Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väska till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorssonm

Aktiv medlem
Hej, jag har precis köpt min första DSLR. Nu behöver jag en väska att ha sakerna i, både här hemma och när jag är ute och reser osv..
Det jag vill ska få plats i väskan är följande:

300D hus
EF-S 18-55mm
EF 75-300 III USM + ET60 motljusskydd

Altså inte allt för mycket. Dock är det ju bra att köpa en lite större väska ifall man köper mer utrustning i framtiden. De väskor jag tittat på är Lowepros Nova serie, framförallt 3 & 4. Tycker det är viktigt att väskan är väderskyddad som dessa är. Vad jag undrar är hur stor väska ni tror att jag behöver? 3 eller 4? Kanske något helt annat märke ni rekommenderar?

Kan tyvärr inte se dom i verkligheten eftersom det inte finns någon fotoaffär i trakten som verkar ha något större sortiment på väskor.
Tack på förhand /Magnus
 
Tjenare,

för dej verkar 3:an eller eventuellt 4:an att överväga - har själv en 5:a och den är stoooor. I princip gjord för två kamerahus och en bund gluggar.

Har själv tagit bort och flyttat på en del mellanväggar och försökt optimera den för min utrustning [DSLR + 3 objektiv, varav ett relativt stort; Canons 70-200]. Har ALLT i väskan - batteriladdare, filter, putsgrejor etc.

Är nöjd och glad, men överväger nog att skaffa nått mindre också - för gatufotografering och kortare fotosessioner.

Jo, å så kan jag tillägga att AW:n är rätt otymplig att använda. Vet å andra sidan inte om det bara är regnkåpan som skiljer AW-modellen från icke-AW-modellen. Kanske AW i övrigt är stadigare byggd...?
 
Hej Magnus!

Jag har en Nova 5 i nyskick som jag funderar på att sälja. Har planer på att byta min 10D mot en 1D Mark II och den är svår att få ner i Nova-serien (inte pga för liten storlek på väskan men pga den inre planlösningen). Skall köpa en rygga istället tror jag. Jag har haft 300D och 10D i Novan och dom husen passar som gjutna!

Nåväl, du får Nova 5:en för 300kr plus paketporto om du vill! Det är ju gamla modellen utan regnrock men det skall nog ösa ner rätt bra innan den blöter igenom ändå. Hade en mindre AW-väska förut och jag upplevde som Andreas att det var rätt bökigt att fippla fram regnskyddet. Det är ju inte så svårt att dra en plastpåse över väskan eller att tillverka en "regnduk" själv om man nu skall vara ute i ösregn längre tid.

Hör av dig om du är intresserad! Bilder på väskan är lätt fixat om du vill.

mvh / Matti
 
Tyvärr så tror jag att 5an är utesluten. Den är helt enkelt aldeles för stor. Vill inte ha en väska som man aldrig orkar bära med sig. Det står mer mellan 3an och 4an
 
En ny fråga, till någon som har fyran eller tror sig veta iallafall.
Får man ner 300D med 75-300 monterat på i den väskan? Så man inte måste montera av det varje gång det ska ner i väskan.
 
viktorssonm skrev:
En ny fråga, till någon som har fyran eller tror sig veta iallafall.
Får man ner 300D med 75-300 monterat på i den väskan? Så man inte måste montera av det varje gång det ska ner i väskan.

Åtminstone i min 5:a är så gott som alla väggar flyttbara, så det är bara att göra utrymme för den kombinationen. Ibland har jag min väska modifierad så att min 300D med 70-200/4L påskruvad ryms ner utan problem. Fast dessvärre blir det lätt så att när man en gång rivit bort väggarna så blir man lite lat å lägger tillbaka dem rätt slarvigt, om alls. Just nu har jag ett objektivfack fullt med mellanväggar... :-/

Svaret torde alltså vara "ja" - 300D + 75-300 måste nog rymmas ner i en 4:a om du bara flyttar på väggarna lite.
 
viktorssonm skrev:
En ny fråga, till någon som har fyran eller tror sig veta iallafall.
Får man ner 300D med 75-300 monterat på i den väskan? Så man inte måste montera av det varje gång det ska ner i väskan.

I nova3 tror jag just den kombinationen kan bli svår.. iaf om du vill få plats med något mer...
 
Jao, trean har jag glömt nu.
Är mer fyran som jag är intresserad av. På dessa ny AW så är det inget plastskydd om jag förstått det hela rätt? Väskan är altså "tät i sig själv"?
Men väskan ska själja detta:

"1 - 2 SLRs, 3 - 5 lenses, flash and accessories"

Då tycker jag inte det borde vara något problem med 300D + 75-300 III USM, som trots allt är ett ganska kompakt objektiv. Eller är jag ute och cyklar?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.