Annons

Vad är det för fel på mitt 70-300? (se bild)

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har för lång slutartid = rörelseoskärpa.
1/80 s går inte om man inte har käkat en hel låda parkinsonmedicin. Pröva med något i stil med 1/450 s* så går det nog bättre. Tyvärr är det lite knepigt med ljussvaga telen så här års eftersom man får skurva upp ISO-talet ganska mycket.

* Man brukar säga att en tumregel är 1/brännvidden, fast här har jag tagit brännvidden gånger 1,5 eftersom du har en DX-kamera. Det är ingen absolut lag, men en fingervisning om vad som kan vara vettigt.
 
Hehe, lugnt... :)
Så det borde väl inte vara rörelseoskärpa? Stod helt stilla, andades ut, knäppte.

Jag vågar inte säga det säkert. Det kan vara det, fast det ser nästan ut som en blandning av rörelseoskärpa och rejäl felfokus.

Mitt förslag är att du prövar under kontrollerade förhållande i bra ljus på stativ eller med kameran stående på fast underlag. Se till att kameran inte skakar vid avtryck för det är lätt hänt om man inte har ett jättestabilt stativ och ett tele.
 
Förslagsvis så skulle jag inte säga att det är rörelseoskärpa utan något som hänt med objektivet. Ring eller maila verkstaden så får dom bedömma det.
 
Det har varit inne en gång, dom säger att det inte är något fel på det :S

Då kanske det är fel på kameran? Jag tar förgivet att du vet när du lyckas få rörelseoskärpa och inte. Om du tar en bild utomhus, skärpan är inställd och slutartiden är tillräckligt kort så ska bilden bli bra och inte sådär. Om du har ett annat objektiv så prova trycka på det på kameran och se hur det blir, är det bara med sigmat som det blir sådär så får du ringa till dom och verkligen ställa dom mot väggen. Jag vet inte hur gammalt det där är, men inom 1 års period så ska du få ut det på garantin, för något fel är det.
 
Då kanske det är fel på kameran? Jag tar förgivet att du vet när du lyckas få rörelseoskärpa och inte. Om du tar en bild utomhus, skärpan är inställd och slutartiden är tillräckligt kort så ska bilden bli bra och inte sådär. Om du har ett annat objektiv så prova trycka på det på kameran och se hur det blir, är det bara med sigmat som det blir sådär så får du ringa till dom och verkligen ställa dom mot väggen. Jag vet inte hur gammalt det där är, men inom 1 års period så ska du få ut det på garantin, för något fel är det.

Hade en Nikon D80... tänkte oxå at det var kameran. Nu har jag en Nikon D300s. Samma oskärpa. Alla mina andra objektiv är bra, både nikon och sigma objektiv.

Tyvärr är det väl över året nu... :/
 
Liknar lite bilderna jag fick med mitt EF 70-200mm f/4L IS USM, innan jag insåg att något var löst inne i objektivet. När verkstaden bytt ut det trasiga linsfästet blev den återigen så där otroligt skarp som knappt någon annan än Canon kan få en telezoom att bli.
 
Liknar lite bilderna jag fick med mitt EF 70-200mm f/4L IS USM, innan jag insåg att något var löst inne i objektivet. När verkstaden bytt ut det trasiga linsfästet blev den återigen så där otroligt skarp som knappt någon annan än Canon kan få en telezoom att bli.

Hm, kan man skicka in den igen tro? Vad kan sådant kosta?

Drygt när den redan varit inne...
 
Kolla trädet t h. Grenarna förefaller skarpa. Mest sannolikt har en gren hamnat vid en fokuspunkt och kameran har ställt fonus på det. Andra alternativ som gör höger sida skarpare är decentrering som måste fixas på verkstad och frontfokus vilket gör att det alltid skulle fokusera framför motivet och måste repareras på verkstad.

Prova att fotografera en bokhylla med böcker i vid 300mm. Blir det skarpt? Om inte vänd kameran i vinkel mot bokhyllan fotografera om och se om fokus hamnar före eller bakom fokuspunkten.
 
Som ovan, men använd stativ så man kan utesluta skakoskärpa.
Om det fortfarande är oskarpt testa att ställa skärpan manuellt för att se om det kanske är autofokusen som spökar.
 
Hon har ju för tusan bytt från en D80 till en D300s och problemet kvarstår. Det är något fel på objektivet, ring till dom och klaga. Du ska inte behöva stå till svars för någonting, det ska dom. Eftersom dom verkar vara så dåliga på att reparera saker så skulle jag rekommendera dfg att förhandla med dom. Var snäll i tonen och säg att du lämnat in objektivet en gång tidigare, och allt bilden är helt oskarp på 300mm. Antingen fixar dom det, eller så ska du ha pengarna tillbaka. Det brukar löna sig att vara trevlig.

Värt att notera är att jag skickade in min Sigma blixt en gång och fick den reparerad, men om dom inte sett problemet du har på ditt objektiv så är det ju fy skam. Gör om gör rätt.
 
Hon har ju för tusan bytt från en D80 till en D300s och problemet kvarstår. Det är något fel på objektivet, ring till dom och klaga. Du ska inte behöva stå till svars för någonting, det ska dom. Eftersom dom verkar vara så dåliga på att reparera saker så skulle jag rekommendera dfg att förhandla med dom. Var snäll i tonen och säg att du lämnat in objektivet en gång tidigare, och allt bilden är helt oskarp på 300mm. Antingen fixar dom det, eller så ska du ha pengarna tillbaka. Det brukar löna sig att vara trevlig.

Värt att notera är att jag skickade in min Sigma blixt en gång och fick den reparerad, men om dom inte sett problemet du har på ditt objektiv så är det ju fy skam. Gör om gör rätt.

Tack... ska kontakta dem på måndag!

Har testat objektivet förut med stativ. Samma oskärpa.
Det tråkiga är att objektivet faktiskt varit inne 2 ggr utan att dom hittat ngt fel... hm.
Så därför la jag det på hyllan och testade det igen nu med min nya kamera...

Men, ska prova en gång med manuell fokus och se om det är någon skillnad. Fast känns inte riktigt som att det är jag som ska ta reda på felet på objektivet ;)
 
Well grenarna till höger är ju.. ..nästan skarpa. Frågan är hur skarpt objektivet är på 300 öppet i normala fall. Jag menar med tanke på att det är skarpt på kortare brännvidd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.