davidvpt
Aktiv medlem
Står det en kund vid disken och frågar vad det kostar med en undersökning så ska kunden kunna förutsätta att det är ett korrekt prisförslag som säljaren på andra sidan lämnar, dvs vad det kostar på öret att få ett kostnadsförslag på en reparation. Kunden kan inte förutsättas känna till kostnader för hantering mellan butik och verkstad, och detta ska alltså redan vara inbakat i priset.
Lämnar butiken ett pris som senare korrigeras till ett tre gånger så högt pris kan inte kunden anses vara bunden att betala det högre priset, speciellt inte då det inte är oförutsedda utgifter som butiken försöker ta betalt för.
Muntligt avtal är bindande, det som är svårt är att bevisa vad som sagts. Du ska betala 400 om det är vad UC gav dig som pris när du lämnade kameran, i annat fall tar du kontakt med din konsumentvägledare i kommunen. Detta kan du passa på att nämna för UC om de inte vill gå med på 400 kr.
Lämnar butiken ett pris som senare korrigeras till ett tre gånger så högt pris kan inte kunden anses vara bunden att betala det högre priset, speciellt inte då det inte är oförutsedda utgifter som butiken försöker ta betalt för.
Muntligt avtal är bindande, det som är svårt är att bevisa vad som sagts. Du ska betala 400 om det är vad UC gav dig som pris när du lämnade kameran, i annat fall tar du kontakt med din konsumentvägledare i kommunen. Detta kan du passa på att nämna för UC om de inte vill gå med på 400 kr.