Annons

Vad är detta? Damm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Vad kan detta vara? Det är på insidan av linsen på mitt Tamron 90mm. Har giltig garanti, men oroar mig för att skicka in och åka på en hög reparationsavgift. Kan inte se att jag själv skulle ha orsakat detta, så jag tycker garantin borde täcka. Har haft objektivet i två år, och har inte tänkt på det tidigare, så jag vet inte hur länge det varit där. Någon som har nån susning om vad det kan vara?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    51.7 KB · Visningar: 265
Det finns en tråd för ca 1 månad sen när ett beg tamron hade liknande prickar. I en länk till ett annat forum funderades det att det berodde på kondens som torkat ihop med lite damm inuti objektivet.

Hur det är med garantin vågar jag inte gissa.
Har du varit ute i vinter och tagit in kameran direkt i värmen? Det rekommenderas ju att man låter den ligga i kameraväskan som är lite isolerad eller att sätta in kameran i en plastpåse och försluta den så luften värms lite gradvis, så bildas inte kondens lika enkelt.
Det ser ut som gamla versionen av tamron och den ändrar visst på längden vid fokusering, då ska lite luft in och samtidigt kan det hitta in damm. Samma kan ske med zoomobjektiv som blir längre vid zoomning.

Hur det är med garantin vågar jag inte gissa.
Har du varit ute i vinter och tagit in kameran direkt i värmen? Det rekommenderas ju att man låter den ligga i kameraväskan som är lite isolerad eller att sätta in kameran i en plastpåse och försluta den så luften värms lite gradvis, så bildas inte kondens lika enkelt.
Det ser ut som gamla versionen av tamron och den ändrar visst på längden vid fokusering, då ska lite luft in och samtidigt kan det hitta in damm. Samma kan ske med zoomobjektiv som blir längre vid zoomning.

Jag var ute bär första frosten kom, la den direkt i väskan i bilen som jag brukar, och inne brukar den få ligga 30 minuter, till en timme innan jag vågar ta upp den, ibland längre. Vet inte om det funnits sen förut, eller när det uppstått. Det är den ny modellen, VC USD.

Ring kameraservice i Kungsör och fråga. Det är de som har service på Tamronprylar i Sverige och de är väldigt bra att ha att göra med.
http://www.kameraservice.se/

Tack för tipset, jag har ringt dem, och de var som du säger väldigt trevliga och bra, men de måste ju se objektivet för att veta. Givetsvis kan ju inte ni här på FS det heller, men tänker om det är nån som haft nåt liknande problem, och vet om det brukar gå på garantin. Det enda är väl att skicka in det och se vad de säger. Tack för era svar:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar