.jpg
    exempel.jpg
    10.6 KB · Visningar: 590
nja.. tror inte det.

Av 180 kort så finns dom på olika ställen i olika storlekar på kanske 10 kort. Och alla tagna inomhus.

Tack, men flera förslag?
 
Något andeväsen som söker kontakt.......?
Nä....knappast. Har någon lins släppt i infästningen och ligger emot annat linselement och åstadkommer Newtonringar som sedan kan speglas i optiksystemet? Endast helt märkbart vid svag belysning (inomhus)?? Eller motsvarande för CCD-elementet och en täckskiva (ja, CCD eller vad det nu är för typ av ljuskänslig platta på din kamera). Mönstret i fläcken ser ut som Newtonringar. Till service tycker jag.
Us
 
Jag tänker på effekter som kan uppstå när det förekommer partiklar eller snöflingor i luften och man fotar med blixt men blaffan såg så väldigt stor ut så jag blir osäker. Jag skall försöka hitta ett exempel på det så kan du själv jämföra...

... Nu har jag hittat ett:
Här är ett exempel när det är snö och blix som är orsaken
sno.gif


jag tycker det ser rätt likt ut. (hur f*¤%&n infogar man bilder i trådarna)
 
Senast ändrad:
Tack för svaren och bildexemplet!

Jag måste nog hem och undersöka bilderna mer noggrannt men det jag känner är att service nog är det som ligger närmast. Även om bildexemplet är väldigt likt.

Hittade även detta fenomen på kort tagna med en Canon Powershot S30. Ingen annan med Canons Powershot modeller som upptäckt något liknande?
 
Dvs jag tror inte det är något fel på din kamera. Prova att dammsuga och låt dammet i luften sjunka undan istället för att skicka tillbaka kameran :). Vanligast är att man ser fenomenet när man fotar vid snöfall och då associerar man ju lätt till snön men jag har sett samma sak på kort tagna med digitalkamera i områden där snö aldrig faller då det varit dammigt i luften.
 
Jag måste nog helt hålla med Ulf. Tycker blaffan i bilden ser ut att vara en Newtonring. Visserligen kan dam och snö orsaka diffusa punkter på bilder, men knappast med ett så tydligt ringmönster.

Uppkommer blaffan bara när du fotar inomhus, kan man ju också fundera över om det är någon typ av reflex i objektivet som dyker upp.

/Pingo
 
Så in i he....e dammigt tror jag inte någon har. Inte heller att dammråttor i centimeterstorlek far omkring osedda för ögat. Taket på bilden verkar vara helt så det är osannolikt att det snöar in. Jag skulle kunna sträcka mig så långt att det skulle kunna vara en mm-stor vattendroppe på en lins, troligast då frontlinsen, alternativt en intorkad droppe med kalk eller saltavlagringar. Men den borde vara synlig för blotta ögat. Det frågades om någon annan med powershotkamera sett något liknande. Jag har en Powershot (S20 tror jag den heter).Nix jag har inte sett något sådant. Fast å andra sidan är jag otroligt less på kameran (trist med digitalkamera) och använder den aldrig numera.
Us
 
Är bilden "delförstorad" ? Och blixtrad ?
I min första digitalkamerra, en enkel fuji, fick jag liknande när jag använde blixten. såg ut som tennisbollar i luften. Det berodde på att när blixten sitter nära objektivet så reflekteras ljuset från dammkorn i luften.
 
Jag tror fortfarande bestämmt att det är dampartiklar i luften. Den här frågan dyker ofta upp på dpreview och jag hade också svårt att köpa det där med damm till en början: Kolla in dessa trådar:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=4126150
Exemplet har även det dessa "newtonringar"

Det här inlägget lär komma med länkar till den fysikalsiska förklaringen:

http://www.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=2061283
...När jag kikade närmare på länkarna under sidan ovan så var det inte mycket till fysikaliska förklaringar. Fuji-länken verkade säga mest. Sorry.
 
Senast ändrad:
har sett liknande fenomen från farsans digitalkamera. jag gissade då på att det var blixten som gav optiska effekter i de kristallkronor som fanns i rummet.

/G
 
Jag tror att det är damm. Jag har sett effekterna med många olika kameror. De här kamerorna har ju extremt stort skärpedjup varför dammkorn i luften framför linsen borde bli synliga. Med "vanlig" kamera är ju skärpedjupet mycket kortare så då ser man inte dammet.
 
Är nu ganska benägen att tro på dammteorin, speciellt efter att läst i dpreviews forum. Alla kort som dessa prickar syns på var som sagt tagna inomhus med blixt, och det var nog ganska dammigt där..

Tack för alla funderingar och förslag, jag tror service får vänta ett tag! oj, det rimmade visst.. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.