Annons

Vårgårda Naturfotofestival

Produkter
(logga in för att koppla)
Klart jag sätter en kråka i boken. Jag ser ju själv mest bara alla de bilder jag velat ha bättre. Men det är ju så det är, det finns alltid någon som har bättre eller mycket bättre bilder av den arten eller den osv. Det får man leva med, men bilderna ser ju inte likadana ut.

Hur var festivalen?

Så är då festivalen över och det är dags att summera. Vad tyckte ni som var där? Vad var bra, vad var mindre bra?

Jag var där endast på lördagen och tycker så här om bildvisningsprogrammet:

"Grodor och ormar" - Claes Andrén
BRA - fina bilder och en föreläsare som brann för sitt ämne. Det är trevligt med folk som har engagemang.

"Pantanal" - Theo Allofs
BRA - framförallt tack vare alla mycket vackra bilder. Jag fick dock en känsla av att Allofs gärna ville överdriva äventyren kring bilderna, Det kändes inte helt äkta.

"Vandringsvägar" - Claes Grundsten
VET EJ. Tog lunchpaus och besökte utställningarna i Sporthallen.

"Polar fever" - Erik Malm
GODKÄNT - Många bilder var bra, men Malm pratade alldeles för mycket om elementär bildkomposition. Det kanske funkar när man visar bilder för en fotoklubb, men det funkar inte i sådana här mer kvalificerade sammanhang. Åskådarna är kloka nog att tolka bilderna själva.

"Ostersjovatn" (? minns ej exakta titeln) - Carsten Arnholm
UNDERKÄNT - Arnholm visade rena artbilder på fåglar, tagna vid en sjö utanför Oslo. Det enda han kunde säga om bilderna var vilken brännvidd och slutartid han hade använt. Jag hörde inget engagemang och ingen kunskap. Arnholm gav ett sävligt intryck, jag höll på att somna flera gånger.

"Skärgårdssubstans..." - Raimo Sundelin
UNDERKÄNT - Sundelin (som är från Finland) försökte föreläsa på stapplande svenska genom att läsa innantill med entonig röst från ett manuskript. Det gick inget vidare, ärligt talat. Jag tröttnade efter en kvart och lämnade salen. Det hade nog varit bättre om han hade kört på engelska (eller använt tolk).

"Digitalt, rått, naturligt" - Björn Röslett
GODKÄNT - Röslett visar mod genom att ha världspremiär på sitt digitala bildspel med experimentella/manipulerade bilder och elektronisk musik. Detta är så långt ifrån traditionellt naturfoto som man kan komma. Bra eller dåligt? Är det överhuvudtaget naturfoto? Svårt att säga, jag behöver smälta upplevelsen lite. Men visst är det uppfriskande när någon rör om i grytan...

"Den underbara resan" - Roine Magnusson och Anders Wallén
BRA - Många fina flygbilder, småroliga kommentarer, trevligt gitarrkomp, genomtänkt. Jag gillar folk som genomför välplanerade fotoprojekt. Det blir mer tyngd i en sådan presentation jämfört med de planlösa "kåserier" som många bildvisare ägnar sig åt.

Så tycker jag om lördagen. Vad tycker ni? Och hur var fredagen?

Hej

Väldigt kul att vara där samt intressant att se att det finns bra digitalprojektorer.

Tyckte allt på fredagen var riktigt bra, speciellt bra var Hans Strand. "Finland från Ovan" med Hannu Vallas var ju intressant men passade inte på denna naturfotofestival, då det knappt var naturfoto.

Lördagen: Såg ej alla men det som var riktigt bra var Pantanal av Theo Allofs och VÄRLDENS BÄSTA VANDRINGSVÄGAR av Claes Grundsten samt Polarfever av Erik Malm.

MVH

Omar Brännström

Hej

Ja den går för nästan 33.000kr ute i handeln http://www.scandinavianphoto.se/?551300

Undrar hur den står sig mot den stora projektorn de hade på bildvisningarna?

Hur många fotomässor finns det i Sverige? Inte så många, jag brukar gå på Elmia och Vårgårda. Väldigt många naturfotografer använder ju Nikon och att de inte var där på Vårgårda, var ju rätt dåligt, delvis är det ju en "service" till Nikonägare, viktigt med kundkontakt, viktigt göra reklam för märket och visa upp sina produkter. Sen är det ju bra för Vårgårda Natur festival att de stora märkena är där. Kan tänka mig att en del Nikonfotografer hade tänkt att få se och klämma på den nya Nikon D200. Tur Canon var där i alla fall. Kan tänka mig att en del Nikonfotografer stod i Canonmontern i brist på en Nikonmonter och kanske blev lite sugna på lite C-produkter, rena vitamin injektionen!

Hälsningar
Omar Brännström

Senast ändrad:
Vad sysslade förresten Nikon med den här helgen?

Den nya D200 ville man klämma och känna på, eller?! Det är ett totalt tjänstefel från den som är ansvarig på Nikon - på vilka grunder/beslutsunderlag bedömer man att inte vara med.... Ska - vi som använder Nikon idag byta till annat kamerasystem? Är vår målgrupp ointressant?

Har varit på i stort sett alla Naturfotofestivaler och årets program var riktigt, riktigt bra om jag jämför med de tre föregående åren. Nu har kvalitén på digitala bildspel börja närma sig de tradionella (analoga) och "Magnus och Co" fick till en mycket intressant mix.

Mvh/Ove Q

Omar skrev:

Undrar hur den står sig mot den stora projektorn de hade på bildvisningarna?

På en mindre duk (typ 2 x 2 meter) tror jag inte du ser någon större skillnad.

Fast priset diffar ju väl en ca 150000:- (var det någon som viskade under visningen...)

Avhopp

Både Nikon och Kon/Minolta hoppade av i sista stund. Enl Ulf i Vårgårda.

Tycker detta är skamligt mot oss kunder, varav vi var några på västkusten, som fick höra "Magnus" i Radio 7 torsdagsintervjun säga att alla fabrikanterna kommer.

Får se om de dyker upp på Scand Photo Tour på torsdag. Då kommer jag att överlämna några barska, varma fiskar!

F ö höll jag mig till Sporthallen på lördagen och förutom att jag träffade proffsen och bekanta, koncentrerade jag mig på utställningarna.

Tycker där gruppen från Fotosidan, med Olle Bjernulf i spetsen, åstadkommit en mycket sevärd kollektion, snyggt presenterad. T o m en pulpet med gästbok och brinnande låga hade de tänkt på.

Gå och se den när den dyker upp på Scand Photo i Stockholm!

F ö var det i stort sett samma stuk som festivalen hållit de senaste 28 (?) åren, samma gubbs men med litet mer gråa hår! Nymodigheten är väl Digitala revolutionen, inte ens en gammal uv som Tore Hagman, har detta undgått. Han var lyrisk över digisfoto från helikoptern.

Hovfotograf

Innan Du slänger bilden i papperskorgen, får Du vara hygglig delge mig utfallet!
Hilsen/Sture

Claes Andreen, Hans Strand, Erik Malm och Claes grudnsten var ju riktigt bra. Theo Allofs är bra, men lite för pratglad.

Brutus Ösling, iofs bra. Men jag har lite svårt för fågelfotografi. Bli mycket rena artbilder.

Björn Röslett. Vad gjorde karln där? Det han sysslade med är MÖJLIGEN konst, men inte är det naturfoto inte. Han visade att han har taskig musiksmak och vet hur man förstör bilder i Photoshop.

mvh Christian

PS. Även m det är lite jobbigt med finnar som läser innantill för att de är dåliga på svenska så är jag imponerade av att de gör det. Jag skulle inte göra samma sak på ett språk jag vore dålig på.

Jag fick veta av Hans Strand att de nya digitala kamerorna utan tvekan håller samma klass som min Pentax 6x7... Där fick man, trodde jag faktiskt inte. Det blir till att skrapa ihop till en 5D =) Fast till storformatsnivån har de inte nått ännu.

Hans Strands bildspel var bra och lite underhållande. Det är skillnad på fotografer och fotografer =)
Lioddens bildspel var traditionellt och tråkigt. Visst är han duktig, men tycker man sett bilderna tusen gånger förut.
Brutus var rolig att lyssna på.
Claes Grundsten, festivalens absoluta höjdpunkt! Funderade efteråt på vad det var som gjorde det så bra. Men jag tror att det beror på hans otroliga engagemang och vördnad inför det han fotar. Bergen och befolkningen i de trakter han besöker. Han är lite av en nutida Sven Hedin. Tänk att det finns bergstoppar som fortfarande inte bestigits av människan! Dessutom är bilderna klassiska, men ändå annorlunda. Inspirerande!

Jag saknade ett bildspel av Terje...

Annars var det mesta som alltid. Det gamla vanliga. På gränsen till mossigt (om man vågar säga så), eller är det jag som tröttnat? Några fabrikanter saknade jag bla: Hans Olsson (Optipod och Optifix) han pratade jag med för ett tag sen och han hade inte tid, Jan Karlsson med sina Stabil trästativ (han bor trots allt i Skövde) och Nikon som nämnts. Var det mindre folk i år också, eller var det bara jag som upplevde det så?

Några av de stora fotograferna kom inte heller. Jan Töve valde annat och Jan Grahn "orkade inte se alla naturbilder". Detta enligt Tore Hagman som jag pratade med. Vi var båda överrens om att naturbilderna inte överraskar längre, man har sett det hundra gånger förut och man har blivit mätt. Så varför göra det en gång till, på samma sätt? Nu håller Tore på med ett projekt om Göteborg. Töve fotar så vitt jag vet inte alls natur längre heller. Intressant.

Tveksamt om jag åker nästa år. Fast jag bor egentligen för nära för att låta bli =)

Bra synpunkter, Christian. Angående finnar som inte kan svenska så håller jag inte riktigt med dig. Det kostar ju faktiskt en skaplig slant att gå på festivalen. Då har man också rätt att ställa krav.

En intressant naturfotofestival på många sätt. Och som alltid är det mest roliga att träffa på bekänta. Det blev rätt många i år också - fick nästan intrycket att jag kände alla...

Såg ett fåtal visningar - det blir annars ofta för mycket av det goda. Naturfotograferna har ju en tendens att påminna mycket om varandra.

Följande program såg jag:

Brutus Östling - mycket bilder och mycket hög kvalitet! Verkligen! Han har på rekordtid lyckats blir en fågelfotograf av högsta klass! Dessutom med härlig självironi och ödmjukhet inför det han gör!

Hans Strand - hög kvalitet, särskilt bra var hans landskapsbilder från Svalbard! Ljus- och färgkontroll av världsklass!

Karlo Pesjak - briljerade med stor insikt och kunskap kring svenska poeter som han citerade och utan manus läste upp ett flertal dikter från! Personligt kåseri med stor motivblandning!

Asle Hjellbrekke - norsk naturfotograf av högsta klass, briljerade bland annat med ett bildspel om de fyra årstiderna. Hans norrskensbilder är suveräna, bland annat!

Erik Malm - bästa programmet enligt flertalet av besökarna på festivalen. Han berättade om sina polaräventyr på ett personligt sätt. Särskilt uppskattad bland de flesta var att han berättade hur han tänkte när han komponerade sina bilder! Många efterlyste just fler program där fotograferna kunde berätta mer om hur de jobbar och tänker under bildskapandet.

Bjørn Rørslett - han hade modet att vända upp och ner på ALLT! Den estetiken vi alla er så bekanta med inom naturfoto fick sig en ordentlig törn. Dessutom gjorda han det digitala mer digitalt! Kanske såg vi exempel på morgondagens naturfoto. Iallafall ett spännande och udda program, nyskapande - och säkerligen det programmet vi även kommer minnas om tjugo år från från årets festival!

Pål Hermansen blev Årets Nordiska Naturfotograf 2006 - och det var verkligen välförtjänat! Han är en av de absolut största inom nordisk naturfoto, han gett ut mängder av böcker. Och trots att han varit i toppen i mer än 30 år, så är han fortfarande nyskapande och ständigt trampar upp nya stigar!

Utställningarna:
Som vanligt var det många, och MÅNGA bra bilder att titta på. Tycker personligen att utställningarna nästan är festivalens höjdpunkt!
Fyra utställningar skilde dock ut sig från mängden. Anders Geidemarks suveräna utskrifter av högsta klass. Suveräna bilder! PhotoNaturas samlingsutställning med variation och hög bildkvalitet. Stina Deurells egensinniga detaljbilder med en textur som fick mig att häpna! Mycket bra! Och sist men inte minst: NaturaMagicas samlingsutställning med bilder av hög visuell karaktär. Bilden kom före motivet, bra!

Nåja - det var mina intryck från festivalen!

Ska läga ut lite vimmelbilder från festivalen här också! :))

Terje

Håller förövrigt fullständigt med Jan Grahn! Jag är själv mäkta trött på naturfoto - det upprepas i det oändliga!

Däremot börjar jag givetvis inte fotografera annat - det är det lätta vägen. Utan jag fortsätter göra MITT - tycker räddningen för naturfoto ligger just där. Att flera fotografer i större utsträckning hade vågat vara sig själva!

Eventuellt visar jag program nästa gång. :)

En mycket nöjd Brutus Östling. Boken tog slut på rekordtid efter visningen!

Bilagor

• dsc_0002.jpg
    dsc_0002.jpg
    33.6 KB · Visningar: 319
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar