Annons

Vågar man ta upp kameran och fota loss?

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Blev vittne till en händelse i förra veckan då en man hade hotat ett flertal personer på torget med pistol. Två Piket bilar, två civil bilar och två radio bilar dök upp med poliser utrustade till tänderna med vapen. Men ingen press fanns på plats.

Vågar man slänga upp kameran och fota en sådan här situation?

Vad säger polisen och vad säger omgivningen?


Fanns ingenstans att gömma sig heller.
 
Ibland är det dumt att fotografera. Om det är lämpligt eller ej kan bara du bedömma.

Antagligen skulle det gå bra att plåta. Pistolmannen är nog mer inriktad på poliserna än på dig som fotograf, men man vet ju aldrig.

Polisen får inte hindra dig att fotografera, bara bestämma var du får stå.
 
Fota på bara :)

Jag hade inte tvekat ett ögonblick. Om jag sedan hade försökt få bilderna publicerade vet jag inte, men nog hade jag fotat alltid.
 
Tack för bra svar. Ville veta mer hur polisen reagerar. Att det kanske inte är tillåtet att fota polisen i sitt arbete vid en brottsplats om man är privat person. Det kan kanske betraktas som störande? Men finns det ingen lag så måste det ju vara tillåtet ;)
 
Tvärtom är poliser oftast glada över att det finns vittnen som dokumenterar till gripanden etc. om det görs med hänsyn till situationen. Många gripna har nämligen en förmåga att anmäla poliserna för misshandel, övervåld och annat och med vittnen blir det ju svårare.
 
stonevalley skrev:
Tack för bra svar. Ville veta mer hur polisen reagerar. Att det kanske inte är tillåtet att fota polisen i sitt arbete vid en brottsplats om man är privat person. Det kan kanske betraktas som störande? Men finns det ingen lag så måste det ju vara tillåtet ;)

Du får fotografera allt utom militära skyddsobjekt. Däremot får du inte stå innanför polisens avspärrningar.

Om du stör polisen får de utöka avspärrningarna så att du kommer på längre avstånd.

Du får även fotografera på privat mark sålänge som det inte finns en skylt om fotoförbud eller att någon säger till dig. Du får även fotografera in på privat mark trots fotoförbud. Ingen äger sitt utseende. Allt du kan se från allmän plats får du fotografera om det inte är militärt skyddat.
 
froderberg skrev:
Du får även fotografera på privat mark sålänge som det inte finns en skylt om fotoförbud eller att någon säger till dig. Du får även fotografera in på privat mark trots fotoförbud. Ingen äger sitt utseende. Allt du kan se från allmän plats får du fotografera om det inte är militärt skyddat.

Lite lätt off-topic: om jag tar lite bilder på ett gammalt förfallet hus och det sedan efter en stund kommer en ägare till detta och säger åt mig att försvinna. Vad får jag då göra med de bilder jag redan tagit? Får jag publicera dem på Internet? Det finns inga människor på dem, bara byggnader (eller det som en gång var byggnader).
 
För att fotoförbud ska gälla ska det tydligt framgå. Innan ägaren har sagt till dig att fotoförbud råder råder alltså inte fotoförbud och du kan lungt göra vad du vill med dina bilder.

Ägaren har alltså ingen rätt att kräva att du raderar bilderna eller förstör negativen, och kan inte hindra dig från att publicera.
 
erro.se skrev:
Lite lätt off-topic: om jag tar lite bilder på ett gammalt förfallet hus och det sedan efter en stund kommer en ägare till detta och säger åt mig att försvinna. Vad får jag då göra med de bilder jag redan tagit? Får jag publicera dem på Internet? Det finns inga människor på dem, bara byggnader (eller det som en gång var byggnader).

I sverige är inte byggnader omfattade av upphovsrätten. Det är alltså fritt fram att plåta.

Om du går in på någons tomt så är det ok sålänge som det inte finns förbundsskyltar eller du blir tillsagd.

Även om du fotograferat mot fotoförbud har du full rätt till dina bilder så länge du inte fotograferat ett militärt skyddsobjekt. Ingen kan ta din film eller minneskort. Inte heller kräva att du raderar bilderna.

Det är heller inga problem att publicera bilderna på internet om de inte innehåller människor.

Om de innehåller människor är det som regel ändå tillåtet och kommer bli mer tillåtet efter 1 januari 2007. Då blir lagen tydligare på att det är tillåtet så länge ingen blir kränkt. (Dessa uppgifter har jag kollat med en domare på Datainspektionen).
 
stonevalley skrev:
Ville veta mer hur polisen reagerar. Att det kanske inte är tillåtet att fota polisen i sitt arbete vid en brottsplats om man är privat person. Det kan kanske betraktas som störande?

Ska inte överdriva saker och ting här, men jag funderar mest på det där med att agera på rätt sätt så att varken polis eller pistolman i den spända situationen tror att du också har ett vapen och tänker skjuta. När du egentligen bara plockar upp kameran lite snabbt...

En privatperson har samma rättigheter som en tidningsfotograf att fotografera, inte minst i en sådan situation. Beroende på var det varit i landet så hade det ju kunnat vara årets bild.
 
froderberg skrev:
I sverige är inte byggnader omfattade av upphovsrätten. Det är alltså fritt fram att plåta.

Om du går in på någons tomt så är det ok sålänge som det inte finns förbundsskyltar eller du blir tillsagd.

Även om du fotograferat mot fotoförbud har du full rätt till dina bilder så länge du inte fotograferat ett militärt skyddsobjekt. Ingen kan ta din film eller minneskort. Inte heller kräva att du raderar bilderna.

Det är heller inga problem att publicera bilderna på internet om de inte innehåller människor.

Om de innehåller människor är det som regel ändå tillåtet och kommer bli mer tillåtet efter 1 januari 2007. Då blir lagen tydligare på att det är tillåtet så länge ingen blir kränkt. (Dessa uppgifter har jag kollat med en domare på Datainspektionen).

Då var det som jag trodde. Tack för bekräftelsen!
 
Med risk för att betraktas som löjligt petig...

I sverige är inte byggnader omfattade av upphovsrätten.
Jo, men bara för tredimensionell avbildning. Man får alltså inte bygga en modell eller ett nytt hus som är en kopia...

Även om du fotograferat mot fotoförbud har du full rätt till dina bilder så länge du inte fotograferat ett militärt skyddsobjekt.
Det finns också civila skyddsobjekt. De bevakas av polis eller vakter (icke militärer). Oljecisterner kan vara ett sådant.
 
Men om nu ägaren till huset sagt till mig att jag inte får vara där... jag antar att det var hans mark jag stog på rent fysiskt. Då antar jag att jag inte får stå kvar (på hans privata mark).

Men om jag istället flyttar mig till allmän mark, t.ex. en väg brevid, får jag då fortsätta fotografera? Hur långt gäller hans "fotoförbud"? Som jag tolkar det kan han inte förbjuda mig att fotografera hans hus om jag står på allmän mark.

Och hur länge gäller en markägares förbud? För alltid? Eller kan man komma tillbaka senare och ta nya bilder.

Situationen kanske låter krystad men det är dels hypotetiska frågor och dels verklighetsförankrade. Frågan är i princip: vilka rättigheter jag har när det gäller att fotografera byggnader (i just detta fall gamla förfallna sådana, vilket väl inte gör någon skillnad)? Och vilka rättigheter har ägaren till byggnaden och/eller marken där jag står att förbjuda mig att ta bilder? Och hur länge gäller det eventuella förbudet?

Den eventuella konflikten mellan fotograf/markägare är väl i detta fall att jag som fotograf ser fantastiska hus i naturligt förfall som jag vill dokumentera innan de försvinner. Markägaren vill kanske å sin sida inte ha folk springandes på sin tomt och inne i de fallfärdiga husen, bl.a. med tanke på rasrisk.

Sen finns förstås den "moraliska/etiska" aspekten huruvida man faktiskt ska fortsätta fotografera efter det att någon uttryckligen bett att man inte ska göra det. Personligen tyckar jag det hänger mycket på hur den andra personen framfört sin åsikt. Men det är en annan femma och kan isåfall diskuteras i en annan tråd.

Edit: ursäkta om jag har kapat tråden från stonevalley
 
stonevalley skrev:
Blev vittne till en händelse i förra veckan då en man hade hotat ett flertal personer på torget med pistol. Två Piket bilar, två civil bilar och två radio bilar dök upp med poliser utrustade till tänderna med vapen. Men ingen press fanns på plats.

Vågar man slänga upp kameran och fota en sådan här situation?

Vad säger polisen och vad säger omgivningen?


Fanns ingenstans att gömma sig heller.

Jag skulle av ren reflex slänga upp kameran o plåta.

Men det klart att sådana situationer e smått riskabla.
Sen kunde du ju tjänat en fin slant på et också.
/jim
 
erro.se skrev:
Men om nu ägaren till huset sagt till mig att jag inte får vara där... jag antar att det var hans mark jag stog på rent fysiskt. Då antar jag att jag inte får stå kvar (på hans privata mark)..

Nej. Då får du gå. Eller åtminstone sluta fotografera. Det kan finnas fall där man får vara på marken men inte fotografera.

Men om jag istället flyttar mig till allmän mark, t.ex. en väg brevid, får jag då fortsätta fotografera? Hur långt gäller hans "fotoförbud"? Som jag tolkar det kan han inte förbjuda mig att fotografera hans hus om jag står på allmän mark.

Du tolkar det rätt. Han kan bara bestämma vad du får göra på hans mark, inte om du får fotografera huset eller inte.

Och hur länge gäller en markägares förbud? För alltid? Eller kan man komma tillbaka senare och ta nya bilder..

Fotoförbudet gäller från du blivit informerad och framöver.

Situationen kanske låter krystad men det är dels hypotetiska frågor och dels verklighetsförankrade. Frågan är i princip: vilka rättigheter jag har när det gäller att fotografera byggnader (i just detta fall gamla förfallna sådana, vilket väl inte gör någon skillnad)? Och vilka rättigheter har ägaren till byggnaden och/eller marken där jag står att förbjuda mig att ta bilder? Och hur länge gäller det eventuella förbudet?.

Du har full rätt att fotografera byggnader. Ingen äger sin byggnads utseende, om man hårddrar det. Vill någon inte ha sitt hur fotograferat får de inhägna och insynsskydda.

Den eventuella konflikten mellan fotograf/markägare är väl i detta fall att jag som fotograf ser fantastiska hus i naturligt förfall som jag vill dokumentera innan de försvinner. Markägaren vill kanske å sin sida inte ha folk springandes på sin tomt och inne i de fallfärdiga husen, bl.a. med tanke på rasrisk..

Det bästa är alltid om att be om lov i förväg. Det är sämre att bli ertappad på tomten och sedan behöva diskutera.

Husägaren kan ju vara med under fotograferingen. Men är ett förfallet hur farligt bör det ju vara avspärrat.

Sen finns förstås den "moraliska/etiska" aspekten huruvida man faktiskt ska fortsätta fotografera efter det att någon uttryckligen bett att man inte ska göra det. Personligen tyckar jag det hänger mycket på hur den andra personen framfört sin åsikt. Men det är en annan femma och kan isåfall diskuteras i en annan tråd..

Det är skillnad på om personen har rätt att förbjuda eller inte. I detta fall så är fotografering förbjudet från den stund du får reda på det. Då tycker jag att du ska ha starka skäl för att bryta mot det. Bättre att söka upp personen senare och visa sina bilder. Då löser sig det säkert.

Det är en annan diskussion om man ska sluta fotografer bara för att folk ber en.
 
Självklart är det bara till att fotografera på. Det finns inga hinder för dig som fotograf.

Visst kan det bli lite irriterat när det slår blixtrar hela tiden, men det är inget GM eller polisen ska säga något om. Så det är bara till att fotografera på.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.