Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

våga bryta isen.

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara för att få det klart för mig, menar du bara rent känslomässigt/moraliskt eller även fototekniskt?

mvh/Jan

rataxes skrev:
.....en stor osäkerhet kring vad som vore "det rätta".
Det "rätta" är såklart vad jag tycker;)

Nädå, men allvarligt så tycker jag inte att det är svårare att argumentera i moraliska än tekniska diskussioner. Det viktiga är ju att ge sin egen åsikt från början och för att inte kunna påverkas alls av andras omdömen tidigare kan man ju slopa att läsa kommentarerna till efter man lämnat sin egen.
Jag gör ofta det, men inte alltid.
Ibland ser jag väl någon grej som jag kanske inte skulle sett utan att någon annan sagt det tidigare men då handlar det oftast om tekniska detaljer och aldrig om moraliska..

Jag är nyfiken på om du har något speciellt exempel som föranledde din fundering här.

För de allra flesta är det nog lättare att argumentera det tekniska.

Det finns ju så mycket mer "fakta" att hämta in, både här på fotosidan och i magasin, böcker m.m. så man känner sig väl påläst och kunnig och vågar sig in i en diskussion.
Det man då förbiser är att det kanske inte är sin egen åsikt man argumenterar för.

Att diskutera moral, eller andra "mjuka" värden hos en bild, kan för många kännas nervöst då de inte har samma "fakta" att stödja sig på.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto