Annons

Vad är det här?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thommy

Aktiv medlem
Jag har framkallat två diafilmer och på många av bilderna är mitten av bilderna helt svarta, jag infogar ett exempel nedan. Där ska det vita symbolisera det som finns kvar av motivet, och mitten är som sagt helt svart. Det händer bara när jag har Tokina AT-X 300/2.8 och Nikon TC-301 tillsammans, och det är inte på varje bild som det är svart - utan bara på vissa. Det spelar inte någon roll om jag fäller upp spegeln eller inte. Är det någon som har varit med om liknande upplevelser?

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    8.2 KB · Visningar: 767
Det verkar ju uppenbarligen som om spegeln inte fälls upp men det är ju konstigt att det sker tillsammans med TC-301 som ju är tillverkad av Nikon och borde gå fritt mekaniskt.

Vad är det för hus?

Det borde ju gå att kolla förresten. Om du monterar på din objektivkombination och fäller upp spegeln upprepade gånger medan du tittar i sökaren så skall ju sökaren bli svart tämligen omgående. Med bilder som ser ut så där misstänker jag att du har en hygglig sökarbild även med "uppfälld" spegel.

jimh skrev:
Det verkar ju uppenbarligen som om spegeln inte fälls upp men det är ju konstigt att det sker tillsammans med TC-301 som ju är tillverkad av Nikon och borde gå fritt mekaniskt.

Vad är det för hus?

Det är en F4. Jag fick tillbaks en till rulle idag, och det verkar som om det är spegeln som inte fälls upp. Men det konstiga är att det bara är när jag använder TC-301+Tokina som det händer.

mvh

Thommy Johansson

Och borde inte spegeln fällas upp lika fort med TC-301 som utan?
Vad är det i objektivet som kontrollerar hur fort spegeln fälls upp?

Jag har en ganska långsökt teori som du ju skulle kunna forska i.

Eftersom den manuella spegeluppfällningen på F4 även är kopplad till nedbländning av objektivet så skulle man ju kunna förmoda att de två mekanismerna är kopplade till varandra även när kameran själv försöker fälla upp spegeln. Är det så så skulle det ju kunna innebära att kameran inte orkar fälla upp spegeln om någonting kärvar med nedbländningsmekanismen.

Så kolla om nedbländningen kärvar på din kombination. Försök belasta den med objektiv/hus på det sätt den belastas vid fotografering och se om den kärvar då.

Och förresten, en superdum fråga, men jag frågar ändå för säkerhets skull: Visst har du väl stativfäste på ditt 300 så du inte hänger det på huset?

Varför använda stativfäste på objektivet när det finns på kamerhuset???
Jodå, jag använder stativfästet på objektivet.

Nedbländningen går mjukt och smidigt, men däremot är den främre fattningen på TC-301 böjd utåt - så det verkar som om någon har använt ett tungt objektiv på den (men inte jag). Och skadan på TC-301 är sådan att den måste ha orsakats genom ett tungt objektiv, och med kameran upp och ned. Ringen är alltså skadat på den sida som är ner mot marken. Och just där sitter det något reglage på både kamera, konverter och objektiv. Så det kanske har någonting med saken att göra.
Men jag har i alla fall kontaktat Lasses Kameraservice, så det är väl bara att åka in med den dit - eftersom jag inte har någon aning om vad som kan vara fel.
Det som är konstigt är att jag bara märker felet med TC-301 + Tokina 300/2.8, och inte med några andra objektiv. Har testat 28mm, 80-200mm och även bara Tokina 300, men då uppkommer felet ej. Så då tycker i alla fall jag att det borde vara TC-301 som är felaktig, men vem vet.

Tack för alla svar Jim!

mvh,

Thommy Johansson

Nu vet jag med all säkerhet att det är spegeln som inte fälls upp helt, har sett det med egna ögon!
Jim (eller någon annan som har en F4), jag har en fråga som du kanske kan svara på. Om du gör en exponering med din F4 utan något objektiv, hur långt ner går bländarkopplingsarmen på kameran då.
På min kamera så går den bara en bit ner, ej hela vägen. Och hjälper jag till att föra den nedåt (och om spegeln ej har fällts upp helt) så går spegeln upp den sista biten. Så det är förmodligen att det är någonting som kärvar på vägen fram till bländarkopplingsarmen.
Ska försöka fixa felet själv, eftersom det inte skulle bli billigt att lämna in den.

mvh,

Thommy Johansson

Thommy skrev:
hur långt ner går bländarkopplingsarmen på kameran då.
Den rör sig inte så fasligt. Med syftning (egenpåhittad ordanvändning? :) Som i syftkompass alltså) mot en linjal mot bajonetten uppskattar jag rörelsen till ca 5 mm. Den rör sig mer med den manuella nedbländningen.

Kan det inte bara vara den armen som är böjd då så den kärvar mot något?

Nu är F4:an i en miljon delar. Och felet har med nedbländningsmekanismen att göra, har inte kommit på hur. Felet uppkommer inte direkt, utan först efter ett antal exponeringar. Det verkar som om nedbländningen går trögare desto fler exponeringar man gör. Och låter man sedan kameran "ligga och vila" så fungerar den korrekt några exponeringar igen, men sen samma fel...

Jag vet inte om jag kan fixa felet själv, eller om jag har råd att lämna in den. Men en enkel lösning på problemet vore att låta kamerans bländararm vara i "nedbländat läge" hela tiden. Och nu till frågan, fungerar kamerans ljusmätning korrekt då?

Ja, den funkar. Det blir ju samma funktion som man får ut av en F4 med objektiv som inte har AI-koppling förutom att du slipper trycka på nedbländningsknappen när du mäter. Det låter väldigt bökigt dock. Tråkigt att höra att du inte får ihop bitarna. Har du kollat med Lasses Kameraservice vad de skulle ta för att greja det?

Jag var in till Lasses Kameraservice för någon månad sedan och det skulle kosta ungefär 2500 kr. Kanske inte så dyrt för att få en fullt fungerande kamera, men ändå. Men det blir till att lämna in kameran om inte jag lyckas fixa det själv. Så jag ska bara ha ovanstående lösning temporärt, behöver kameran kommande veckor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar