Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad är det för fel på forumet?

Produkter
(logga in för att koppla)
marooned skrev:
Daniel> Problemet är att saker inte får öppnas och användas om man ska lämna igen. Så är det iaf. om man handlar från cyberphoto.
Hmm... Om man läser §13, §14, §17 i distansavtalslagen, så verkar det alltså som om ovanstående företag är riktiga lurendrejare. För att ångerrätten ska gälla så ska varan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. De flesta varor är i oförändrat skick även om kartongen öppnats (undantaget datorprogram etc., vilket omnämns i §14), om nu varan inte säljs för kartongens skull. Dessutom sägs uttryckligen i §17 att ångerrätten t.o.m. kan gälla för en vara i förändrat skick, "om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka varan".

Är det en beställningsvara det handlar om, så kan man väl kanske förstå att ånggerrätten inte gäller.

Men det känns ju rent allmänt inte acceptabelt om man ska behöva byta t.ex. ett objektiv 2-3 ggr för att få ett som inte är felaktigt.
 
Visst får man bra svar på forumet. Det behöver inte komma in massor med svar som kan göra, ibland, en frågeställare förvirrad. Det är klart flera svar underlättar för frågeställaren att välja det bästa.
Risk finns att ”aha, det svaret ville jag ha…”. Önsketänkande.
På den här tvåmannatråden
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37659 fick jag inte det svaret jag ville läsa, men svaret var väl underbyggd och övertygande.

/Fred
 
Mycket snack om vilka rättigheter man har som kund. Säger bara en sak. www.konsumentverket.se Sitter man och pluggar in lite där så är det bara att storma in i affären där man har köpt prylarna. Man har så mycket mer rättigheter än vad man tror. Har själv dundrat in på siba och krävt en ny mobiltelefon efter jag haft den i ett halvår, försäljaren sa nej och då började jag rabbla upp mina rättigheter som kund och en dag senare så ringde butikschefen upp mig och sa att jag var välkommen in och hämta ny VALFRI mobiltelefon. Så om ni kan sitta och lusläsa forumet så kan ni nog kika lite på deras hemsida.. Ha det bra och lycka till //Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.