Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värdering Nikkor objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Bubb3

Ny medlem
Hej,

Jag har 2 objektiv som ska säljas. Men som den glada novis jag är inom foto tänkte jag att de är inte värda så mycket och la ut dem för 1000kr utan någon efterforskning. Jag anade oråd när jag vart helt nerringd av folk som kunde komma på stört.

Objektiven det handlar om är:
AF DC Nikkor 105mm f/2D
AF Micro-Nikkor 105mm f/2.8D

Så jag tänkte kolla om jag kunde få hjälp med vad ett skäligt pris är då infon jag hittar online är så varierande.

Hej,

Jag har 2 objektiv som ska säljas. Men som den glada novis jag är inom foto tänkte jag att de är inte värda så mycket och la ut dem för 1000kr utan någon efterforskning. Jag anade oråd när jag vart helt nerringd av folk som kunde komma på stört.

Objektiven det handlar om är:
AF DC Nikkor 105mm f/2D
AF Micro-Nikkor 105mm f/2.8D

Så jag tänkte kolla om jag kunde få hjälp med vad ett skäligt pris är då infon jag hittar online är så varierande.
Mellan 5-6 tkr/st. Förutsatt gott skick! Jag sålde själv ett bra beg. AF Micro-Nikkor 105/2,8 förra året för 5900:-.

Tack för svar! Den övre av dem två är knappt använd. Den undre är använd men i gott skick.

5-6 tkr är kanske rimligt för DC-objektivet, men knappast för makrot. Snuddas sålde möjligen det nyare med VR och då är 5-6 tkr mer förväntat. Det äldre makrot, som det rör sig om här, är nog snarare halva priset eller mindre. Jag har ett som jag köpte för ett antal år sedan begagnat i butik och det tror jag var i den övre delen av 2-3 tkr.

Sedan beror det på skick, hur mycket tålamod man har och ibland lite på tur exakt vad man kan få ut. Extremt fina ex kompletta i kartong och som är i princip oanvända kan man förstås om rätt köpare råkar finnas få ut lite mer än normalt för, lite beroende på vad det är för storts objektiv.

Håller inte med om att tradera är någon prisbarometer. Det beror på många olika faktorer vilket slutpris en vara får där.
När en pryl är såld kan behovet vara mättat. Nästa gång är kanske intresset inte är lika stort om det vid förra försäljningen fanns två intressenter som tillsammans trissade upp priset. Finns det bara en intresserad kvar blir priset därefter. Fel sluttid ger sämre pris. Fel rubricering. Mm, mm påverkar priset i allra högsta grad. Det kan bli både över- och underpris på tradera där många köpare är alltför dåligt insatta i det rimliga värdet.
Per definition är ju marknadsvärdet vad någon är beredd att betala för något i ett visst ögonblick. Tradera är dock bara en del av marknaden.
Så det så :)
Ps/ köpte en pryl till utgångspris på tradera häromdagen. Semestertider brukar vara "köparens marknad" /Ds

Håller inte med om att tradera är någon prisbarometer. Det beror på många olika faktorer vilket slutpris en vara får där.
När en pryl är såld kan behovet vara mättat. Nästa gång är kanske intresset inte är lika stort om det vid förra försäljningen fanns två intressenter som tillsammans trissade upp priset. Finns det bara en intresserad kvar blir priset därefter. Fel sluttid ger sämre pris. Fel rubricering. Mm, mm påverkar priset i allra högsta grad. Det kan bli både över- och underpris på tradera där många köpare är alltför dåligt insatta i det rimliga värdet.
Per definition är ju marknadsvärdet vad någon är beredd att betala för något i ett visst ögonblick. Tradera är dock bara en del av marknaden.
Så det så :)
Ps/ köpte en pryl till utgångspris på tradera häromdagen. Semestertider brukar vara "köparens marknad" /Ds
Ja, priset på en vara är vad någon är villig att betala för den, och beror inte så mycket på vad det kostade att köpa eller tillverka den, bostäder till exempel värderas ofta efter vad någon granne lyckades sälja sin bostad för.

Det finns en del säljare på Tradera som har dålig koll på värdet också, och kan sätta orimligt högt utgångspris på en vara, som då ofta blir osåld. Som säljare tror jag att det är viktigt att annonsen innehåller korrekt information, och för fotoutrustning är det speciellt viktigt att bilderna på varan är skarpa, och självklart bör bilden visa det aktuella exemplaret som är till försäljning och inte tillverkarens produktbild av den. Formulering av annonstexten är också viktig, felstavningar eller dålig grammatik väcker ofta misstankar. Rubriksättningen är också viktig, "Systemkamera" säljer inte lika bra som om man anger tillverkare och modellbeteckning, speciellt om bilden på objektet som skickas med är tagen i en vinkel så att det inte riktigt framgår vilken modell det handlar om.
Av egen erfarenhet av att sälja saker på Tradera är det även viktigt att dokumentera alla eventuella defekter i annonstexten och eventuellt även med bilder.

Jag tycker dock att det just på Tradera och när det gäller fotoutrustning verkar finnas ett antal aktörer som budar och köper produkter antingen själva eller via ombud eller alias som de sedan själva lägger ut till försäljning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar