Annons

Vågar man byta objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulkas

Medlem
Hej!
Jag har precis köpt mitt andra objektiv (Tjohoo!), men stötte direkt på en fråga som jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med.

Vågar man byta objektiv på kameran ofta? Dvs. ta bort det ena och sätta dit det andra? Jag tänker mest på det här dammet som det pratas om hela tiden. Man vill ju inte ha in massa sånt, mygg eller annat skrot.

När ni byter objektiv, sätter ni då på skyddet på andra sidan också (motsatta linsskyddet)? är det ett krav? Tänker på stressade situationer etc.

Kan man byta objektiv var som helst, eller måste man göra det inomhus? Jag menar, om jag står på en grusplan mitt på Roskilde, vågar jag då dra fram ett annat objektiv?

//Robin

Håller helt med jeppe.

Damm eller annat kommer in i kameran vare sig du vill eller inte. I stället för att fundera över objektivbyte eller ej är mitt råd att du skaffar dig en rutin för att hålla din utrustning så ren som möjligt. Det finns ett antal trådar om det ämnet..., åsikterna och metoderna för det är lika många som antalet medlemmar på FS...

Att byta objektiv i storm eller åskskurar är väl inte att rekommendera, men har du nu köpt en glugg till så är det klart du skall använda den. Tänk om du missar DEN bilden för att du var rädd för damm... :)

Angående bakre objektivlocket. Jag brukar alltid använda det, sätter på det snarast efter att jag bytt glugg. Det är ett billigt skydd på en dyr pryl, skador på glasen är INTE bra. Men det finns tillfällen då jag har "slarvat" p.g.a. situationen. Och det beslutet måste du själv ta när den stunden kommer...

Kör hårt, lycka till!!

Det enkla svaret är: byt när du vill byta till en brännvidd som ditt aktuella objektiv inte har.
Jag byter objektiv ute och inne, i dammiga miljöer och när det regnar lite grann. Eftersom utrustningen kostar lite pengar är det smart att vara lite aktsam men jag tycker inte att miljön skall hindra dig från att byta objektiv.
Utrustningen är ju till för att användas. Jag ser hellre att mina grejer går sönder för att jag använt dem för mycket/eller vid fel tillfälle än att de ligger oanvända i kameraväskan. Min spontana åsikt är att "folk" (en generalisering förstås...) är åt h*****e för försiktiga med utrustningen.

/PB

Edit: Med andra ord så upprepar jag bara vad föregående talare har sagt...

I en stressig situation när allt händer på samma gång håller jag inte på och fipplar med bakre locket, utan lägger det bortbytta objektivet på marken framför mig eller i jackfickan utan lock. Jag har aldig skadat bakre linsen på något objektiv jag ägt. Däremot är det ju dumt att på pressfotografmaner förvara objektiven nedslängda i en väska utan lock...

Och du behöver inte bekymra dig för bytena. Har du tid och lust kan du såklart ta av lock och förbereda bytet innan du lossar objektivet från kameran, men det är inte nödvändigt. Det säger sig självt att man inte ska byta objektiv medan bilarna drar förbi på rallytävlingen eller i en sandstorm i Sahara. Det verkar vara väldigt individuellt det där med damm. Jag använder ofta stora bländaröppningar vilket kanske är förklaringen till varför jag inte lider av det. Men jag har knappt aldrig sett ett dammkorn i mina bilder även när jag kört f/16, så jag bryr mig inte om att rengöra.

/Pontus

Vet av erfarenhet att Roskilde normalt sett är en väldigt dammig miljö (när den inte är väldigt lerig :)). Dit brukar jag ta med mig enbart en fast 35:a, men inte pga av dammet, utan pga alla andra grejer som är farliga för utrustningen (trängsel, fylla/fyllon, stöldrisk).

I skitiga miljöer kommer dina grejer att bli skitiga vad du än gör, men är du bara lite försiktig när du byter objektiv kommer damm på frontlinsen att utgöra ett mycket större problem än damm på sensorn, så se till att hålla den ren, speciellt när det är soligt.

Jag har 6 (rätt dyra) objektiv till min digitala canon i dagsläget, och jag byter i tid och otid utan några speciella "försiktighetsrutiner" som vissa pysslar med (d.v.s. hålla kameran riktad med bajonetten neråt och sånt trams).

Jag kan utan vidare lägga ifrån mig kameran utan objektiv eller skyddslock på. Man kan inte vara maniskt rädd för damm om man öht ska ha en chans att ta _den_ bilden när tillfället dyker upp. Prylarna är till för att användas!

Borde jag inte få enorma problem med damm på sensorn? Möjligt, men jag har inga problem öht! Jag läser om vissa som rengör sensorn minst en gång i veckan. Själv rengör jag min när det behövs. Sist jag rengjorde var snart ett år sen!

Så jag håller med övriga talare! Byt objektiv, plåta och var glad! Får du skräp på sensorn så rengör du sensorn när det är ett problem!

Som övriga säger, tänk inte så mycket på det. En kompis till mig som är halvproffs, har aldrig rengjort sin sensor och han har kört sin kamera i säkert, över ett år med frekventa objektivbyten. Jag har själv haft viss känsla av nervositet och tänkte införskaffa Arctic sensorpensel för effektiv rengöring. Jag rådfrågade personal på Cyberphoto, men de menade på att den enda riktigt bra rengöringen är den som verkstäderna utför. För oss konsumenter duger en bra gummiblåsare gott. De hade gjort en del jämförelser mellan olika rengöringsverktyg och upplevde att Hamas gummituta för ca en hundring var väl så effektiv som Arctic sensorpensel för dryga tusingen.

paul innergård skrev:
En kompis till mig som är halvproffs, har aldrig rengjort sin sensor och han har kört sin kamera i säkert, över ett år med frekventa objektivbyten.

Låter nästan som jag ;) Jag brukar damma av den en eller två gånger om året, om det inte blir akut.

Jag byter nästan helt utan tanke på hur, var och när, enda gången jag är lite försiktig är om det är busväder eller ovanligt dammigt som på en folkracetävling. Damm är oundvikligt, det skiljer bara lite på hur ofta man får rengöra kameran, inte om det behövs eller ej. Lär dig hur rengöring går till (i enklaste fallet räcker det med en renblåsning) och byt objektiv så mycket du vill och behöver, det är ju en del av finessen med och tjusningen med systemet.

Jag tror heller inte att det är så förfärligt krångligt. Däremot kan man gärna tänka på att det i princip är bra att sätta på lins- och kamerahuslock om man inte gör bytet i ett moment, och att låta kameran ligga öppen längre tid bör man låta bli. Litet träning, så får man byt-flyt, och då minskar risken för smuts&tapp... Av med linslocket på "nya objektivet", av med objektivet på kameran, på med nya objektivet, på med linslocket på "gamla objektivet" och så är det klart...

Teoretiskt kan det vara en poäng att slå av kameran vid objektivbyte (det skall man, står det i bruxet, men det är nog mest för objektiv-elekriska kontakternas skull) så att sensorn inte är "på" (och, i förkommande fall, man dammar av vid start, om sådan finess finnes).

Jag har använt systemkamera i alla år (fler än många) och man får ju tänka sig för. Mygg, regn, saltvattenskvätt, damm etc fanns ju förr också. Ibland får man städa och litet "vapenvård" emellanåt är väl inte hela världen.

Jag har(som alla andra) damm på sensorn stup i kvarten. Brukar blåsa rent med en gammal Revaxör-gummiblåsa, funkar bra.

/H

Byt bara. Eller köp en superzoom.
Om det kan vara till nån hjälp ser mitt "bytesflöde" ut så här:
Det "nya" objektivet stående med linsen neråt, linsskydd på och bakre objektivlocket löst liggande på.
Av med kamerans objektiv, ställer det med frontlinsen neråt (linsskydd på från början såklart) och lägger snabbt över bakre objektivlocket från det nya objektivet till det som byts ut.
Vänder snabbt på det nya objektivet och gängar på kameran, som förslagsvis under processen hålls i handen med den öppna fronten något neråt.
Simsalabim. Objektivet bytt på 4 sekunder.
Avslutar med att gänga på det bakre locket på det objektivet jag bytt ut.
Klick!

/jer.

Walles blogg i dag om samma ämne var befriande att läsa! :eek:)

Jag fick då inte in mindre med damm när jag som nybliven systemkameraägare med desperata akrobatiska övningar försökte krångla av och på objektiv samtidigt som jag höll andan av rädsla. Numera ställer jag till och med ifrån mig kameran om det behövs och så blåser jag lite med Hama-tutan (med kameran nedåtriktad förstås) innan jag hakar fast objektivet. Rädslan är aldrig en vän - försiktigheten kan däremot vara det.

Senast ändrad:
Har du ett zoomobjektiv som "blir längre" när du zoomar, alltså utan internzoom, så skapas det ett "sug" i objektivet när du zoomar och det kommer in små dammpartiklar på det viset.

Byt objektiv som du vill! Vad är alternativet? Att bara ha ett objektiv? Vad är då meningen med systemkamera?

Man kan ju inte vara så rädd för tex damm att man inte kan utnyttja sin kamera fullt ut.

Köp en blåsbälg för en billig peng och underhåll kameran!

/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar