Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad är det jag behöver?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas L. Svensson

Aktiv medlem
goddag.

jag köpte en D80 i november, fick med kit-gluggen nikkor 18-55mm II AF ED som förväntat inte räckte alls till den fotografering jag ville bedriva (fåglar av alla de slag på varierande avstånd). så jag köpte ganska direkt ett nikkor 55-200mm 4-5,6 AF-S ED VR som är en klar förbättring men ändå inte tar mig ända fram. tycker VR:en ger en stor fördel och har aldrig använt eller behövt använda stativ. och nu är ju våren snart här = fågelskådning för hela slanten, och dom erfarenheter jag har av 200mm objektivet är att det inte alls räcker till, inte minst på småfåglar. så en uppgradering är planerad inom dom närmsta veckorna.
MEN, vad ska jag köpa?

jag TROR, att ett nikkor 80-400mm f4,5-5,6 AF-S ED VR räcker gott men då jag aldrig haft något så vet jag inte. Eller är det så att bildkvalitén är så mycket bättre i ett nikkor 300mm 2,8G AF-S VR att jag kan zooma in och klippa ut efter exponeringen och ändå ha ett 400mm objektivs bilkvalité?

den sistnämnda är ju 1,9kg tyngre, 28000:- dyrare samt ganska mycket större än 80-400mm:arn. är det värt det för att få en ljusstarkare tub?

eller kan rent av sigmas 80-400/4.5-5.6 EX APO OS matcha någon av dessa vad gäller bildkvalité på fullzoom?

många frågor av en glad amatör.

//jonas

Senast ändrad:
Re: Fågelfoto

Fågelfotografering med begränsad budget var förr i tiden ett 400/5.6 optik och ett stativ. Med en digital kamera är det motsvarande 600 mm och bländare 5.6.

Leta upp ett begagnat objektiv och köp ett rejält stativ som klarar av minst fyra kg vikt av kamera och optik.

vill ha större bländare än 6,3 på full zoom för att få krotare slutartider. hur är skärpan och kontrasten i Tamronen som nämndes jämfört med nikon 80-400mm?

bra stativ kommer inhandlas, expert tror jag kunde ta hem ett komplett manfrotto för runt 1500:- vilket jag tycker låter som ett bra pris.

//jonas

Senast ändrad:
Om du har råd så är 300/2,8 en grym glugg! Men du måste nog köpa ett gymkort och staviv utöver objektivet. Den har även mycket snabb autofokus, vilket inte 80-400 har,

stativ kommer att inhandlas samtidigt som objektivet. gym kan jag nog skippa (185/81kg). det egentliga problemet är väl priset, men kanske värt att spara ihop? om man ser till att köpa ett 80-400mm.

ni som har/har haft både objektiven, skriv gärna skillnader.

//jonas

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto