Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värt köp ? EOS 300

Produkter
(logga in för att koppla)

JoeCole

Aktiv medlem
Paketet innehåller:
Canon EOS 300 hus, Canon EF 28-90 DC, Canon EF
75-300, rem, batteri, väska, blixt Sunpak
MZ440AF (Canon), original fjärrutlösare 60 cm
(ljusmätningen fungerar), två Soligor UV-filter,
objektivskydd samt svensk bruksanvisning.

Kameran använd under 1 år, 4 månader.
Reklamationsrätt till tillverkaren till
september 2004, enligt Konsumentköplagen.
Inga skador alls på kamera eller tillbehör.
Nyskick. Nypris idag 6 600 kr för allt. Jag
säljer för 4 200 kr.

Men är verkligen nypriset 6600 ?
 
Det stämmer nog..blixt, två objektiv, kamerahus och filter..m.m

Om jag vore dig så skulle jag hellre leta rätt på en 300V...den har dubbelt så snabb AF.

Fel forum för övrigt.."klassiskt" passar bättre.
 
Mycket trevlig digitalkamera Canon Eos 1n
kamerahus med Kodaks digitala bakstycke. Canon
sålde den under namnet D2000 medan Kodak sålde
den under DCS 520. Men det är precis samma
kamera.
Firewire kabel, laddare, batteri, nätaggregat,
software och 2st 160MB minneskort följer
självklart med.
När den kom 1998 kostade den 130 000,-

Pris: 6900,- (plus ev. frakt)

ÄR detta nåt då ?
 
Här kan du läsa om den..mycket tung och stor kamera med omoderna batteri och minneskort.

Vikt (inkl batt) 1650 g
Storlek 161 x 92 x 174 mm

omodern 2mp kamera för 6900:- låter inte något vidare tycker jag..
 
Begagnade digitala systemkameror i den lägre prisklassen som är intressanta är Canon D30 och D60.
 
Enda större skillnaden är att D30 har 3mp och D60 har 6.3mp.

Ingen av dem har särskilt snabb AF.

Till landskapsfoto är det ju extra bra att ha hög upplösning, till sport skulle jag inte rekommendera någon av dem p.g.a långsam AF.
 
sagan skrev:
Enda större skillnaden är att D30 har 3mp och D60 har 6.3mp.

Ingen av dem har särskilt snabb AF.

Till landskapsfoto är det ju extra bra att ha hög upplösning, till sport skulle jag inte rekommendera någon av dem p.g.a långsam AF.
Ok, det här med digitalkameror är en djungel :(
Jag kommer aldrig att hitta min perfekta "sport-jakt-landskapskamera" med bra bildkvalitet, zoom pris osv :/
 
JA man måste väl göra det :)
Eller hoppas på att en snäll farbro på gatan med en Canon EOS 10D skänker den till mig.
 
Annars är det väl inte så stor skillnad mellan Canon EOS 10D och EOS 300D, förutom det extriöra? Och att 10D har upp till ISO 3200 medan 300D "bara" klarar 1600. Och sen det uppenbara, just priset. Tycker 300D verkar otroligt prisvärd, sparar själv pengar till en nu. När jag väl har fått ihop pengarna kan man ju hoppas att den har hunnit sjunka lite till i pris. Är det något annat jag har missat?

http://www.cyberphoto.se/compare.ph...rtnr[2]=10D&num_of_articles=2&comparepage=yes
 
Det som skiljer 300D och 10D är inställningsmöjligheterna:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page6.asp

Hastigheten: 3/bps 9 på raken på 10D jämfört med 2.5/bps 4 på raken på 300D (rejäl skillnad om man plåtar actionbilder m.a.o)

Sökaren: sökaren på 10D är betydligt ljusare och har rejäla AF-punkter (fyrkanter) till skillnad mot 300D:s små prickar.

Byggkvaliten och reglage...stor, stor skillnad.

Gå in och känn på de kamerorna i en butik så förstår du vad jag menar.

I övrigt så ska både bildkvaliten och AF-hastigheten vara likvärdiga.
 
Ja att byggkvalitén skiljde det visste jag egentligen. Men att var stor skillnad på inställningsmöjligheterna var för mig något nytt. Har inte kollat så noga om jag ska vara ärlig, har tittat på 300D och tycker den verkar vara riktigt bra för mig. Måste passa på att fråga, är 300D väldigt ömtålig? Är det till exempel inte att rekomendera att ta den med på en fjälvandring? Klart allt kan ju gå sönder om man tappar eller hanterar saker ovarsamt. Men tänkte mer om den inte klarar varierande fuktförhållanden, kyla, värme, alltså normala förhållanden om man är ute i flera dagar i streck.
 
Tåligheten vid kyla tror jag inte är något problem...har inte läst någon som klagat på det iaf och har själv plåtat med 300D (lånad) i kyla..juifs bara i 5 minus.

Är man normalt försiktig så tror jag inte att det ska vara några problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.