Annons

Värt att reparera 300D för 3500:-?

Produkter
(logga in för att koppla)

zippedee

Aktiv medlem
Autofokusen slutade för ett tag sedan att sluta fungera på min 300D. Den "känner av" men hittar inte rätt. Själv trodde jag det bara var nåt smuts på sensorn då kameran varken är tappad eller illa behandlad.

Kameran är köpt på BHphoto i USA och då var den "used" men med högsta betyg på skick så jag trodde inte det skulle vara några problem. 3 månaders garanti fick jag, kameran gick sönder efter 4 månader. Typiskt.

I alla fall så har jag nu fått ett kostnadsförslag från verkstaden och det ligger på 3500kr. Undrar nu om det ens är värt att laga den? Vad är en 300D värd idag?
 
3500:- är väl ungefär vad en begagnad 300D kan anses vara värd.

Beklagar din otur, trist att höra.
 
Tror inte att hemförsäkringen funkar, har aldrig hört talas om någon sådan som täcker teknikprylar som slutar fungera.

Kameran är ju inte helt körd, du kan ju fortfarande fota med manuell fokus.

Jag skulle inte lägga 3500 på en reparation i ditt fall, kan ju vara mer som är trasigt som senare dyker upp.

mvh
Johan
 
Hemförsäkringen är nog en long shot, men värt att kollas upp ändå. Tack för tipset!

Johan, visst fungerar det även med bara manuell fokus, dock behöver jag auto då jag fotar mycket hästar i rörelse, jag är på tok för långsam med den manuella fokusen då ;)
 
Jag hade endel problem med autofokusen den låste inte på enstaka fokus punkter. Det berodde på damm på spegeln det fungerade efter att jag blåst rent fram och baksida på spegeln.

Ett annat problem jag råkat ut för var att jag av misstag bytt fokus metod till en som ej fungerar (Rysshacket) vilket medförde att kameran inte hittade fokus.
Vet inte om det är något av dessa problem du har men kanske värt ett försök att blåsa rent spegeln.

/Patrik
 
zippedee skrev:
Autofokusen slutade för ett tag sedan att sluta fungera på min 300D. Den "känner av" men hittar inte rätt. Själv trodde jag det bara var nåt smuts på sensorn då kameran varken är tappad eller illa behandlad.

Kameran är köpt på BHphoto i USA och då var den "used" men med högsta betyg på skick så jag trodde inte det skulle vara några problem. 3 månaders garanti fick jag, kameran gick sönder efter 4 månader. Typiskt.

I alla fall så har jag nu fått ett kostnadsförslag från verkstaden och det ligger på 3500kr. Undrar nu om det ens är värt att laga den? Vad är en 300D värd idag?

Så bra då, att den har slutat att sluta fungera....förlåt men jag kunde inte låta bli att märka ord.
Jag förstår din fråga och jag är benägen att hålla med övriga som uttrycker viss tveksamhet till att lägga ut 3500:- på en kamera man egentligen inte vet så mycket om.
 
Det är rätt att kolla hemförsäkringen, Linn. Ibland täcker de mer än man tror, även om jag är tveksam i det fall du beskriver.
Har man däremot en "Allrisk" (finns olika namn) som ingår i hemförsäkringen, får man ersättning om man har oturen att tappa kameran i badkaret eller köra över den med bilen.
 
Om inte hemförsäkringen gäller så skulle jag försöka sälja den med öppna kort. Alla behöver inte autofokus. Jag själv skulle t ex inte tveka att köpa en kamera med trasig autofokus.

Då kanske det inte behöver bli så mycket pengar mellan om du själv köper en begagnad ersättare med fungerande autofokus.

Reparera den för så mycket pengar skulle jag inte göra.
 
Re: Re: Värt att reparera 300D för 3500:-?

nilar skrev:
Så bra då, att den har slutat att sluta fungera....förlåt men jag kunde inte låta bli att märka ord.
Jag förstår din fråga och jag är benägen att hålla med övriga som uttrycker viss tveksamhet till att lägga ut 3500:- på en kamera man egentligen inte vet så mycket om.

Hehe Jag såg också det, men tyvärr försent och sen blev det inte att jag redigerade för jag trodde nog folk skulle förstå ändå ;)

Får se hur jag gör med kameran, behöver den verkligen i sommar och har inte råd med en ny. Vinna på lotto kanske?
 
jimh skrev:
Om inte hemförsäkringen gäller så skulle jag försöka sälja den med öppna kort. Alla behöver inte autofokus. Jag själv skulle t ex inte tveka att köpa en kamera med trasig autofokus.

Då kanske det inte behöver bli så mycket pengar mellan om du själv köper en begagnad ersättare med fungerande autofokus.

Reparera den för så mycket pengar skulle jag inte göra.

Det är väl det alternativet jag också funderar på :)

Ska kolla runt lite och se vad andra tar för sina 300D med respektive tillbehör.
 
En liten uppdatering om någon bryr sig ;)

Varit i kontakt med centralservice idag och blivit runt skickad till 7 pers innan jag fick några svar på mina frågor.

Var en tapp inne i själva kamerahuset som var av och därför fungerade inte speglarna ordentligt. Var nog inte meningen att jag skulle få reda på det men en tjej råkade försäga sig att deras kostnadsförslag var 1800 medans det jag själv fått var på 3500. Så dom överblivande 1700kr är vad Uppsala centralservice tar för att skicka in den till verkstan! Helt utlöst pris tycker jag!
 
Del 2.

Pratat med verkstan där jag lämnade in kameran och hela kalaset med undersökningen kommer kosta mig 1200kr!

När jag var och lämnade in kameran så sa han 400kr för endast undersökningen då om jag sen inte ville laga kameran. Visst, 400kr är väl okej.

Men nu när jag pratade med honom tillkom plötsligt en massa kostnader i form av frakt till stockholm (lämnades in i uppsala), expeditionsavgift och avgift för att kameran ska skruvas ihop igen(!).

Det andra alternativet som han upplyste mig om flera gånger var att jag skulle skrota kameran och blev förvånad över när jag ville ha den tillbaka. Skrotas den kommer undersökningen inte kosta mig nånting alls.

Känns som jag håller på bli lurad. Har ni varit med om nåt liknande? Vad skulle ni gjort?
 
Jag tror att det ligger till så att UC egentligen inte vill att du skall laga kameran. De vill nog hellre att du köper en ny (de kanske till och med säljer nya kameror?) Därav att de i stort sett dubblar priset. Min erfarenhet av konsumentelektronikmarknade är att ÅF lägger på 200-500 kronor för att skicka en pryl till verkstad/generalagent, om de vill att aparaten skall lagas.
 
Det där med att om de skrotar den så kostar inte undersökningen nånting har jag hört flera exempel på...bland annat min systers canon 300 som oxå la av...den skulle de ha 800kr för undersökning av ifall man ville ha tillbaka den, annars gratis. 2500 skulle reparationen gå på.

Det är verkligen ett hutlöst pris, minst sagt.
 
zippedee skrev:
Del 2.

Pratat med verkstan där jag lämnade in kameran och hela kalaset med undersökningen kommer kosta mig 1200kr!

När jag var och lämnade in kameran så sa han 400kr för endast undersökningen då om jag sen inte ville laga kameran. Visst, 400kr är väl okej.

Men nu när jag pratade med honom tillkom plötsligt en massa kostnader i form av frakt till stockholm (lämnades in i uppsala), expeditionsavgift och avgift för att kameran ska skruvas ihop igen(!).

Det andra alternativet som han upplyste mig om flera gånger var att jag skulle skrota kameran och blev förvånad över när jag ville ha den tillbaka. Skrotas den kommer undersökningen inte kosta mig nånting alls.

Känns som jag håller på bli lurad. Har ni varit med om nåt liknande? Vad skulle ni gjort?

Har du papper från UC vad undersökningen skulle kosta? Om du har det skall du betala det beloppet och inte ett öre mer. Om UC i sin tur får punga ut med tusenlappar till verkstaden är det inte ditt problem.

Om jag vore du skulle jag lägga ner kontakten med verkstaden, du har lämnat in kameran hos UC och det är dem du skall ha kontakt med. Gärna både skriftligt och personligen i butiken. Skriftligt för att de då inte kan förneka att de gett dig de uppgifter du fått. Personligt i butiken för att det är svårt att säga nej till en kund som står framför dig.
 
Uffe_Nordholm skrev:
Har du papper från UC vad undersökningen skulle kosta? Om du har det skall du betala det beloppet och inte ett öre mer. Om UC i sin tur får punga ut med tusenlappar till verkstaden är det inte ditt problem.

Om jag vore du skulle jag lägga ner kontakten med verkstaden, du har lämnat in kameran hos UC och det är dem du skall ha kontakt med. Gärna både skriftligt och personligen i butiken. Skriftligt för att de då inte kan förneka att de gett dig de uppgifter du fått. Personligt i butiken för att det är svårt att säga nej till en kund som står framför dig.

Har tyvärr inte papper på vad det skulle kosta, bara muntlig information.

Själva butiken har jag varit otrevligt mött av redan från första stund. Själva verkstan i Stockholm har bara varit trevliga om än lite förvirrade.
 
Jag skulle väl göra så att jag på ett vänligt sätt talade om att då dem inte levt upp till sin sida av överenskommet pris så kan dem förklara det då du anmält dem =)
 
zippedee skrev:
Hemförsäkringen är nog en long shot, men värt att kollas upp ändå. Tack för tipset!

Johan, visst fungerar det även med bara manuell fokus, dock behöver jag auto då jag fotar mycket hästar i rörelse, jag är på tok för långsam med den manuella fokusen då ;)

Testa med att kasta kameran i marken. DÅ kommer drummelförsäkringen täcka och du får ut pengar på försäkringen.
 
Då jag själv har jobbat i fotoaffär och vet lite grann av hur det fungerar med reparationer kan jag säga följande:

Att de inte vill ta emot en reparation beror på att det är mycket jobb med det, skickas, kollas, ringa kund, få kostnadsförslag osv...

Vad gäller priset som verkstaden anger så skulle jag gissa att det priset är pris till återförsäljare utan frakt och moms.

Om jag minns rätt la vi på ca 50 % på verkstadens pris plus moms och frakt.

Vill man slippa frakt och påslag får man gå direkt till verkstaden, men det kanske är lite sent i det här läget.

/Jon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.