Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågar man köpa en D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var lite det jag trodde. Jag undrade varför man lade fram U1/U2 som en fördel för D7000 över D300. Elle rmissförstod jag kontexten?

Det är ruskig fördel motför dom rätt usla bankerna på D300 mfl
Du kan spara exakt hur du vill ha U1 och U2, sen kan du pilla hur mycket du vill i dom "bankerna" Vill du sen återställa till som du ställt in den/dom så gå bara ur och sen in på U1/U2 igen så är allt OK igen.
Otroligt användbart och lättarbetat
 
Det är ruskig fördel motför dom rätt usla bankerna på D300 mfl
Du kan spara exakt hur du vill ha U1 och U2, sen kan du pilla hur mycket du vill i dom "bankerna" Vill du sen återställa till som du ställt in den/dom så gå bara ur och sen in på U1/U2 igen så är allt OK igen.
Otroligt användbart och lättarbetat

Jag ser inte riktigt skillnaden mot Banksystemet på de större husen? Vad missar jag?
 
Har du alls läst hur U1 och U2 fungerar?
Om inte läs på tex kenne stenbrunn (ken rockwell) eller nån annanstans så förstår du skillnaden.

Oh ja, jag har läst, och mannen verkar inte riktigt veta vad han talar om.
Han skriver "That would never lock or could be saved anyway".

Jag har aldrig haft några problem med att bankerna inte kunde låsas.
De kan visst sparas/laddas till minneskort.

Han skriver "det tar för lång tid att byta mellan dem".
Du kan ju med enkelthet mappa funktionen antingen till Fn eller Previewknapparna direkt, eller som ett subcommand till en knapp+ett command wheel.

Visst, du har två modes på U1/U2. Du har (in a way) sexton på D300/700/3 (4^2)

Så.. Återigen, vad exakt är grejjen med U1/U2 jämfört med bankerna på de andra husen (under förutsättning att man läst manualen)
 
Oh ja, jag har läst, och mannen verkar inte riktigt veta vad han talar om.
Han skriver "That would never lock or could be saved anyway".

Jag har aldrig haft några problem med att bankerna inte kunde låsas.
De kan visst sparas/laddas till minneskort.

Han skriver "det tar för lång tid att byta mellan dem".
Du kan ju med enkelthet mappa funktionen antingen till Fn eller Previewknapparna direkt, eller som ett subcommand till en knapp+ett command wheel.

Visst, du har två modes på U1/U2. Du har (in a way) sexton på D300/700/3 (4^2)

Så.. Återigen, vad exakt är grejjen med U1/U2 jämfört med bankerna på de andra husen (under förutsättning att man läst manualen)
Pillar du i en "sparad" bank så är den ändrad i tills du pillar tillbaka inställningen du gjorde i den banken
Pillar du i din sparade U1 så är dom inställningar du ändrat kvar så länge du är i U1 men om du sen går ur U1 och tillbaka till U1 så är den som du ville ha den sparad en gång i tiden
Mycket mindre tjorv än att hålla på med 2 olika menybankinställningar som man kan ställa om fel och glömma pilla tillbaka tycker då jag.
 
Okej.
Jag bryr mig då inte så mycket om "den nyare sensorn" absolut inte megapixlarna, och isoprestandan blir i vilket fall ett stort lyft från D80. Men videofunktionen är av stor vikt, den i D90 och d300s är inte mycket att hurra för. Sedan så VILL jag för en gångs skull ha ett batterigrepp på kameran, och då kan jag tänka mig att D300s kanske blir för stor ( ungefär samma storlek som D3?) att bära runt på för en amatörfotograf?

Fick bara mer beslutsångest nu :/
 
Okej.
Jag bryr mig då inte så mycket om "den nyare sensorn" absolut inte megapixlarna, och isoprestandan blir i vilket fall ett stort lyft från D80. Men videofunktionen är av stor vikt, den i D90 och d300s är inte mycket att hurra för. Sedan så VILL jag för en gångs skull ha ett batterigrepp på kameran, och då kan jag tänka mig att D300s kanske blir för stor ( ungefär samma storlek som D3?) att bära runt på för en amatörfotograf?

Fick bara mer beslutsångest nu :/

Jag tror inte att en D7000+Grepp är så mycket mindre än de större husen.

Men visst, om video är ett argument så är D7000 den enda av Nikons hur som har en impelemtation av det som kan slåss i samma division som Canon. Det håller jag oreserverat med om.
 
Dom största skillnaderna är ju egentligen känsla och hd filmningen?
D300s har högre antal bilder i sekunden, ( med batterigrepp)
Är inte d7000 en uppdatering till både d90 och d300s? d300s har också cf kort vilket jag tycker är skönt :p mer att ta i också. :D
 
Dom största skillnaderna är ju egentligen känsla och hd filmningen?
D300s har högre antal bilder i sekunden, ( med batterigrepp)
Är inte d7000 en uppdatering till både d90 och d300s? d300s har också cf kort vilket jag tycker är skönt :p mer att ta i också. :D

Jag föredrar D700/300-huset. Fler fysiska kontroller är för MIG en fördel, eftersom jag kan "känna" hur kameran är inställd. Den största delen av mitt plåtande försigår i scendiken i 'bäckmörker'. Detta är anledningen till att jag ärligt talat inte kan bestämma mig för om jag skall skaffa en 7000 som "andrahus" (för att få en modernare arkitektur) eller en D300(s) för att få de fysiska kontrollerna.

Men, D7000 är en jävligt lovande första medlem i nästa generations kameror.
 
Senast ändrad:
Jag föredrar D700/300-huset. Fler fysiska kontroller är för MIG en fördel, eftersom jag kan "känna" hur kameran är inställd.

Men, D7000 är en jävligt lovande första medlem i nästa generations kameror.

Håller med dig att d300/700 husen är jävligt mycket skönare. Lite mer retro :p
 
Med tanke på att videofunktionen är för dålig i d300s väljer jag helt enkelt bort den. Samtidigt orkar jag inte vänta på d400/d9000 -.- om den ens kommer, den kanske rent av blir fx?
 
Med tanke på att videofunktionen är för dålig i d300s väljer jag helt enkelt bort den. Samtidigt orkar jag inte vänta på d400/d9000 -.- om den ens kommer, den kanske rent av blir fx?

Om video är viktigt för dig lär du bli supernöjd med d7000. Skulle du vänta på nästa modell lär det ändå dyka upp ytterligare en modell efter ett halvår. Sån är ju elektronikbranchen
 
Den här tål att upprepas:

---------------------------------------------------
  1. Alla väntar med andan i halsen på den beryktade nya kameran.
  2. Den nya kameran aviseras officiellt, och lite specifikationer släpps
  3. Lite provbilder, både från testare och tillverkare börjar läcka ut
  4. Trådar om "hur oskarpa" bilderna från kameran är börjar dyka upp på forumen
  5. Andra "fel" med provbilderna (och specifikationerna) detaljgranskas i diverse forum.
  6. Produktsläpp, de första kattbilderna och fokustester på förpackningar för magsårsmedicin dyker upp.
  7. Eftersom dessa bilder presenteras i 800x533 är de naturligtvis jätteskarpa och helt brusfria
  8. Klagomål om detta dyker upp, och råfiler och 100% förstoringar presenteras.
  9. -Haha! - säger andra märkesinnehavare, den var inte så bra i alla fall!
  10. De allra flesta (99%+) användare är ändå jätteglada över sina nya kameror.
  11. Ca 1% av de nya köparna är missnöjda, och tar därmed lika mycket mediaplats som alla de övriga tillsammans
  12. Felen, både de verkliga och de användarberoende börjar diskuteras mer ingående
  13. De verkliga felen diskuteras om på forumen som "slutet för tillverkaren"
  14. De övriga 99% av köparna fotograferar glatt på och producerar massvis med fantastiska bilder
  15. Nyhetsyran är över, och modellen nagelfars med alla sina för- och nackdelar
  16. De fel som inte lösts via fw-uppgraderingar placeras på minus-sidan för modellen, att jämföras med minus-punkterna för andra kamera-modeller
  17. Normalpriset sjunker när kameran till slut finns på lager överallt
  18. När "alla" lärt sig hantera kameran börjar epitet som "klassiker" och "fantastiskt värde" dyka upp.
  19. Kamera-tillverkaren läcker lite information om en kommande modell.
  20. Gå till steg 1.
 
Jag har inte hittat något problem alls med min d7000. Testat både foto och video. Kameran funkar precis som väntat: väldigt bra.
 
Den här tål att upprepas:

---------------------------------------------------
  1. Alla väntar med andan i halsen på den beryktade nya kameran.
  2. Den nya kameran aviseras officiellt, och lite specifikationer släpps
  3. Lite provbilder, både från testare och tillverkare börjar läcka ut
  4. Trådar om "hur oskarpa" bilderna från kameran är börjar dyka upp på forumen
  5. Andra "fel" med provbilderna (och specifikationerna) detaljgranskas i diverse forum.
  6. Produktsläpp, de första kattbilderna och fokustester på förpackningar för magsårsmedicin dyker upp.
  7. Eftersom dessa bilder presenteras i 800x533 är de naturligtvis jätteskarpa och helt brusfria
  8. Klagomål om detta dyker upp, och råfiler och 100% förstoringar presenteras.
  9. -Haha! - säger andra märkesinnehavare, den var inte så bra i alla fall!
  10. De allra flesta (99%+) användare är ändå jätteglada över sina nya kameror.
  11. Ca 1% av de nya köparna är missnöjda, och tar därmed lika mycket mediaplats som alla de övriga tillsammans
  12. Felen, både de verkliga och de användarberoende börjar diskuteras mer ingående
  13. De verkliga felen diskuteras om på forumen som "slutet för tillverkaren"
  14. De övriga 99% av köparna fotograferar glatt på och producerar massvis med fantastiska bilder
  15. Nyhetsyran är över, och modellen nagelfars med alla sina för- och nackdelar
  16. De fel som inte lösts via fw-uppgraderingar placeras på minus-sidan för modellen, att jämföras med minus-punkterna för andra kamera-modeller
  17. Normalpriset sjunker när kameran till slut finns på lager överallt
  18. När "alla" lärt sig hantera kameran börjar epitet som "klassiker" och "fantastiskt värde" dyka upp.
  19. Kamera-tillverkaren läcker lite information om en kommande modell.
  20. Gå till steg 1.

Ja, mönstret upprepas för alla nya kameror, objektiv och blixtar. Tom Nikon D3, som var en så banbrytande kamera, ansågs ha en massa fel: överexponering, dålig vitbalans, konstiga färger (och folk fick vatten på sin kvarn när Nikon släppte D2x-profilerna!), opålitligt AF-system mm.

Att D7000 kritiseras så hårt tror jag beror på flera saker:

1) Nikon bröt mönstret och lanserade ersättaren till D90 innan ersättaren till D300s. Detta har skapat en viss förvirring och spekulation om D7000 även ersätter D300s.

2) Ryktena om D7000 indikerade en bildkvalitet nära D700,

3) Många som har FX DSLRs har även testat eller köpt D7000,

4) Amatörer som tidigare haft tex D90, D80, D70, D3000 fotograferar i jpg och använder mindre bra objektiv varvid de inte tycker sig finna någon förbättring i bildkvalitet.
 
Senast ändrad:
ANNONS