** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Värde på EF-S-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomasx

Medlem
Hejsan

Jag har två stycken objektiv som jag tänkte sälja, det jag funderar över är vad de kan tänkas vara värda

Objektiven är

Canon EFS 17-55mm f/2.8 IS USM

Canon EFS 10-22mm f/3.5-4.5 USM

Vad kan dessa objektivs värden tänkas ligga på?

Tack,

Thomas

Man kan få en uppfattning av att kolla annonser, exempelvis här på Fotosidan.

Hade jag sålt mina så 3000 resp. 2000. Just 10-22 har jag sålt, så där vet jag.

Man kan få en uppfattning av att kolla annonser, exempelvis här på Fotosidan.

Hade jag sålt mina så 3000 resp. 2000. Just 10-22 har jag sålt, så där vet jag.

Är inte 3000 lite för billigt för en 17-55/2.8?
Ser det finns en annons för 5000 här på FS. Eller prutas den ned till 3000 för att få den såld?

Hur mycket är de värda?

Tror att det är mycket svårt att få ett objektivt (!) svar på en sån fråga i ett forum som detta.

Dels finns risken att de som svarar anger ett lågt pris därför att de är intresserade av att göra en bra affär (dvs. köpa billigt), dels finns risken att få ett för högt pris av någon som också vill sälja (dvs. mindre konkurrens).

Bästa metoden är att kolla in motsvarande objektiv på Fotosidan, Blocket, Tradera, E-bay och liknade ställen, och sedan sätta ett eget pris. Lågt om man vill bli av med grejorna snabbt och högre om man vill "krama ut sista droppen".

Är inte 3000 lite för billigt för en 17-55/2.8?
Ser det finns en annons för 5000 här på FS. Eller prutas den ned till 3000 för att få den såld?
Kanske. De få gånger jag faktiskt säljer något brukar jag sätta ett pris som en kund ska känna att han är nöjd med direkt. Å andra sidan sänker jag det inte heller. Blir varan inte såld för det priset så behåller jag den.
Jag är övertygad om att jag kan sälja min 17-55 för det priset. Det går kanske att få mer, men då får jag kanske vänta längre. Vill man verkligen sälja brukar det vara nu, inte sen.

Skulle nog säga 4-5000 (säljpriser) för 17-55 beroende på skick och om motljusskydd och bra UV följer med. Jag har sett någon som gått ner mot tretusen men då har de ett ganska risiga ut. Båda dina gluggar tillhör ju de bästa EF-S gluggarna.

När jag säljer fotogrejor brukar jag lägga ut dem på Tradera med startpriset 1 kr. Hus och objektiv från välkända märken går alltid upp till rimliga prisnivåer.

Jag köpte ett 17-55 för ca 3900 o det var i toppskick med motljusskydd, ett pris jag är väldigt nöjd med, objektivet är grymt!

Finns en del såna i cirkulation på tradera, där jag köpte mitt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar