Annons

Vågar man köpa 17-70 trots noll tester på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)
16-50 f/2.8 verkar vara något skarpare på f/5,6 vilket inte är så konstigt då detta är två steg ner från öppnaste bländaren, medan det bara är 1 steg ner för 17-70:an. Däremot så är 17-70:an något skarpare på f/8 där 16-50 faller jämfört med f/5.6.
f/5.6 tycks ju vara bästa bländaren för 16-50, det verkar som den optimala bländaren för 17-70:an ligger något högre. Detta är ju olika på olika objektiv.
Mitt DA 35 f/2.8 har exempelvis bästa bländaren på f/4 och den faller rejält på f/8 och uppåt.
En fördel med 17-70 jämfört med 16-50 är att den, utifrån Bretts test, har mindre problem med kromatisk abberation.
 
FotoZ skrev:

En fördel med 17-70 jämfört med 16-50 är att den, utifrån Bretts test, har mindre problem med kromatisk abberation.

Ja, CA var ju helt klart mindre på 17-70. Men frågan är hur mycket man ser det på ett vanligt foto. Hur mycket förstorade han bilden? Jag missade den infon.

Om man printar ut en bild i storlek 30cm x 15cm (eller liknande), kommer man då kunna se CA'n? Hur stor utprint måste det vara för att se CA?
 
CA är inget konstant värde, ingen konstant effekt. Den varierar med vald bländare (mer synbart på största bländaren än nedbländat) och hur ljuset faller på motivet i den aktuella exponeringssituationen. Detta gör det svårt att ge ett svar på din fråga. Kanske du aldrig kommer hamna i situationer där CA syns, eller så gör du det. Vem vet? Inte jag. Vem vet? Inte du. Ingen som vet, ingen som vet idag. hihi.
 
Jag tyckte bilderna från 17-70 såg skarpare ut, förutom mindre CA då, men det skiljde ju en hel del på bara 1 mm i vidvinkelläget och det kan ju vara övervägande.
 
Ang. öppet köp så köpte jag ett Sigma 10-20 och använde det i 10 dagar sen skickade tillbaka det utan några problem. Skrev t.om att jag hade använt det. Var iofs på Cyberphoto, men så vitt jag förstått är det lag på 14 dagars öppet köp sålänge varan är i oskadat skick.
 
Det finns även en skillnad mellan hur CA kan provoceras fram i ett test och hur stora problemen blir i praktisk fotografering. Jag har väl hunnit med drygt 1000 exponeringar med min nya 16-50 och kan säga att det är extremt sällan man lider av CA. I de foton jag tar uppstår det bara när jag tar foton i mörka miljöer med t ex ett litet fönster som solen lyser in genom. Vid alla "normala" situationer är CA inte ett problem.

Photozone är ingen bra sajt att titta på ur denna aspekt, han verkar gilla att provocera fram CA eller PF genom att fotografera mot solen på största bländare och liknande saker.

Ett annat objektiv jag äger, Tamron 70-300/4-5.6, har mycket CA och PF. På pappret samma storleksordning som min fina 16-50. Men i praktiken är skillnaden som natt och dag. Tamron-gluggen kan nämligen sabotera rätt normala bilder, vilket pentaxgluggen inte gör. Det är inte alltid det framgår i testerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.