Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta tro?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Alltså det inringade?
Hur kan det ha kommit dit?
Någon som har en teori?

Bilagor

• effekt2.jpg
    effekt2.jpg
    43.9 KB · Visningar: 845
UFO ;-)
Har du bara ett kort med dom på? Själv brukar jag ju vara "triggerhappy" så jag brukar alltid ha flera.... Exakt var är bilden tagen? Du har inte varit där och kollat i dagsljus?
(Ser ut som värthamnen med Lidingö i bakgrunden?)

Har du fotat genom ett fönster?
Jag tycker det ser ut som speglingar.
Ser ut att finnas teckning i lågdagrarna där, kan du dra upp ljusheten lite?

[egentligen tror jag att det är en ufo-rote!]

Genom fönstret= Rätt, men minns jag rätt var det öppet och detta är enda bilden där effekten finns.

Plats= 9:e våningen på hotell Ariadne. Alltså plåtat ut över Värtahamnen. Rejält uppljusat ser jag inga direkta andra speglingar från rummet varken i denna eller de andra.

Ufon låter ju spännande:)

Hm...
Tre fläckar med samma form, men med avtagande ljusstyrka. Undrar om dom har trippelglas i sina fönster på hotellet?

LeadHead skrev:
Är det bara jag som tycker att Silja-färjan ser ut som om den träffas av en gigantisk upplättningsblixt? :-D
Den blixten fyrade iaf inte jag av. Det är jag mer säker på än hur öppet fönstret var..
Fast sen är jag helsäker på att allt var släckt just för att man skulle se bra ut också (det är kväll) så någon lampa kan det knappast vara..
Fast osäker på fönstret är jag..

Det kan nämnas att den sidan av hamnen är avsevärt mer belyst än motsatta sian, så jag gissar att det kan ha gett den vita båten en känsla av att ha träffats av den gigantiska upplättningsblixten :)

Min gissning är speglingar/reflex av något slag.. om nu ingen har tänt eld på skogen ;)

Bilagor

• skräp.jpg
    skräp.jpg
    42.3 KB · Visningar: 657
RolandM skrev:
Speglingar av solen i fönstret på rampen mellan Siljaterminalen och hotellet.

Nej, nej, det var en sumpgasficka i övre troposfären som reflekterade ljus från Venus.

Se så, nu ska vi göra en synundersökning på er allihop. Titta här!

*pekar på silvrig high-techpryl*

lottae skrev:
Fast sen är jag helsäker på att allt var släckt just för att man skulle se bra ut också (det är kväll) så någon lampa kan det knappast vara..
Fast osäker på fönstret är jag..

Oavsett om fönstret var stängt eller inte finns det väl en viss möjlighet att det var ströljus eller reflexer mellan linserna i objektivet?

Det är navigeringspunkter för sjöfarten. Att vända ett stort fartyg i en trång farled är inte det lättaste, därför använder kaptenerna dessa ljuspunkter (uppsatta på land) att navigera efter.
/ Jens

Holmström skrev:
Det är navigeringspunkter för sjöfarten.
/ Jens
Aha, då ska de alltså vara där då?

Arne förresten, lite taskigt att försöka ta från mig min tro är det nog, fast det taskiga kompenserades dock bra med skrattet jag fick i stället :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar