ANNONS
Annons

värde på begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)

nicklasl

Aktiv medlem
Saknar ett forum för säljråd...

Jag håller på att rensa lite inför en kommande flytt och med nya objektiv redan beställda så är det hög tid att sälja av lite gammal utrustning. Jag är dålig på att uppskatta värdet av den, och historiken på tradera etc. är ganska varierande...

Det jag skulle behöva lite hjälp med att uppskatta värde på är:

Canon EOS 5 (den gamla analoga 5:a, max 50 rullar tagna)
Canon EOS 350D (bruksskick)
Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS (bra skick)
Canon EF 28-105mm USM f/3.5-4.5 (Ok, något trög i fokuseringen)
Canon EF 75-300mm f/4-5.6 (kryper i zoomen)
Cosina AF 19-35 F:3,5-4,5 (normalt skick - vilket i sig är ganska plastigt och högljutt ;-) )

Hoppas någon kan ge lite råd.

Ett nyckeltal som brukar citeras är att objektiv rätt länge ligger runt halva nypriset, så länge objektivet går att köpa nytt. Skicket påverkar förstås, men en bra utgångspunkt är det.

Gamla digitala kamerahus har förfärande lågt värde, under 1000: för din 350D, skulle jag tro.

Filmhus är mycket beroende på om de har legendstatus eller inte. Jag kan inget om Canon, tyvärr.

Per.

PS. En bra infokälla är traderas avslutade auktioner.

PS. En bra infokälla är traderas avslutade auktioner.

Tack för svaret, problemet är att det är ganska gamla objektiv (i alla fall 3/4) och det finns inte så mycket info under avslutade annonser kring dessa.

Jag har inte några förhoppningar om att det är något större värde i några av prylarna och det är trevligare att försöka sätta ett rättvisande pris - jag vill inte lura något nybörjare att betala överpriser samtidigt som jag inte vill ge bort dem gratis.

Jag har inte några förhoppningar om att det är något större värde i några av prylarna och det är trevligare att försöka sätta ett rättvisande pris - jag vill inte lura något nybörjare att betala överpriser samtidigt som jag inte vill ge bort dem gratis.

Då kan ju en auktion vara ett bra sätt! Jag tycker att tradera oftast brukar lyckas att få säljare och köpare att mötas vid ett vettigt pris.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar