Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Värt att sats på Konica Minolta?
- Trådstartare Greedy
- Start datum
ThePOM
Aktiv medlem
Borde vara lugnt...
Det jag har hört är att Sony skall fortsätta med kameratilverkningen. Inriktningen som de verkar ta till en början iaf är den stora massan genom att ta fram modeller som är tyvärr inte är DSLR.
Men med tanke på vilken stor marknadsandel som KM har skulle Sony vara mkt otaktiska om de skulle "skita" i oss som sitter med D5D eller D7D eller alla de andra som ha analoga Minolta som är beroende av optik som fungerar.
Men jag skulle ljuga om jag själv sade att jag inte är orolig för framtiden. Man är ju beroende av service som fungerar och vill att produkten man valt inte stannar upp utan fortsätter att utvecklas.
Till frågan om det är värt att satsa på KM så tycker jag att det definitivt är det om du gillar vad dem erbjuder. Det är fortfarande MYCKET bra grejer och det finns en uppsjö av tillval, många som säkert "reas" ut för att en del får kalla fötter med tanke på försäljningen till Sony.
Vad har du för modeller i åtanke?
Det kan nämligen också helt plötsligt vara omöjligt att få tag i vissa modeller eftersom de inte görs längre...
Hälsningar
Petri
Det jag har hört är att Sony skall fortsätta med kameratilverkningen. Inriktningen som de verkar ta till en början iaf är den stora massan genom att ta fram modeller som är tyvärr inte är DSLR.
Men med tanke på vilken stor marknadsandel som KM har skulle Sony vara mkt otaktiska om de skulle "skita" i oss som sitter med D5D eller D7D eller alla de andra som ha analoga Minolta som är beroende av optik som fungerar.
Men jag skulle ljuga om jag själv sade att jag inte är orolig för framtiden. Man är ju beroende av service som fungerar och vill att produkten man valt inte stannar upp utan fortsätter att utvecklas.
Till frågan om det är värt att satsa på KM så tycker jag att det definitivt är det om du gillar vad dem erbjuder. Det är fortfarande MYCKET bra grejer och det finns en uppsjö av tillval, många som säkert "reas" ut för att en del får kalla fötter med tanke på försäljningen till Sony.
Vad har du för modeller i åtanke?
Det kan nämligen också helt plötsligt vara omöjligt att få tag i vissa modeller eftersom de inte görs längre...
Hälsningar
Petri
.Z.
Aktiv medlem
Har dom sagt så?FiLM) (Toba skrev:
Vänta några dagar, Sony ska väl ha en lång presskonferens på PMA på lördag. Efter det är det säkert lite lättare att välja om man ska satsa eller inte. Själv satsade jag för länge sedan
Hoppas att dom kläcker ur sig nåt om DSLR och att dom bara inte presenterar kompakter och videokameror, spännande!
//Larsa
.Z.
Aktiv medlem
Kolla in denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=55004Greedy skrev:
Vet inte om jag är lite sen ute, men har hört att Minolta har, sedan mitten på januari, lagt ner sin kameratillverkning. (det är Sony som kommer ta över tydligen). Är det värt att satsa på en sån, eller ska man lägga sina surt förvärvade på Nikon/Canon?
Experts erbjudande är ett extremt fynd och huruvida du vågar satsa på KM (sony) eller inte är helt upp till dig. Sony har sagt att dom ska satsa på DSLR men vad dom hittar på vet ingen av oss, än...
//Larsa
Maverick
Aktiv medlem
Vad det gäller nyköp så är du skyddad hur som haver. Garanti och konsumentköplag gäller.
När det gäller Sony så är jag helt övertygad om att de tar över och kommer att tillverka DSLR:er. Varför skulle de annars betala för att få Minoltas fattning? De är ju liksom inte konkurrerande på det området.
Det som kan spekuleras över är huruvida sony kommer att göra semi- och proffshus. Med deras senaste kamera med APS-C sensor så verkar de ju inte helt främmande från att göra lite mer exklusiva modeller.
Mvh
Maverick
När det gäller Sony så är jag helt övertygad om att de tar över och kommer att tillverka DSLR:er. Varför skulle de annars betala för att få Minoltas fattning? De är ju liksom inte konkurrerande på det området.
Det som kan spekuleras över är huruvida sony kommer att göra semi- och proffshus. Med deras senaste kamera med APS-C sensor så verkar de ju inte helt främmande från att göra lite mer exklusiva modeller.
Mvh
Maverick
gunte
Aktiv medlem
Greedy skrev:
Vet inte om jag är lite sen ute, men har hört att Minolta har, sedan mitten på januari, lagt ner sin kameratillverkning. (det är Sony som kommer ta över tydligen). Är det värt att satsa på en sån, eller ska man lägga sina surt förvärvade på Nikon/Canon?
Nej håll dig undan från KM för tusan så vi andra slipper slåss om godiset
Mvh/Gunte..
.Z.
Aktiv medlem
Re: Re: Värt att sats på Konica Minolta?
Herregud Gunte, nu eller aldrig! Expert skänker nästan bort D7D nu! 5995 med en budgetzoom men optik har du ju redan...
gunte skrev:
Nej håll dig undan från KM för tusan så vi andra slipper slåss om godiset
Mvh/Gunte..
Herregud Gunte, nu eller aldrig! Expert skänker nästan bort D7D nu! 5995 med en budgetzoom men optik har du ju redan...
Greedy
Medlem
Expert-sugen
Jo, såg erbjudandet i Expertannonsen.
Har varit i valet och kvalet ett bra tag. Har två gamla Minoltor, med:
1:4,5 21mm Tamron
1:4,5 250mm Soligor Telephoto
1:3,5 35mm Wide Soligor
1:2,8 28mm Rokkor
1:1,7 55mm Rokkor
1:3,8 75-205mm Vivitar zoom
Mitt problem är väl bara det att det förmodligen är lite för gamla objektiv. Finns det något sätt att få dom att passa? En konverter eller något liknande.
Annars sitter jag även på två Nikkor objektiv, 28-55 och 75-300, som passar på tex D70S...
Någon som har något förslag på hur man ska göra?
Jo, såg erbjudandet i Expertannonsen.
Har varit i valet och kvalet ett bra tag. Har två gamla Minoltor, med:
1:4,5 21mm Tamron
1:4,5 250mm Soligor Telephoto
1:3,5 35mm Wide Soligor
1:2,8 28mm Rokkor
1:1,7 55mm Rokkor
1:3,8 75-205mm Vivitar zoom
Mitt problem är väl bara det att det förmodligen är lite för gamla objektiv. Finns det något sätt att få dom att passa? En konverter eller något liknande.
Annars sitter jag även på två Nikkor objektiv, 28-55 och 75-300, som passar på tex D70S...
millimeter
Aktiv medlem
Re: Expert-sugen
Gör som myskoxarna, avvakta!
Även om det är trist att få vänta med att köpa kamera så är det nog smart ibland.
Greedy skrev:
Gör som myskoxarna, avvakta!
Även om det är trist att få vänta med att köpa kamera så är det nog smart ibland.
Åkersstyckebruk
Aktiv medlem
Jag köpte igår en konventerare för MD/MC objektiv till min Minolta 5D men jag vet inte ännu om det är bra då. Jag ska fota och jämföra ett 50/1.7 AF med ett 50/1.4 MC och med ett 50/1.7 MD för att se resultatet.
Men visst vore det kul och ekonmiskt bra att kunna andvända äldre objektiv med om resultatet blir bra.
Men visst vore det kul och ekonmiskt bra att kunna andvända äldre objektiv med om resultatet blir bra.
Fabian Fogelberg
Aktiv medlem
Anders: Vart någonstans köpte du MD/MC konvertern. Har riktigt gammal MD-optik, funkar den konvertern till d5d? Har sett AF/MD konvertrar till dynax 7000 (heter den så?) men dessa skulle enligt någon amerikansk site inte funka till 5d/7d.
Åkersstyckebruk
Aktiv medlem
Hej !
Jag köpte den på EBAY. Jag fick den igår då. Den jag har fått heter Adapter MD/MAXXUM. Jag råkade köpa två då. Så jag kommer även få en som heter 7000+9000/MD. Det är säkert ingen skillnad på dem.
Man får ju ställa in allt manuellt laborera lite för att det ska bli bra gissar jag. Jag har bara tagigt ett par foton då med ett Raynox 35/2.8 och ett Minolta MC 50/1.4.
Jag köpte den på EBAY. Jag fick den igår då. Den jag har fått heter Adapter MD/MAXXUM. Jag råkade köpa två då. Så jag kommer även få en som heter 7000+9000/MD. Det är säkert ingen skillnad på dem.
Man får ju ställa in allt manuellt laborera lite för att det ska bli bra gissar jag. Jag har bara tagigt ett par foton då med ett Raynox 35/2.8 och ett Minolta MC 50/1.4.
Fabian Fogelberg
Aktiv medlem
Om du har en fungerande över så är jag intresserad av den. vad köpte du den för? Funkar även Md-optik? Eller är det bara MC-optik som funkar?
johan_erkers
Medlem
Nya AF/MD-adaptrar ska gå att köpa hos:
http://www.srbfilm.co.uk/pdffulllist.pdf
Kolla in sidan 7.
£42 verkar överkomligt! Ska tilläga att jag inte ringt och kollat status, och att prislistan är från 2004...
Förresten finns lite info om Minoltas manuella på http://www.geocities.com/peterblaise/minoltamf/
http://www.srbfilm.co.uk/pdffulllist.pdf
Kolla in sidan 7.
£42 verkar överkomligt! Ska tilläga att jag inte ringt och kollat status, och att prislistan är från 2004...
Förresten finns lite info om Minoltas manuella på http://www.geocities.com/peterblaise/minoltamf/
Senast ändrad:
Åkersstyckebruk
Aktiv medlem
Jag såg med den prislistan. Jag har betalt 25£ respektive 35£ för de jag köpte. För ca två månader sen gick de få som såldes för mellan 100US$ till 100£. Nu finns det väl i varjefall minst 3 stycken till salu på EBAY.
Jag ska testa ordentligt om det är något att ha heller inte. Med både MD och MC objektiv.
Jag ska testa ordentligt om det är något att ha heller inte. Med både MD och MC objektiv.
jspyro
Ny medlem
Jag chansar och ser om det går att väcka liv i tråden.
Hur har det gått Anders?
Är det en bra grej att köra MD/MC på digitalkamera?
Man är ju onekligen väldigt sugen på att kunna dra nytta av pappsens ljusstarka linser, i alla fall tills man får råd med "riktiga" (autofokus)
Är det något man använder eller tröttnar man efter en tids testande, och skruvar på sitt trista kitobjektiv?
Hur har det gått Anders?
Är det en bra grej att köra MD/MC på digitalkamera?
Man är ju onekligen väldigt sugen på att kunna dra nytta av pappsens ljusstarka linser, i alla fall tills man får råd med "riktiga" (autofokus)
Är det något man använder eller tröttnar man efter en tids testande, och skruvar på sitt trista kitobjektiv?