Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Världens första kompaktkamera med 12MP och 28mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Du får 2 Mp mer än i LX2 och du får bara S-RGB JPG och ingen RAW.

Då får du troligen samma problem som med dom kameraproducerade JPG bilderna i LX2 med urtvättad struktur för att få bort brus och felaktiga fadda färger.

Du får troligen betydligt bättre kvalitet med LX2 RAW och processning i Lightroom där du kan rätta till allt detta och välja TIFF16 eller bättre JPG än S-RGB.

Se mer om LX2-egenskaper i andra länkar här på "Övriga tillverkare".

Javisst, men LX2 är en mer avancerad kamera i en annan prisklass, LX3 kommer säkert snart med 12MP sensor..

Kim/Som älskar sin LX2:a..

Makten skrev:
Definiera "bra skärpa". Vad jag menar är att om du har samma kvalitet på glaset i ett objektiv med längre brännvidd och en större sensor (samma utsnitt) så kan du peta in ännu fler pixlar, eftersom upplösningen per ytenhet är densamma. Detta förutsätter att objektivet bara är skalenligt förstorat konstruktionsmässigt.

Skärpan tycker jag hos en kompaktkamera bör definieras på vilken upplösning man kan mäta sig till ur den resulterande bildfilen. Helt naturligt eftersom objektiv, sensorn, och signalbehandlingen är icke-separerbara. Du vill gärna skilja på objektivet och bildsensorn verkar det som eller åtminstone tänker i de banorna. Visst går det att tänka så, du har inte fel, men det känns inte helt applicerbart på en kamera utan löstagbara objektiv.

Makten skrev:
Alltså; ju större sensor du har, desto sämre kan objektivets glas vara utan att man behöver förlora skärpa. Det är väl därför ett uselt kitobjektiv till en systemkamera ändå ger så förbannat mycket mer detaljer än de bästa kompaktkamerorna med samma upplösning.

Och senare:
Makten skrev:
"Det där var ju ingen jämförelse med systemkamera."

Om du påstår saker ligger bevisbördan på dig. Jag tycker inte du ska lägga över den bevisbördan på andra. Jag kan läsa ditt påstående men håller inte med dig för att det helt enkelt finns exempel på motbevis. Men du har påstått något först och bör därför ha något i bakfickan som du kan visa upp för alla oss andra. Eller du kanske menade generellt eller något? Fast så verkade det inte eftersom du använde rätt starka uttryck i ditt påstående.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar