gitte edelman
Aktiv medlem
Just det - jag ska också ta mig en lur och vänta på middagen.... NEJ, ATTAN, det är ju jAG som ska göra den!!!!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
gitte edelman skrev:
Öh, jag var kanske inte tillräckligt tydlig ang.
ironin i att fotot som skulle göra slut på de upphaussade priserna på konstverk - för att de fanns bara i 'original' för miljoner, eller i kopior knappt värda duken/pappret de var fästa på, nu gäller den konstart som ansågs vara medlet för denna revolution!
Surt sa räven, gäller inte mig, sorry. Jag lever inte i den värld där man betalar miljoner ££ eller $$ för foton - eller hus, eller fotbollsspelare. Det rör mig inte, faktiskt. Det är ett vansinne jag är ganska glad jag slipper bekymra mig om.
Jag är mer intresserad av fotots förhållande till måleriet, och måleriets förhållande till fotot - och frågan om raka pixlar är sämre än potatismjöl.
ntz skrev:
Det jag skrev tidigare var bara ett skämt och inget annat. Det jag skrev var inte riktat mot någon speciell person. Det jag ville ironisera över var kommersialiseringen av allting och det att konstverk och andra former av skapande omvandlas till investeringar.
Jag är ledsen om någon har uppfattat det på annat sätt.
Utan upplaga blir det åtminstone aldrig säskilt unikt och därmed blir väl prissättningen ungefär som på Gallerix posters och annat massproducerat.gitte edelman skrev:
Konst till massorna är, per definition, inte konst?
Eller ska man leka kopparstick och annan grafik och bara ge ut ett litet antal, numrerade kopior - även om det inte är motiverat av teknologin?
Konstinköpare, konstföreningar, de flesta gallerier m.fl ratar nog allt som oftast onumrerade tryck och har nog svårt att tycka det är lika kul med bilder som når ut till mångas väggar, så att slopa upplaga kan vara det samma som att välja bort dessa bland köparna/intressenterna.Arleklint skrev:
Det är ju kul om en bra bild kan förmedlas till många.
lottawe skrev:
Utan upplaga blir det åtminstone aldrig säskilt unikt och därmed blir väl prissättningen ungefär som på Gallerix posters och annat massproducerat.
En litografi kan enligt tekniken tryckas i hur många ex som helst, men i megaupplaga är värdet minimalt. Att numrera och bestämma upplaga tycker jag borde vara lika givet när det gäller foto som säljs som konst som det är när det gäller andra tryck. Egentligen kanske det inte handlar om vad som är konst eller inte, mer om värde och kvalitét.
lottawe skrev:
Men att sälja numrerad upplaga betyder ju inte att du inte kan ha samma bild på andra ställen också för att nå ut ännu mer.
Generellt i grupper jag nämnde ovan (Konstinköpare, konstföreningar, de flesta gallerier m.fl) så är nog synen den. Personligen anser jag att det är konst oavsett antal, men konst kan ju vara mer eller mindre exklusivt.. Som fotograf om man nu försöker/skulle försöka nå ut med sina fotografier och vilja att de blev sedda som konst så tror jag helt klart att man gör bort sig om man inte sätter en upplaga.gitte edelman skrev:
Du anser alltså att det unika i en bild ger den värde? Samtidigt som ju tex. 'originalet' (i den gamla fotokonsten, negativet) ökar i värde iom att kopior sprids och blir populära.
Nej, du har fel.Arleklint skrev:
Jo, egentligen gör det det. Med en numrerad upplaga 1-25 lovar du att bilden bara finns i dessa 25 exemplar. En eller fler av dessa 25 kan iofs visas publikt.
violator skrev:
Ja det är skilnad det mot dagens miljontals pixlar som ligger i välordnade rader och kolumner, sorterade i efter färg dessutom.
Undrar vad som är dyraste bilden som har tagits med den digitalkamera?
lottawe skrev:
Vet inte om någon misstolkat mig, men den enskilda bildens konstnärliga värde oavsett numrering eller inte ifrågasätter iaf inte jag heller. Det jag hävdar däremot är att valet om hur man gör med att numrera eller inte har betydelse för hur och var man vill bli sedd och vem man vänder sig till.