Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för fågel?

Produkter
(logga in för att koppla)

gunau

Aktiv medlem
Denna fågel av sprvstorlek for omkring i sanden längst ut i havsbandet vid Skagen i Danmark. Den var som synes väl kamouflerad i den miljö den rörde sig. Kan någon hjälpa mig med identifieringen. Jag tycker det är svårt med fågelböckernas teckningar.

Bilagor

• skagen fågel liten.jpg
    skagen fågel liten.jpg
    26.1 KB · Visningar: 809
Det är en snösparv. Vuxen hanne i vinterdräkt, allt enligt fågelguiden som är en mycket bra fågelbok som jag varmt kan rekommendera. Den omfattar alla europas och medelhavsområdets fåglar och varje art omfattar flera mycket realistika teckningar med alla vanligt förekommande dräktvariationer såsom honor, hanar, vuxna, ungfåglar, sommardräkt och vinterdräkt

Tack så mycket för hjälpen. Jag får nog ta och skaffa mig det nämnda alstret, skulle kanske passa under granen?

Jag kan också varmt rekommendera pippi-bibeln; Fågelguiden. Det är det andra exet jag har i min ägo då den första försvann samtidigt med fågelintresserat ex. Naturligtvis var jag tvungen att köpa en ny. Fågelguiden alltså...

jojo, Fågelguiden är bäst med sina tecknade illustrationer, att föredra framför foton. Får man säga så här ;-)
Kampanjpris för 99:- på Naturbokhandeln på Öland i somras i alla fall...

Det får du helt klart!

Illustrationer är och skall vara en kraftig förenklig av verkligheten,,
Ett dokumentärt fågelfoto blir ofta för detaljrikt för att de typiska huvuddragen hos arten skall framträda, vilket de bör i en "fågelbok".
/Vh Niclas,

nja..

Sanningen är väl snarare att bilderna i en bra fågelbok som "Fågelguiden" visar betydligt mer än vad de flesta foton visar. Skillnaden är att man kan se fågeln i olika dräkter och bra vinklar, i "jämn belysning" utan skuggor o dyl. samt att man där med hänvisningar och pilar och ibland detaljbilder betonar arttypiska karaktärsdrag.

Köp den eller Lars Jonsson klassiker "Fåglar i Europa"

Re: nja..

Tonyeagle skrev:
Sanningen är väl snarare att bilderna i en bra fågelbok som "Fågelguiden" visar betydligt mer än vad de flesta foton visar.

Ok men det är det jag menar,,
Ett fotografi visar sällan det som är nödvändigt i en bra "illustration",,
En tecknad illustration är överlägsen i många sammanhang.

Mvh Niclas,

Tydligen tog boken runt 15 år att få färdig, mycket beroende på tragiska bortgångar av medhjälpare. Frågan är hur lång tid boken hade tagit att göra på samma sätt, men med alla bilder på fåglarna som foton i stället? Hade det varit möjligt att genomföra?

Finns ju många fågelböcker med foton, det beror såklart på kraven man ställer.

Att kirra en fågelbok med foton som illustrerar fåglarna lika bra som illustrationer är enligt mig 111% omöjligt.

Mvh Niclas,

Helt rätt är att man med teckningar, målningar kan ta fram alla önskvärda detaljer. Rent teoretiskt går det även med foton, men i praktiken...

Det finns en "tegelstens"-serie som heter Handbooks of the Birds of the World, som innehåller en blandning av kriminellt bra teckningar OCH fotografier. Jag tror att det blir mer och mer av böcker innehållande både teckning och fotografier.

Oscar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar