Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågar man köpa 17-70 trots noll tester på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vid internetköp har man alltid 14 dagars ångerrätt. Om det däremot bara gäller för varor som inte använts är jag osäker på.
 
sebbe_j skrev:
Hej!
Såg en länk på Pentaxforums som led till en sida med ett gäng testbilder tagna med 17-70 och K20D.

Den är förvisso på japanska men bilderna behöver ju inte direkt översättas ;-) man kan fortfarande få ut information om brännvidd, iso och bländare:

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/lens_review/2008/07/18/8861.html

/Sebbe
Men man kan titta på en översättng:
http://translate.google.com/translate_t
Jag vet inte om det menas att det fotograferades i Jpeg?

Hursom helst så är jag imponerad av bilderna, åtminstone den första på 17mm som bara är nedbländad till 4,5. Sista bilden med 43mm och bl 5 är riktigt skarp. Bilden med trappan och buskarna på 70mm och f4,5 ser skarp ut i löven.
Ser inte nån speciell CA, distorsion eller vinjettering, men det finns säkert en del.

Efter att ha tittat på några av bilderna så funderar jag om gluggen är så bra eller om det har utelämnats nån bild som visar svagheter? Inga motljusbilder finns tex. Jag köper nog efter att tittat på bilderna, om jag kan komma överens med mig själv om att jag har råd...
 
snysop skrev:
Nja, råda och råda. Jag undrade mest hur ni andra hade gjort. :)

Jag förstår faktiskt din vånda, ber om ursäkt att jag verkade grinig. Själv skulle jag välja Sigmas variant, det verkar vara ett riktigt fint objektiv och är ganska mycket billigare. Men det är ju jag det :)
 
caar7629 skrev:
Jag förstår faktiskt din vånda, ber om ursäkt att jag verkade grinig. Själv skulle jag välja Sigmas variant, det verkar vara ett riktigt fint objektiv och är ganska mycket billigare. Men det är ju jag det :)

"Problemet" är att Pentaxen ju har SDM-motorn. Hade inte varit dumt att ha det... tror jag. :)
 
Plus att det skiljer "lite" för att få ett Star med några tusen till. då får man vädertätning, det jag vill ha :).

Men då får man inte det suveräna omfånget 17-70...

SUCK!!! :)

17-70 skulle varit ett Star istället för 16-50 :)
 
Chewbacca skrev:
Plus att det skiljer "lite" för att få ett Star med några tusen till. då får man vädertätning, det jag vill ha :).

Men då får man inte det suveräna omfånget 17-70...

SUCK!!! :)

17-70 skulle varit ett Star istället för 16-50 :)

Japp! Så man kunde få 17-70/2,8. DET hade varit något!!!! *Drömmer*
 
Bytesrätt

Det finns väl alltid en ångertid på det man köper. Ken Rockwell brukar ju alltid skriva hur han beställer allt nytt och sedan skickar tillbaka det om det inte är bra. Skulle dom ha bättre konsumenträtt i USA? Jo, det kan kanske tänkas. Han köper i alla fall allt från Adorama, man kan ju kolla vad de har för villkor.
 
Re: Bytesrätt

Shabbadang skrev:
Det finns väl alltid en ångertid på det man köper. Ken Rockwell brukar ju alltid skriva hur han beställer allt nytt och sedan skickar tillbaka det om det inte är bra. Skulle dom ha bättre konsumenträtt i USA? Jo, det kan kanske tänkas. Han köper i alla fall allt från Adorama, man kan ju kolla vad de har för villkor.

När jag frågade i butik - Scandinavian Photo - så sa kassörskan "Nej, inte om du har öppnat den". Ehh... eller hur att jag spenderar 5500 kr på något som ingen på nätet har testat, ingen i butiken har testat eller vet något om. Men icke - jag fick inte köpa och returnera. Så jag gick därifrån lika "rik" som innan och de har kvar sitt ex på lager. Trist för oss båda kan man ju säga.
 
Det jag vet om köprätt är att säljaren kan erbjuda sig laga eller ersätta varan med en annan om man är missnöjd eller har något att klaga på när det gäller funktinalitet. Men de kanske inte behöver köpa tillbaka varan, dvs pengarna tillbaka.
Man jag har lämnat tillbaka en dvd som jag inte tyckte om utan krusiduller. Fast det var hos en liten affär och de kanske är mer måna om sina kunder.
 
Men du kan ju ta med din kamera dit o ta lite testfoton? Kanske låna det ett litet tag om du lämnar leg?
 
Chewbacca skrev:
Det jag vet om köprätt är att säljaren kan erbjuda sig laga eller ersätta varan med en annan om man är missnöjd eller har något att klaga på när det gäller funktinalitet. Men de kanske inte behöver köpa tillbaka varan, dvs pengarna tillbaka.
Man jag har lämnat tillbaka en dvd som jag inte tyckte om utan krusiduller. Fast det var hos en liten affär och de kanske är mer måna om sina kunder.

Om de hade sagt, "ja, du får testa den under ett dygn, kom tillbaka imorgon om du inte är nöjd" - då hade jag köpt den. Och förmodligen behållt det eftersom jag kör med 18-55 idag så är i stort sett allt bättre. Men men. Det kanske finns en mening med att de sa nej - nu funderar jag på 50-135'an istället....... :D och 16-50.... tillsammans med K20D i ett paket.... höhö. Eller kanske bara 16-50 (eller 50+135). FÖr 60-250 kommer väl lagom till julklapparna.
 
Chewbacca skrev:
Men du kan ju ta med din kamera dit o ta lite testfoton? Kanske låna det ett litet tag om du lämnar leg?

Jo... kanske. Fast jag får kolla med någon annan i affären då. Hon verkade vara en sommarjobbare som inte vill tänja lite på gränserna.
 
Kolla med Adorama

Om du är intresserad av objektivet kan du ju kolla med Adorama vad de har för villkor när det gäller öppet köp. Dollarn är ju billig nu och det är många som handlar därifrån. Klart att frakten kostar en slant, men det kanske det kan vara värt.
 
Re: Kolla med Adorama

Shabbadang skrev:
Om du är intresserad av objektivet kan du ju kolla med Adorama vad de har för villkor när det gäller öppet köp. Dollarn är ju billig nu och det är många som handlar därifrån. Klart att frakten kostar en slant, men det kanske det kan vara värt.

Öppet köp från USA? Naee... Blir lite dyrt med frakten. :) Är Adorama bättre än BHphoto?
 
Det finns inte tester på alla Pentax objektiv, och ofta tar det lång tid innan nya objektiv testas (om det inte är något väldigt speciellt med objektivet).
Man bör dessutom komma ihåg att när någon testar ett objektiv, så är det just det exemplaret som testas. Vilket kan vara sämre eller bättre än det objektiv som man köper. Det finns skillnader mellan individuella exemplar, och detta är absolut inget unikt för Pentax. Därför ska man inte lita blint på objektivtester.

Pentax håller en hög standard på sina objektiv, i regel får man det som man betalar för. Dvs - 16-45 f/4 är skarpare än billigare 18-55:an, som dock är ovanligt bra för att vara så billig.

Jag köpte DA 35 Macro, och jag har fortfarande inte sett ett officiellt test av det än. Men objektivet är bra, jag är kär!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.