Annons

värt att byta upp sig? (kompakt)

Produkter
(logga in för att koppla)

zans

Avslutat medlemskap
Hej på er!

Jag äger i dagsläget en Canon Ixus 900Ti. Börjar bli trött på att aldrig kunna fota utan blixt så fort det inte är strålande sol utomhus.

Även skärpan i vissa bilder skulle jag vilja förbättra.

Ixus 900TI köpte jag 2006 tror jag och det är ju några år sedan. Hur mycket bättre är dagens kompakter på framförallt skärpa och fotande vid dålig belysning?

Har kollat en hel del på Canons S90 som verkar lovande men jag vet inte riktigt hur stor skillnad det kommer bli.
 
Vill du få bra bildkvalitet så är det fortfarande en större sensor och att fota i Raw-format som gäller. Jag rekommenderar att du tittar på dessa kameror:

Stor Aps-c sensor (systemkamera):
Pentax K-X
Samsung NX

Lite mindre sensor i kompakt kamerahus (men fortfarande myyyycket större sensor än kompakternas)
Olympus Ep-1 och Ep-2
Panasonic GF1

Bra kompaktkameror med små sensorer:
Panasonic LX3
Canon G11
Canon S90

Lycka till!
 
Ixus 900TI köpte jag 2006 tror jag och det är ju några år sedan. Hur mycket bättre är dagens kompakter på framförallt skärpa och fotande vid dålig belysning?

Har kollat en hel del på Canons S90 som verkar lovande men jag vet inte riktigt hur stor skillnad det kommer bli.

Om jag ser rätt så har 900TI en förhållandevis stor sensor (för att vara kompakt), nästan lika stor som S90 och det gör nog att du inte kommer att uppleva någon avgörande skillnad.

S90 är i och för sig lite ljusstarkare, men det är bra i vidvinkelläget så inte heller där är det nog någon avgörande fördel gentemot det du har.

Jag har testat farsan S90 lite och den är mycket trevlig, men jag tycker Ixusarna ligger lite bättre i handen.

Den största skillnaden kommer nog vara att du får tillgång till betydligt mer vidvinkel än du har idag.

PS. S90 har också ett läger för "dåligt ljus" där kameran minskar upplösningen och höjer ISO kraftigt. Det fungerar faktiskt förvånansvärt bra tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.