Annons

Värdering av kamerautrustning som övergångsinventarier

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte lyfta över mina gamla privata kameragrejer till min enskilda firma som övergångsinventarier. För att kunna göra det måste man enligt min redovisningsassistent ha en fackmannamässig värdering till grund för det belopp man bokför. Hon menar att jag kan gå till "vilken kamerabutik som helst" och få en sådan värdering gjord. Nu har jag visserligen bara besökt Media Markt, ElGiganten Megashop och SIBA, men alla tre nekade mig då detta inte är en tjänst de erbjuder.

Jag fick tipset om att vända mig till mitt försäkringsbolag, men det känns ju som att någon behöver titta på grejerna i verkligheten för att bedöma skick etc.

Detta skall värderas:

Canon EOS 400D kamerahus + Batterigrepp BG-E3
Canon EF 17-40 4L USM
Canon EF 85 1.8 USM
2st Sigma Super DG-500

Vad tror ni? Är det någon som har erfarenhet av detta?

Tack på förhand!

Har du provat gå till någon butik som är specifikt inriktad på foto? Alla de kedjorna du nämnde säljer ju allt möjligt inom elektronik.

Är det värt besväret?
I ett bolag måste du skaffa speciell försäkring.
Utanför bolaget går det på din hemförsäkring.

Vilket blir dyrast?

Är det värt besväret?

Vilket blir dyrast?

Är du säker på att jag måste skaffa en speciell försäkring för att ha grejerna i enskild firma?
Jag hoppas på en värdering på cirka 6500-7500kr, vilket alltså räknas som en egen insättning av privata medel. Det är inte skitsamma-pengar i min värld.

Du får gärna komplettera med mer information om detta försäkringskrav, om du har.

Har du provat gå till någon butik som är specifikt inriktad på foto? Alla de kedjorna du nämnde säljer ju allt möjligt inom elektronik.

Jag vet, självklart borde jag göra det. Jag var ute på ett stort köpcentrum där alla dessa tre jag nämnde fanns, därav mina besök hos dem. Det kanske är bäst att ringa den butik man tror på innan och stämma av att de kan utföra värderingen, så att man inte står med långnäsa. Har minst 5 mil till närmaste kamerabutik nämligen.

Jag vet, självklart borde jag göra det. Jag var ute på ett stort köpcentrum där alla dessa tre jag nämnde fanns, därav mina besök hos dem. Det kanske är bäst att ringa den butik man tror på innan och stämma av att de kan utföra värderingen, så att man inte står med långnäsa. Har minst 5 mil till närmaste kamerabutik nämligen.

Känner igen det där! Bor lite avlägset själv...

Är det värt besväret?

Vilket blir dyrast?

Jag kan förstå operationen om om Du bildar ett aktiebolag. Då är apportegendom ett sätt att få ihop till aktiekapitalet.
Vitsen med med näringsverksamhet är ju att Du ska få enklare att ställa omkostnader mot intäkter men varför registrera enskild firma om Du inte räknar med att få vinst och får Du vinst så är väl huvudproblemet att få ut pengarna inte att få in dem.

Hyr ut Din privata utrustning till firman istället och köp successivt ersättningsutrustningen i firman.

Förr var det så att apportegendom skulle värderas av två oberoende värderare och sedan skulle man gå på den privatekonomiskt ogynsammaste värderingen både vid apport och vid utköp (fåmansbolagsreglerna). Men det är kanske upplättat nu?

Är du säker på att jag måste skaffa en speciell försäkring för att ha grejerna i enskild firma?
Jag hoppas på en värdering på cirka 6500-7500kr, vilket alltså räknas som en egen insättning av privata medel. Det är inte skitsamma-pengar i min värld.

Du får gärna komplettera med mer information om detta försäkringskrav, om du har.

Som företagare så kan Du utsättas för skadeståndskrav i en helt annan omfattning än som privatperson. En företagarförsäkring med ansvar och egendom är ett måste.

Jag kan förstå operationen om om Du bildar ett aktiebolag. Då är apportegendom ett sätt att få ihop till aktiekapitalet.
Vitsen med med näringsverksamhet är ju att Du ska få enklare att ställa omkostnader mot intäkter men varför registrera enskild firma om Du inte räknar med att få vinst och får Du vinst så är väl huvudproblemet att få ut pengarna inte att få in dem.

Vem har sagt att jag inte räknar med att få vinst? Dock driver jag firman på sidan av mitt heltidsarbete, så det är inte mitt levebröd vi pratar om här. Om jag använder utrustningen i fråga uteslutande i firman är det väl lika bra att jag lyfter in dem i firman och på så vis får motsvarande värde som egen insättning? Då kan jag ju plocka ut pengarna skattefritt från firman ner i den privata plånboken istället för att skatta på samma belopp när de väl skall tas ut från firman.

... varför registrera enskild firma om Du inte räknar med att få vinst och får Du vinst så är väl huvudproblemet att få ut pengarna inte att få in dem.
Genom att låta firman köpa kamerautrustningen får man ut pengar ur företaget utan att behöva skatta. Det är ju, vad jag förstår, skälet till TSs funderingar.

För värderingen går man lämpligen till någon butik som är van vid att handla med begagnad utrustning, t ex Rajala eller Scandinavian Photo.

Det är alltså ett måste enligt ditt tycke och inte ett krav? Eller missuppfattar jag dig nu?

Det är inte ett krav men väldigt smart. Det kan bli dyrt annars. Jag uppmärksammades själv på det helt nyligen då försäkringsbolaget inte ersatte min stulna kamera då jag köpt den på bolaget och inte hade någon företagsförsäkring. Och då har jag egentligen kommit rätt billigt undan ändå, det är egentligen rätt vansinnigt att driva bolag utan försäkring.

Vem har sagt att jag inte räknar med att få vinst? Dock driver jag firman på sidan av mitt heltidsarbete, så det är inte mitt levebröd vi pratar om här. Om jag använder utrustningen i fråga uteslutande i firman är det väl lika bra att jag lyfter in dem i firman och på så vis får motsvarande värde som egen insättning? Då kan jag ju plocka ut pengarna skattefritt från firman ner i den privata plånboken istället för att skatta på samma belopp när de väl skall tas ut från firman.

Jo, men ska Du klara skattemasen så blir utrustningen så lågt värderads att den borde ha större värde om Du hyr ut den till firman och den ersättningen är lika skattefri men borde kunna pågå längre? Just överlåtelser mellan bolag och ägare är den mest påpassade av alla transaktioner, inte utan anledning. Folks uppfinningsrikedom är otrolig.

Genom att låta firman köpa kamerautrustningen får man ut pengar ur företaget utan att behöva skatta. Det är ju, vad jag förstår, skälet till TSs funderingar.

För värderingen går man lämpligen till någon butik som är van vid att handla med begagnad utrustning, t ex Rajala eller Scandinavian Photo.

Det skulle innebära att jag måste åka till Stockholm. Men jag ska kolla med Foto-7:an i Örebro, det är närmast. Eskilstuna har ingen Fuji-butik kvar vad jag vet.

Jo, men ska Du klara skattemasen så blir utrustningen så lågt värderads att den borde ha större värde om Du hyr ut den till firman och den ersättningen är lika skattefri men borde kunna pågå längre? Just överlåtelser mellan bolag och ägare är den mest påpassade av alla transaktioner, inte utan anledning. Folks uppfinningsrikedom är otrolig.

Okej då är jag med. Du menar att det i så fall bara blir en tidsfråga innan jag ändå går i förlust om man räknar ekvationen "Förhöjd premie över tid för det extra värde jag i så fall måste försäkra"?

Okej då är jag med. Du menar att det i så fall bara blir en tidsfråga innan jag ändå går i förlust om man räknar ekvationen "Förhöjd premie över tid för det extra värde jag i så fall måste försäkra"?

Ja, det är så jag menar men det är bara vinklar Du får. Du måste kolla det med de som kan reglerna som gäller just nu. Det pågår ju uppluckring av de rent rigida svårigheter som har funnits. Jag har inte heller drivit enskild firma. jag har haft ett aktiebolag i 20 år. Det är möjligt att det är enklare med enskild firma.

Duger det inte att kolla vad grejorna brukar gå för på Tradera? Det är väl ett "verkligt marknadsvärde"?

Nej, man måste bifoga ett värderingsintyg till bokföringen. Inte alla vill utfärda sådana. Särskillt inte när det ligger i den frågandes intresse att få upp värdena. De som värderar begagnat har ju oftast en affärsverksamhet där det ligger i deras intresse att hålla ner värdet på begagnat de ska förvärva.

Klasssiskt är bilar. Det blir oftast bra att köpa ut dem ur sitt bolag men inte att sälja in dem. Bilhandlarna vill inte värdera högt. De vill mena att värdet på de begagnade bilar de säljer är så högt p.g.a. deras reparationer, konditionering och begagnadegarrantier. Därför blir värderingarna låga.

Jag menar att värderar Du för högt och får en skatterevision så får Du dels skatta för övervärdet och dels betala straffavgift.

Försäkringsvärdena är något annat, de relaterar mer till bruksvärdet, beroende på försäkringens utformning. En företagsförsäkring omfattar inte bara egendom den omfattar även avbrott i verksamheten.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto