** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågar man köpa en Nikon F5 från 98?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Hej
Jag är sugen på att byta mina minolta Dynax 7 prylar till lite riktiga grejer. Har fått napp på en Nikon F5:A från 98 för ca 8000 kr som har gått 75 rullar. Vågar man köpa en kamera som är så pass "gammal"? har det hänt något med tekniken i F5:an eller är det samma teknik som idag?

Accar och laddare ingår!

Hjälp mig att ta ett beslut och pitcha mig gärna om saker som jag bör tänka på.

Tack
Jesper Molin

Jag köpte en F5 från 97 för lite mer än du och den funkar brilljant... det är ju en kamera som är byggd för att ta bilder med.

Min kamera har nog tagit betydligt mer bilder än 75 rullar, den är lite sliten här och var, gummit har lossnat lite, men ta bilder gör det som den ska.

Vet inte om det hjälpte...

Det ska absolut inte vara några problem. 75 rullar är väldigt lite. Är inte kameran äldre och mer använd än så borde ackarna vara fräscha.

Kör på!

Jesper71 skrev:
Har fått napp på en Nikon F5:A från 98 för ca 8000 kr som har gått 75 rullar. Vågar man köpa en kamera som är så pass "gammal"? har det hänt något med tekniken i F5:an eller är det samma teknik som idag?

Accar och laddare ingår!
75 rullar är ingenting. F5 är väl den absolut bästa 35mm kameran, jämte Canons värsting.
Tror du lugnt kan köpa den, 8000:- låter som ett vettigt pris.

Men har F5:an uppgraderats sedan den första kom ut eller är det samma oavsett årgång?

"En om också överväger en begagnad version men som inte betalar för en ny"

Oja, by it! OM den är i det skicket så finns inget att säga om priset.

Johan: En F5 ÄR en F5,, ingan ändringar vad jag vet. Den är "komplett" som den är:)!

Mvh Niclas.

Har den bara gått 75 rullar är det ett klipp, definitivt.

En kamera för 25000:- som man bara knäpper 75 rullar med på 6 år? Hmmmm

Jan vdV skrev:
En kamera för 25000:- som man bara knäpper 75 rullar med på 6 år? Hmmmm

Det finns folk som ska ha det bästa men knappt använder grejorna. Men det är så mycket slitmån på en F5:a att du knappast behöver vara orolig. Bara priset är det rätta.

froderberg skrev:
Det finns folk som ska ha det bästa men knappt använder grejorna. Men det är så mycket slitmån på en F5:a att du knappast behöver vara orolig. Bara priset är det rätta.

Jo det är sant, men man ska ta "endast tagit x antal rullar" med en nypa salt tycker jag.

Re: Re: Vågar man köpa en Nikon F5 från 98?

Niclasfoto skrev:

Johan: En F5 ÄR en F5,, ingan ändringar vad jag vet. Den är "komplett" som den är:)!

Mvh Niclas.

Detta är något som även jag har funderat över och nu fått svar på. Annat var det ju med F4:an. Nikon träffade väl rätt från början med F5? Kanske borde dock förändringar ha skett på en del punkter (t.ex.tydligare markering av focuspunkt och matrixmätning med Ai/Ais optik) - men det kommer väl på F6???

(Samtidigt är det ju en trygghet att en F5 alltid är en F5.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar