Annons

Våtdräkt som objektivskydd

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag det är ett synnerligen toppenfint material.

Det är bara det att färgerna ofta är lite väl skrikiga.

Löp och köp! Det är också tillfredsställande att trixa ihop ngt själv.

MVH Niclas,
 
Ett tips i sammanhanget.

Liggunderlag och smältlim, man kan skapa massor med det.

Jag har gjort inredningar till både en bågskyttelåda och flra kameraväskor av det. Jag gjorde tom. en sittdyna med initialer infälda av liggunderlag i två olika färger.

Smältlimet fäster så det blir starkare än själva liggunderlaget.
 
Tips till våtdräktsvarianten

jo, en våtdräkt stänger inte ute vatten...men det ska regna en hel del innan den tar in kan jag tro.men de är inte vattentäta. Vill man ha det så kan nog köpa lite galonkläder till barn (billigare?) å slakta dem i stället.
 
Jo, nej de är inte vattentäta men vanligt regnfall går inte igenom. Jag har testat mina under vattenkranen och där går det igenom efter en liten stund med ordentligt tryck på kranen..

Neopreneskyddet har jag som oftast med mig under den kalla årstiden, då det också värmer mera över händerna än ett tunnare galonskydd.

MVH Niclas,
 
Euroshots skrev:
Går det inte köra med Torrdräkt lr är det olika Material?

Jovisst går det. Men de är långt dyrare än en våtdräkt. Torrdräkter finns i olika material. Ngr som liknar mer på tjock galon och andra i neoprene.. Tjockleken blir också därefter.

Det ser jag som den största nackdelen med neopreneskydd, nämligen storleken när det är nedpackat i säcken. (I alla fall till ett stort tele).

Skall man ha ett skydd så rekommenderar jag tunn neoprene eller typ galon.

(Jag köpte ett rymligt par regnbyxor, till min lyckliga förvåning så passade det 100% perfekt över objektivet, utan tillpassning:)!

MVH Niclas,
 
mhm..jag har alltid trott att torrdräkt är torr och våtdräkt "fuktig" iaf, jaja där ser man..=)


antar att jag själv köper det där skrädarsydda du, niclas... tipsa om i camo..
 
Fan va det e kul att se och læsa hur folk har løst sina "vatten problem".

Har sjælv funderat på en sak, vet inte om det finns.

Ett paraply som man kan fæsta upp på fotosæcken, precis bak huvudet. Skulle varit ganska stort.

Funderar faktist på att snickra ihop ett sjælv.

Finns något sånt?
 
Euroshots skrev:
mhm..jag har alltid trott att torrdräkt är torr och våtdräkt "fuktig" iaf, jaja där ser man..=)


antar att jag själv köper det där skrädarsydda du, niclas... tipsa om i camo..


En våtdräkt är fuktig när man har den på sig. Eftersom den är tänkt att ta in vatten. Visst den tar in vatten genom själva materialet men främst också i alla öppningar. Detta vill såklart inte vi när vi har neoprenet på kameran.. Skall rättså mycket till innan det läker igenom ett intakt material. Men det har ju också att göra med tjockleken kan jag tänka. Jag har erfarenhet av ca 3,5mm samt 5mm.

MVH Niclas,
 
Neopren är vattentätt, det finns torrdräkter av neopren också. Skillnaden är att en våtdräkt släpper in vatten i sömmar och öppningar, torrdräkten är bara bättre tätad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.