Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det här för grunka?

Produkter
(logga in för att koppla)
pertoyra skrev:
....hur vet man hur mycket man ska vrida för att nästa ruta ska komma fram?

Om jag inte minns helt galet (Alzheimer light, you know!) så hade de 6 x 9 -kameror som jag tog mina första bilder med på 50-talet ett litet, rött fönster, och skyddspapperet på baksidan av filmen hade en rad med nummer som syntes i fönstret. (Hoppas att det blev begripligt.......)

Lycka till!

/prylnissen


Ahhhh!
Det var snabbare läsare före mig.... (Alzheimer igen?)
 
Voigtländer Bessa

Har själv köpt en Voigtländer Bessa I av en person här på fotosidan och är helnöjd med detta format. Ingen reportagekamera som matar fram 8 bilder per sekund men en väl fungerande studiokamera lämplig att föreviga barnbarn med.

På denna länk finns mer info: http://www.fotografianegliannitrenta.com/bessa.htm

Lycka till mer 120-formatet / Jan-Olof

PS. Att hitta film är inte det svåraste, att hitta någon som framkallar är svårare. I Nyköping finns en fotoaffär som framkallar 120-film.
 
bessa 6,5 x 11 ?

ser ut som en bessa 6,5 x 11 började tillverkas 1929, slutartider mellan 1/25 till 1/100 står det Embezet vid slutaren nånstans? i så fall är det en sån, det finns en bild på en likadan i en tysk samlarkatalog jag har från 96/97 men texten under den bilden stämmer inte med tabellen där infon ovan är mer lik..enligt bildtexten så är det en bessa från 1936,men då är det annan optik och en 1/75 del som snabbaste slutartid så jag tror på första alternativet ! jag skla kolla lite mer på nätet senare får vi se vad som dyker upp,Vacker kamera i allafall texten kring optiken är härlig !!
 
Hej, enligt min "kamera-bibel" McKeown´s "Price guide to antique & classic Cameras 1997/1998" är det en Bessa, "early model", tillverkad 1931-1949,finns med olika objektiv. Med ditt var den värd $35-50 1997.

Mkt bra bok, över 600 sidor, köpte den år farsan i julklapp hos SvenG, för 10 år sedan. Kortfattad info om MASSOR av gamla kameror. Finns säkert i nyare upplagor.

JL
 
Janne och Janne: Vet inte om ni pratar om min Bessa eller Magnus. Men på min hittar jag inte 'Embezet' skrivet någonstans på kameran.

Serienummret är A369459 och står inristat på insidan av bakstycket. Har sökt efter serienummerslistor på Google men inte hittat något.

Om man läser om Bessa'n på denna sida från 1930 så verkar min snarare vara från 1929. De som är tillverkade 1929 har huskanter i svart lack (vilket stämmer in på min) medan de senare Bessorna har olackade, metallfärgade kanter. De från 1929 har även rundade upptill och nertill på huset vilket också stämmer in på min.

Optiken är märkt Anastigmat Voigtar 1:7.7
Slutartiderna är på 1/100, 1/50, 1/25, B och T.
Bländare f7.7, 11 och 22.

Det vore kul och få reda på om den verkligen var från 1929 eller om det är som ni säger att den är från ett senare år.

Hittade även en lådkamera med bälg för glasplåtar men den tog jag inte med, glasplåtar får man väl inte tag på idag?
 
Lådkamera med bälg ...

pertoyra skrev:


Hittade även en lådkamera med bälg för glasplåtar men den tog jag inte med, glasplåtar får man väl inte tag på idag?

Lådkamera med glasplåtar! Om du inte bor extremt "compact living" så rädda den till eftervärlden.

Om inte annat så har http://www.lpfoto.se/swe/index.asp auktioner där du kan sälja antikviteter och även nyare fotoprylar.

Lycka till / Jan-Olof
 
Re: Lådkamera med bälg ...

JOLidman skrev:
Lådkamera med glasplåtar! Om du inte bor extremt "compact living" så rädda den till eftervärlden.

Om inte annat så har http://www.lpfoto.se/swe/index.asp auktioner där du kan sälja antikviteter och även nyare fotoprylar.

Lycka till / Jan-Olof

Nä, den är inte speciellt stor. Tror plåtarna är i storleken 10x15 cm eller nåt. Men fick inte ens ut bälgen på den, verkar som en skruv fastnat. Utsidan är i läder med en baksida som man skjuter in från sidan. Bakpå kan man öppna upp så man ser igenom plåten förmodrar jag. Jag har två framkallade plåtar som jag tror är exponerade med just denna kamera, som mammas morfar tagit. Kan man möjligen ersätta glasplåtarna med något modernare? Typ mellanformatsfilm eller något ännu större?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.