ANNONS
Annons

Vacker halvmåne blir oskarp

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Lundin

Avslutat medlemskap
Försökte fota den vackra halvmånen i kväll. Jag har ett 200 mm objektiv (EOS 300D: x 1,6 = 320 mm), Stativ (inte världens bästa). Jag använde autofokus och månen var även skarp i sökaren. Jag provade flera olika slutartider mellan 1/250 till 1/25 genom att ändra ISO. Bländare 2.8 och vid några bilder 3.5. På samtliga bilder är månen oskarp. Varför? Är det så att avståndet gör att slutartiden måste vara ännu kortare?
 

Bilagor

  • mane.jpg
    mane.jpg
    3.9 KB · Visningar: 1,544
Du fotar ett solbelyst motiv. Din bild är väldigt överexponerad. Försök att anpassa slutartiuder och bländare till vanlig solig dag (typ 1/500, f4) som utgångsläge. Då slipper du i alla fall överexponeringen. Jag har i övrigt inte lyckats få skarpa bilder med stativ, utan har lagt kameran på sandpåsar och användt trådutlösare. Stative blir för skakigt för min utrustning.
 
Felexponerad

Det är tydligt att överexponeringen gör sitt. Jag ska gå ut och testa justera den.
 
En sak att tänka på är att månen rör sig förhållandevis snabbt. Solen och stjärnorna står i stort sett still, men månen gör det inte. Det betyder att du kan få rörelseoskärpa om du har slutaren öppen för länge. Hur stort problem detta kan bli vet jag inte, däremot vet jag att det krävs en hel del övning innan man kan använda månen för astronomisk navigation till sjöss. Solen är bra mycket enklare, bara för att den inte rör sig lika snabbt.
 
Uffe_Nordholm skrev:
En sak att tänka på är att månen rör sig förhållandevis snabbt. Solen och stjärnorna står i stort sett still, men månen gör det inte. Det betyder att du kan få rörelseoskärpa om du har slutaren öppen för länge. Hur stort problem detta kan bli vet jag inte, däremot vet jag att det krävs en hel del övning innan man kan använda månen för astronomisk navigation till sjöss. Solen är bra mycket enklare, bara för att den inte rör sig lika snabbt.

Inget problem med månen, du måste ändå jobba med tider på 1/250 till 1/750. Detta ger inte ens månen någon större möjlighet att röra sig (men innebär väldigt mycket möjlighet för rörelseoskärpa trots de snabba tiderna, månen är i sammanhanget väldigt långt bort, så den minsta rörelsen på kameran syns obönhörligt).
 
Jag gick ut och fotade lite när detta inlägg kom upp.

Testade allt från 1/8 - 1/1000. Runt 1/500 - 1/640 låg bäst till. Slutare 5.6 på Sigma 100-300/4 EX IF HSM @ 300 mm (420 mm med 1,6 x crop-factor).

Sen var jag ju så dum att jag raderade bilderna då jag inte fattade vad det var när jag la in dem på bärbara, då jag dagen innan ändrade format till RAW... gahh, hade massor med fina fågelbilder på kortet i RAW-format!!

// Jocke
 
Joakim A skrev:
Jag hoppas verkligen att ni har utsnitt ur bilden... mina månbilder blir pyttesmå och måste klippas ut för att få dem så stora ni får dem..

// Jocke

Jodå, jag tror dukan vara rättså lungn. Det krävs kratigare objektiv än 300 mm för att fylla ut bildsensorn på 300D med månen. Bilden jag lade in är endast beskuren, så månen är knappt 1/9 av bildens totala bredd ungefär.
 
RolandM skrev:
Jodå, jag tror dukan vara rättså lungn. Det krävs kratigare objektiv än 300 mm för att fylla ut bildsensorn på 300D med månen. Bilden jag lade in är endast beskuren, så månen är knappt 1/9 av bildens totala bredd ungefär.

Jo, det hoppas jag ;)

Vore häftigt att åka till observatoriet i Saltsjöbaden utanför Stockholm dock... :)

// Jocke
 
Nu lyckades jag bättre. Bättre exponerad och kortare slutartider. Den här är i svartvit
 

Bilagor

  • månesv.jpg
    månesv.jpg
    2.7 KB · Visningar: 943
Jag hoppas verkligen att ni har utsnitt ur bilden... mina månbilder blir pyttesmå och måste klippas ut för att få dem så stora ni får dem..

// Jocke
Min bild var ett utsnitt i 100%, vilket om något visar på att Canons 70-300 DO IS USM faktiskt är ganska bra. Trodde faktiskt inte att det skulle gå att handhålla 300(480mm motsv. på 20D) på 1/50 och fortfarande få det skarpt.
 
Damocles skrev:
Min bild var ett utsnitt i 100%, vilket om något visar på att Canons 70-300 DO IS USM faktiskt är ganska bra. Trodde faktiskt inte att det skulle gå att handhålla 300(480mm motsv. på 20D) på 1/50 och fortfarande få det skarpt.

Bilden ovan är beskuren men i 100%. 200 mm (320mm)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.