Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för insekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
insekt1.jpg

insekt2.jpg

Fejkgeting

Även kallade "fejkgetingar" i alla fall av mig. De är maskerade som getingar för att få vara i fred för rovdjur. Smart gjort av naturen, eller vem det nu är som ligger bakom...

jag kanske ska tillägga att den här insekten var 3-4cm alltså helt gigantisk. ögonen var säkert 0.5cm i diameter. så någon blomfluga är det knappast.

Mundelarna indikerar att den är blodsugande och ingen blomfluga. Bör alltså vara en renbroms. Denna attackerar renar men finns även i t ex Mälardalen.
/Harald

kan det inte vara en getingdrottning?

blev faktiskt föreslagen att det var en broms innan, mycket möjligt att det är det.

Nej, getingar har riktiga käkar och har ingen behåring på mellankroppen. Dessutom viker en social geting ihop vingarna när de ej används. Ögonfärg mm stämmer inte heller med en geting. Räcker argumenteringen?
Försökte hitta en bild på nätet på renbroms men misslyckades.
/Harald

Det är varken en broms eller geting, Peter och Camilla har rätt - det är en blomfluga. En snabb sökning på nätet har stillat alla tvivel (iaf från min sida).

Climber skrev:
Det är varken en broms eller geting, Peter och Camilla har rätt - det är en blomfluga. En snabb sökning på nätet har stillat alla tvivel (iaf från min sida).
Hade gärna sett en referens som stillade mina tvivel också. Jag känner mig övertygad om att det är en broms, bl a baserat på dess storlek och att den ser så kraftig ut. Blomflugor tycker jag brukar ge ett smäckrare intryck, i alla fall de som jag har sett.

Jag trodde nog det var en blomfluga först.
Men var den 3-4 cm så kan det väl knappast ha varit en sån ;)

Tror jag har en liknande...

Kul med closup/macro foto. Jag har en ny hobby :)

Bilagor

• 400_2004-09-05_17-20-24dsc_.jpg
    400_2004-09-05_17-20-24dsc_.jpg
    46 KB · Visningar: 1,134
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar