En intressant naturfotofestival på många sätt. Och som alltid är det mest roliga att träffa på bekänta. Det blev rätt många i år också - fick nästan intrycket att jag kände alla...
Såg ett fåtal visningar - det blir annars ofta för mycket av det goda. Naturfotograferna har ju en tendens att påminna mycket om varandra.
Följande program såg jag:
Brutus Östling - mycket bilder och mycket hög kvalitet! Verkligen! Han har på rekordtid lyckats blir en fågelfotograf av högsta klass! Dessutom med härlig självironi och ödmjukhet inför det han gör!
Hans Strand - hög kvalitet, särskilt bra var hans landskapsbilder från Svalbard! Ljus- och färgkontroll av världsklass!
Karlo Pesjak - briljerade med stor insikt och kunskap kring svenska poeter som han citerade och utan manus läste upp ett flertal dikter från! Personligt kåseri med stor motivblandning!
Asle Hjellbrekke - norsk naturfotograf av högsta klass, briljerade bland annat med ett bildspel om de fyra årstiderna. Hans norrskensbilder är suveräna, bland annat!
Erik Malm - bästa programmet enligt flertalet av besökarna på festivalen. Han berättade om sina polaräventyr på ett personligt sätt. Särskilt uppskattad bland de flesta var att han berättade hur han tänkte när han komponerade sina bilder! Många efterlyste just fler program där fotograferna kunde berätta mer om hur de jobbar och tänker under bildskapandet.
Bjørn Rørslett - han hade modet att vända upp och ner på ALLT! Den estetiken vi alla er så bekanta med inom naturfoto fick sig en ordentlig törn. Dessutom gjorda han det digitala mer digitalt! Kanske såg vi exempel på morgondagens naturfoto. Iallafall ett spännande och udda program, nyskapande - och säkerligen det programmet vi även kommer minnas om tjugo år från från årets festival!
Pål Hermansen blev Årets Nordiska Naturfotograf 2006 - och det var verkligen välförtjänat! Han är en av de absolut största inom nordisk naturfoto, han gett ut mängder av böcker. Och trots att han varit i toppen i mer än 30 år, så är han fortfarande nyskapande och ständigt trampar upp nya stigar!
Utställningarna:
Som vanligt var det många, och MÅNGA bra bilder att titta på. Tycker personligen att utställningarna nästan är festivalens höjdpunkt!
Fyra utställningar skilde dock ut sig från mängden. Anders Geidemarks suveräna utskrifter av högsta klass. Suveräna bilder! PhotoNaturas samlingsutställning med variation och hög bildkvalitet. Stina Deurells egensinniga detaljbilder med en textur som fick mig att häpna! Mycket bra! Och sist men inte minst: NaturaMagicas samlingsutställning med bilder av hög visuell karaktär. Bilden kom före motivet, bra!
Nåja - det var mina intryck från festivalen!
Ska läga ut lite vimmelbilder från festivalen här också!
)
Terje