Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värt att uppgradera RAM'et?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte rekommenderat att kombinera minneskit på X99 moderkort för då kan man få problem i och med att minnena har inställningar för att köra 4 st minnen och inte 8 för då krävs lite andra inställningar.

Ett minneskit med 8 st minnen är optimerat att fungera med 8 st minnen och rapporterar dessa inställningar till moderkortet medans ett kit med 4 st minnen är optimerat att fungera med 4 st minnen. Kombinerar man då 2 st kit med 4 st minnen så blir då minnesinstälningarna optimerade för 4 st minnen och det kanske fungerar med 8 st, kanske inte.

/Håkan

Det är den slutsatsen jag kommit fram till.
Men jag känner mig "lurad" då Overclockers lovade att det skulle funka.

Om man Googlar så går det att hitta fler som haft samma problem. Man säger att det t.o.m måste vara minen av samma " batch" för att ev fungera.

Kontentan är att jag lägger ner mitt 64 GB projekt

Ett minneskit med 8 st minnen är optimerat att fungera med 8 st minnen och rapporterar dessa inställningar till moderkortet medans ett kit med 4 st minnen är optimerat att fungera med 4 st minnen. Kombinerar man då 2 st kit med 4 st minnen så blir då minnesinstälningarna optimerade för 4 st minnen och det kanske fungerar med 8 st, kanske inte.

/Håkan

Tittar man på de minneskonfigaratorer som återförsäljarna har t.ex Dustin https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorkomponenter/ram-minnen/dimm-ddr-4/?storagecapacity=64
finns inte TS minne listat.
I Crucials konfigurator finns inte ens 64GB. Detta stödjer ditt påstående. Det är enbart ett fåtal fabrikat som har minnen som kan expanderas från 32 GB->64 GB.
TS måste med största sannolikhet byta RAM om han vill ha 64 GB.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto