Annons

vad är det för fel på forumet?

Produkter
(logga in för att koppla)

marooned

Aktiv medlem
Forumet håller på drunkna i trådar om vilken Canon DSLR man ska köpa och var man hittar den billigast. Sen köper folk sin DSLR från wwww.mumbojumbofoto.de och kör på den gröna rutan, för det är så smidigt. Ärligt talat, hur får man ens för sig att köpa en DSLR om man bara har tänkt köra på helautomat?


Sen råkar man se att serienummret på den nya kameran har skrapats bort, oj-oj-oj...hur ska man nu kunna byta ut den mot 30D som kommer i höst/vinter? Tur iaf. att kitobjektivet är slitstarkt, det vill man ju ha kvar till nästa kamera.

Nog med sarkasmer.

Jag blev bara så otroligt less när ingen uppmärksammade min tråd om skiftande kvalitet på objektiv. Men det kanske inte drabbar så många, folk ska ändå behålla sina 18-55 och de är ung. lika dåliga allihop.

Själv vill man byta till något bättre men är orolig att sigmas och canons allternativ i prisklassen mellan 5000-8000kr har måndagsexemplar. När jag sen undrade hur man kunde kolla upp att exemplaret man har köpt håller utlovad-maximal bildkvalitet, var det ingen som hade tips. Ingen som visste heller vad man har för rättigheter mot butiken ifall objektivet skulle ta halvtaskiga bilder, men enligt tillverkaren hamnar inom marginalen (som ibland är hur stor som helst). Man vill inte ha en hel fotosommar med flera utlandsresor uppfuckad av en kass 17-40L, som det enligt Canon omöjligt kan vara fel på (det är ju L, eller hur?)

Det är jättetrevligt att nybörjare får svar i forumet, diskussioner är bra, det är därför forumet finns. Men jag upplever det som att såfort man ska snacka om annat än megapixlar, ren fakta om canon dslr och billigaste webbutik, börjar svaren bli färre och färre.

(moderator får gärna flytta mitt inlägg till gnäll-avdelningen)
 
Gå in på dpreview.com - där gör de inget annat än att hitta fel på objektiv - plus att det ofta finns länkar i inläggen till ställen som visar hur man kollar objektivet, exempelvis denna:

http://md.co.za/d70/chart.html
(tror inte jag kan länka korrekt....)

/Jacob
 
marooned skrev:
Sen köper folk sin DSLR från wwww.mumbojumbofoto.de och kör på den gröna rutan, för det är så smidigt. Ärligt talat, hur får man ens för sig att köpa en DSLR om man bara har tänkt köra på helautomat?
...
Tur iaf. att kitobjektivet är slitstarkt, det vill man ju ha kvar till nästa kamera.
...
Men det kanske inte drabbar så många, folk ska ändå behålla sina 18-55 och de är ung. lika dåliga allihop.
...
Det är jättetrevligt att nybörjare får svar i forumet, diskussioner är bra, det är därför forumet finns.

Du menar alltså att dina frågor är mer intressanta/bättre än "nybörjarnas", speciellt de som kör med kitobjektivet och vågar nöja sig med det?

Är du allvarlig?

Kanske skall du isåfall föreslå att man skapar ett speciellt forum för "Vi Eliten, med dem riktigt intressanta frågor"...
 
Min gissning är att vissa frågor är lättare att svara på än andra.

Jag såg din fråga om hur man gjorde om man inte var nöjd men svarade inte eftersom jag inte var säker.
Men här får du en gissning. Enligt distansköplagen har man två veckor på sig att bestämma om man vill behålla varan eller inte.
Det brukar funka att lämna tillbaka saker i butiker också, är man inte nöjd så är man inte.
 
Max > Jag tillhör inte nån "elit", har ganska nyligen köpt min 300D+kit+50/1.8. Mina frågor är inte bättre än någon annans heller, men jag tyckte att just den specifika frågan berörde en hel del folk och förtjänade lite mer "uppmärksamhet", speciellt med tanke på hur många som svarar på "prisjakt"-frågorna och hur ofta svaren där upprepas gång på gång med några dagars mellanrum.

Daniel> Problemet är att saker inte får öppnas och användas om man ska lämna igen. Så är det iaf. om man handlar från cyberphoto. Ett objektiv är iofs. ganska lätt att "fuska" med. Affärer har ingen skyldighet att ta igen saker, man kan få tillgodokvitto.

Jag har läst på flera ställen på nätet att folk har bl.a. fått byta sina 17-85IS tre ggr, innan de hittade ett bra ex. Sånt har man inte tid och ork med. Sen kanske inte alla fel är så tydliga heller. Hur kan man t.ex. se att man får mer CA än man borde?
 
Senast ändrad:
marooned skrev:
Forumet håller på drunkna i trådar om vilken Canon DSLR man ska köpa och var man hittar den billigast.
Jag håller med dig en hel del. "Prisjakt-syndromet" är nog en trend. Ju ytligare fråga desto mer svar. Antar att en hel del hänger här mest för att småprata lite, gärna om sin nya kamera. Inget ont i det men den dan de mest djuplodande frågorna ligger som klistrade överst på senast inlagda vore nåt att se fram emot.
 
Jo en del frågor är onekligen lättare att besvara än andra. Hur man testar objektiv är väl knappast någon vanlig fotograf som håller på med. Att dessutom ha annat än gissningar på hur stora spridningar en viss tillverkare har blir ju för det stora flertalet endast spekulationer.
Jag vill inte låta gnällig, försöker i stället förklara varför jag tror du fått så lite svar på din tråd som även jag läste utan att anse mig kunna ge ett ärligt svar.
De flesta bedömningar av gluggar sker väl genom ett stort antal fotografier tagna där man ofta tvekar om det är gluggen eller fotografen som står för felet.
Det brukar ofta ta ett bra tag även för mej innan jag "känner" mina gluggar.

/AnWi (nu har jag i alla fall svarat)
 
"Ingen visste.. Ingen kunde svara på.. Ingen visste heller.."
Men hoho, vad tror du? Att forumet har något slags kvalitetsminimumkrav det måste följa? Forumets medlemmar svarar väl på dina oh så jätteintressanta och viktiga frågor i den mån de har ork, tid, kunskap och lust? Om du tycker kvalitén på forumet är dålig är det väl bara att sluta läsa.
 
Är beredd att hålla med till viss del här. Det man dock ofta kan se är att det kan LÖNA sig att SÖKA i forumet innan man slänger ut en fråga. Ofta finns svaret redan tidigare i forumet.

Nyttja sökfunktionen!

Mange
 
Tack för svaren! Det är skönt att läsa att det inte är ren ointresse som ligger bakom att jag har fått så få svar.

Kristofer> Det är svinkul att prata om ens nya prylar, men det blir jobbigt i längden för de som har gått vidare. Jag försöker iaf. inte glömma vem jag var för ett halvår sen och försöker bemöta alla som verkar kunna mindre så trevligt och informativt det bara går.

Förresten så tycker jag att vi ska ha ett FAQ på forumet om alla nya(gamla) dslr och även mycket kortfattat om objektiv och egenskaper beroende på bländare och zoomomfång. Väldigt många verkar köpa DSLR idag utan att ha grundläggande kunskaper om systemkameror och objektiv.


Jag ska iaf. tänka över mycket noga vad jag ska satsa på då jag byter ut 18-55-an. Just idag ligger 17-40 högst på listan eftersom dessa verkar hålla jämn kvalite och är riktigt bra på det de kan, istället för en massa kompromisser med kantoskärpa, distorsion, CA, fokusproblem och dyl som EF-S objektiven och vissa 18-50EX2.8 lider av.
 
David> Nej, inget kvalitetsminimumkrav. Men man undrar ibland varför ingen vill svara, trots att folk äger en massa fina objektiv och borde ha en hel del erfarenhet. Fast kanske de med fina objektiv är ute och plåtar och lägger upp bilder istället för att snacka teknik.
 
Jag har noterat samma sak angående få svar i trådar med generella tekniska frågor.
Det är nog så att ganska många kan mycket om den utrustning de använder och ganska mycket om den de drömmer om att använda, men få verkar ha djupa generella tekniska kunskaper. Var glad åt de vettiga svar du får och var glad att förståsigpåarna är så få i rent tekniska trådar.

Visst var det trist att inte mer än en person kunde eller ville svara på min fråga om livslängd på elektromekaniken i moderna objektiv, men kanske är det inte så många som kan svara på den frågan. Och hellre ett bra svar än tio som tror sig veta.
Men jag tror inte att svårare frågor konkurerar om svaren med trådar om billigaste kameran, förmodligen är det sällan samma personer som svarar på de olika typerna av frågor.

En bra sak med fotosidan tycker jag annars är att så många tar sig tid att svara i alla nybörjares köpa kamera trådar, i många andra forum skulle motsvarande frågor ge svaret "sök innan du postar, jävla klappträ!" Inte det roligaste bemötandet mot en ny forummedlem.

Kanske dags att inrätta ett "vad ska jag köpa"-delforum? Frågeställningen är ju populär. Ett sådant skulle nog förhindra att andra trådar drunknar lika fort.
 
Per> Håller med dig och så citerar jag mig själv lite längre upp:

"Förresten så tycker jag att vi ska ha ett FAQ på forumet om alla nya(gamla) dslr och även mycket kortfattat om objektiv och egenskaper beroende på bländare och zoomomfång. Väldigt många verkar köpa DSLR idag utan att ha grundläggande kunskaper om systemkameror och objektiv."
 
Adam, okej. Jo, så kan man ju förstås se det. Ursäkta om jag lät lite brysk i mitt förra inlägg.

Per: Jo, ett sådant forum kanske vore bra, även om jag tycker det funkar rätt bra nu också. Tycker överlag att kvalitén/kunskapen/stämningen på forumet här är mycket hög! Ett rent nöje att läsa oftast. Dock verkar moderatorerna inte alls aktiva när det gäller att flytta felposter och sådant. Men det funkar ju ändå än så länge.
 
instämmer ..

Jag håller med om att forumen handlar mycket om prylar, brus och lägsta pris, köpa utomlands etc. Jag tycker det är astrisst läsning....men det är nog för att jag redan har en utrustning som jag är nöjd med och inser att min främsta bristvara är att "ut och ta bilder, samla erfarenhet". Här är jag nu, jag försöker plåta och analysera vad jag gör bra och vad jag gör dåligt. Då är det tråkigt med denna teknikångestladdade pryltokiga hysterin. Klart att många tycker det suger när ens kamera man har lagt ut stålar på plötsligt är "omodern" och det har kommit ballare kameror till lägre pris...so what, den är till för att ta bilder med, det är ingen "värdepryl" man skall sälja vidare på blocket utan att loosa några pengar på...köp då aktier eller nåt.
Sammanfattningsvis vill jag inbilla mig att dessa prylfrågor är bra mycket mer sällsynta när vi kommer till analog utrustning. Klart att pryl-komplexiteten har ökat med det digitala intrånget, men det är fortfarande en kamera och syftet är detsamma. Vem orkade diskutera brus så frenetiskt på olika filmsorter, klart som fasen att det är brusiga bilder när man använde höga isotal på sina rullar. Man förväntade sig inget annat!! "Tyvärr" tror jag att många teknikfreak och pryltokiga har köpt en dyr dslr, köpt den för att det är en ball pryl, men missat poängen med syftet fotografering. Då är det klart att man inte diskuterar komposition, utan snarare teknikrelaterade frågor.

Klart att det är "känsligt" att påstå att dessa teknikrelaterade saker är "mindre intressanta" och att jag då skulle vara elitistisk i mitt synsätt, fotosidan är minsann till för "alla".
Ja fs är till för alla, typ det står längst upp till vänster, --där fotografer möts-- och det är väl det FS borde genomsyras av. Jag inbillar mig att fotografers heta samtalsämnen utgörs av annat än lägsta pris, minst brus, tekniska speccar etc.

Fredrik
 
David> det är lugnt, jag var ganska provokativ i första inlägget...

Jonas> wiki lät bra...en sådan skulle man kunna ha om dslr-prylar och senaste priser. Grundläggande info om objektiv och slr bör däremot finnas i någon form av FAQ. Där finns det inget behov av konstant ändrande från medlemmar.
 
Jag tycker med att det bara är teknikfrågor numera på forumet och mindre med själva skapandet. Slutprodukten är ju det viktigaste och inte om kameran har 100 MB upplösningen eller turbo i AF:en. Nu verkar det mer som att det är det viktigaste samt att man har det senaste i teknikväg för att det överhuvudtaget ska vara möjligt att fotografera. Jag tror att de flesta här skulle ta lika bra bilder med en Kodak Instamatic som med en kamera för 15000. Bilden kommer att vara lika bra men kanske inte den tekniska kvaliten, men det är en annan sak,

Men jag läser en del och försöker hänga med om vad som finns. Har även jag tänkt byta till digitalt men det verkar vara problematiskt att få till vidvinkelobjektiv samt ljuststarka objektiv. Tele finnns det i massor men inte vidvinklar. Vill man ha motsvarande 21 eller 28 mm så verkar det inte finnas. Så därför får ännu traktorn från 1978 rulla på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.