Annons

Värde på hasselbladsutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)
skalmac skrev:
priset stämmer nog ganska bra, men av bilden så verkar det vara C-12 och inte A-12, dom kan behöva servas för att dra fram jämnt, samt att mattskivan i 500C inte går att byta själv, är den gammal är den ganska mörk samt att skumgummit som dämpar spegeln antagligen har mörknat = risk för felfocusering!

Vad är det för skillnad på A-12 och C-12, förutom att den senare är äldre?
Står det på magasinet om det är A-12 eller C-12?
 
C-12:an är mera manuell, man laddar filmen, öppnar luckan bakpå och drar fram (på magasinsveven) tills man ser en 1:a, då backar man veven tills det säger klick och så står det 1 på räkneverket, A-12 laddar man tills sträcket med pilar på filmen står mot pilar på magasinet, då är det bara att stänga och dra fram (på magasinsveven) till det tar stopp.

Att dom inte gjort som på Rolleflexen har jag ofta funderat på, den är bara att ladda och dra fram, en vals känner när filmen kommer, men det kanske har sin nackdel med klämrisk, men praktiskt är det!
 
Hej,

Jag har sålt lite prylar de senaste året, så jag tänkte dela med mig av erfarenheterna.

Hasselblad 203fe
Hasselblad FE80mm 2.8T*
Hasselblad E12n
Sålt för ~23000kr privat


Hasselblad 500c/m
Hasselblad C80mm 2.8T*
Hasselblad A12
Sålt för ~10000kr till butik

Hasselblad 501cm
Hasselblad CB80mm 2.8T*
Hasselblad A12n
Sålt för ~16000kr till butik

Jag har haft ganska sjysst flyt med försäljningen, marknaden har förändrats mycket det senaste året. Nu kan man få en bladare i bra skick för en rimlig slant.

Mvh // Martin
 
Varför säljs Hasselbladhuset 500 EL/M så billigt (jämförelsevis)?
Är det dåligt med motor?

Fotohörnan här i Umeå säljer sådana hus för drygt 1700:-.
Är det ett bra "instegsalternativ" om man vill äga en Hasselbladare?

Hur mycket ska man betala för ett normalobjektiv (80mm) tycker ni?
 
batterierna i den gamla (EL?) måste bytas ut på verkstad, vet inte om det gäller EL/M,

men är man hobbyfotograf, vill ströva i naturen och ta en 12-rulle eller två, så är motorn bara i vägen, otympligare att hålla på frihand, sedan så kan vissa av dom gått väldigt många rullar, i väldigt många år...
 
Det går tydligen att använda vanliga 9v-batterier i dem i nödfall.

Vet inte mycket om dem men dom verkar inte vara speciellt populära, jag vill nog inte byta min 500C mot en eftersom jag inte ser vitsen med att ha en klumpigare mer ljudlig kamera med en motor som jag inte behöver...
 
Kodiak skrev:
Är det någon som har tips på en bra instegsmodell?
/Svante

Som sagt, 500CM är nog lämpligast. Annars så kan en 500C vara bra om du får den mycket billigt. Då lämnar man in den för totalrenovering samt byte av mattskiva för 1700 kronor, sen så har man en superfräsch kamera...
 
Gagarin skrev:
Men om man bara ska köra studio borde det väl vara ett OK köp?

Jag vet inte, det bör finnas en anledning till att dom är billiga (inte bara batteriproblemet).

Jag vet alldeles för lite om denna kamera & föreslår att du gör en Googlesökning på kameran & ser vad du hittar...
 
anledningen att dom är billiga är nog att efterfrågan är mycket lägre än tillgången, dom som kör studio vill ha de senare modellerna med TTL ock sådant krims-krams :)
 
EL-bladare

Är riktigt tunga högljudda klumpar som bäst lämpar sig för stativ, inte alls lika lätt o smidig som C eller CM.

/Janne
 
larsaz skrev:
Som sagt, 500CM är nog lämpligast. Annars så kan en 500C vara bra om du får den mycket billigt. Då lämnar man in den för totalrenovering samt byte av mattskiva för 1700 kronor, sen så har man en superfräsch kamera...

Och 500CM bör ligga runt 10 000 kr i bra skick med A-12 och 80 mm Planar?
500C med A12 och 80 mm runt 6-7000 kr?

Det är de priser som skrivs högre upp i denna tråd, är de rimliga?

/Svante
 
Jag tycker inte att det låter för högt i alla fall. Tror att det är svårt att få tag på en CM med A12 & 80:an under 10 000 om den ska vara i bra skick.

Som kuriosa så kan jag nämna att jag hittade en mellanformatsutrustning på auktionssighten Tradera, en Mamiyautrustning som kanske kan vara ett budgetalternativ?

Det är ju dock auktion så man vet ju inte vad grejorna hamnar på i slutänden, dessutom så verkar säljaren lite överpositiv när han skriver att det mesta är i nyskick, ja man vet ju aldrig...
 
Ja för det är ju ett annat alternativ till insteg, dvs att titta på andra märken.

Nu går vi rejält från ämnet men huvudfrågan kanske är besvarad...

Vad skulle annat märke kunna erbjuda för instegsmodell?

Skulle vilja prova på mellanformat, märker att min fotografering blir mindre och mindre "snapshot" och mer och mer lite genomtänka bilder som jag lägger lite mer tid på.

Och det är väl ett kännetecken för mellanformat. Det tar tid...

Här känner jag att man inte behöver autofokus tex...

/Svante
 
Har inte läst alla inlägg så noga men jag tror inte att någon har nämnt att ett problem med 500c och 500cm är att sökaren blir mörk i överkanten då längre brännvidder används typ 150mm. Detta är visst avhjälpt i 501:an och 503:an.

I studion används nog lös ljusmätare i alla fall så TTL är inte nödvändig där.

Mvh
/Johan
 
johanu skrev:
Har inte läst alla inlägg så noga men jag tror inte att någon har nämnt att ett problem med 500c och 500cm är att sökaren blir mörk i överkanten då längre brännvidder används typ 150mm. Detta är visst avhjälpt i 501:an och 503:an.

Stämmer nog men jag kan inte säga att jag lider av detta vid 150 mm brännvidd, jag har bytt mattskiva på min 500c till en ljusare & har faktiskt inte funderat på detta. Har dock läst att det är som du säger & tror inte att det beror på mattskivan utan något annat, kanske skulle se skillnad om jag kikade in i en 501 eller 503...
 
Det beror på att spegeln är lite för kort. På 503-modellerna har man löst det med en längre spegel vars övre fästpunkt gliger bakåt när den fälls upp. Vinjetteringen syns med 250 mm objektiv och längre. 150 mm har aldrig varit något problem.
 
Jag får komplettera mitt senaste inlägg. Även 501CM (kom 1997) har Gliding Mirror System. Vinjetteringen lär även synas på 180 mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.