Annons

Väska o tillbehör till Fujifilm F40fd

Produkter
(logga in för att koppla)

pgo_jim

Medlem
Blev till slut en Fujifilm F40fd, var inne på canon ixus 860 först, men det blev denna sen efter allt gott jag läst, och jag är nöjd med kameran

Jag undrar däremot vad för väska som rekommenderas?
Vill gärna att den skyddar mot repor/stötar och spöregn
Sen såklart att väskan då gärna inte ska vara gigantisk

Det som behöver få plats i väskan är

Kameran
Extra batteri o minneskort
(Laddare o usb kabel kan jag packa ner vid sidan av om det skulle behövas tas med)

Sen undrar jag vad mer för tillbehör man kan/bör köpa?
Har köpt ett Sandisk SD Ultra 60x 2gb minne till kameran, det borde väll räcka i dom flesta fall?
Eller ska man köpa ett till 2gb o ha i reserv?

Sen undrar jag om det är värt o köpa ett extra batteri till kameran? eller om det är en onödig kostnad?
Som jag ser så är det ju inga vanliga batterier som man får tag i på en mack bara sådär?

Några andra rekommenderade tillbehör?
Nån längre utflykt blir det inte förrens i vår/sommar
 
Hoppas du blir nöjd med Fuji F40.

Det är en bra kamera med klart lägre brus än konkurrenterna Canon, Sony m.m.


Jag har haft Fuji F11, F30 och F31fd, och din F40 är ju ungefär samma storlek så de kamera väskor jag testat borde passa även din kamera.


Som väska till F40 rekommenderas någon som är ganska tät emot sand och fukt.


Hama, fodral passar perfekt, lock med kardborre, men har för stor glipa så skräp kan komma in genom, plats för extra minne.

Lowepro D-pods-10, passar perfekt, lock med kardborre, men har ändå lite för stor glipa så skräp kan komma in genom, plats för extra minne och gränsfall om extra batteri får plats.

Lowepro D-resolution 8s, passar bra, lock med dragkedja och blir tillräckligt tät, utrymme för både extra minne och extra batteri. Rekommenderar denna.


2 GB minne räcker ganska långt.

Är man ute på resa och fotar flera dagar och inte har möjlighet att ladda batteriet så kan det vara bra att ha extra batteri.


MVH
.
 
vart köper jag Lowepro D-resolution 8s ?

Samt jag har den inställd på 8megapixel f men vad händer om man drar ner till 4megapixel? blir bilden mindre eller minskar även kvaliteten på bilden?

vad är ett vettigt pris för ett extra batteri?

Bör man ta ur batteriet o sätta i när den ska användas?
 
Min kameraväska Lowepro D-resolution 8s köpte jag i en vanlig fotoaffär.

Det är en ganska vanlig fotoväska som finns både i fotobutiker och på internet.


Vettigt pris på batteri beror på plånboken, vissa kanske är släkt med wallenberg och kan köpa nytt batteri varje vecka, piratbatterier är billigare än original, men ibland har piratbatterier sämre batteritid = orkar inte driva kameran lika länge som original

pricerunner.se ger prisjämförelser



Mitt tips är att läsa grunderna om digital kamera så du lär dig utnyttja Fuji kamerans potential. Läs artiklar på fotosidan och på internet. Det finns ingen genväg. Man måste lära sig grunderna och ett bra sätt är att läsa böcker och artiklar.

Kolla böcker på ditt bibliotek.

Info om olika megapixel

http://www.digitalfotoguiden.se/bildupplosning/

http://www.ekdahl.org/kurs/resolution.htm

http://www.ekdahl.org/kurs/resolution/resolution1.htm


MVH
.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.