Annons

Värde i dessa gamla objektiv? Och passning?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Jag har just fått ett par gamla objektiv av en släkting och skulle behöva lite mer info om dessa. Har gjort vissa egna efterforskningar och de verkar ju helt klart godkända.

Här är en bild:
http://thirus.se/objektiv1.jpg

Det vänstra är alltså ett Konica Hexanon 57mm med maximal bländare på f/1,4.

Det högra är ett Sigma Mini-Wide Macro 28mm med maximal bländare på f/2,8.

Det vänstra objektivet passar ju t.ex. på en gammal Konica FC-1 har jag kommit fram till. Men det högra objektivet har jag lite huvudbry med...det står "for Minolta" på det. Jag har fått för mig att Konica-Minolta är (eller åtminstone var) ett och samma märke? Men det högra Sigmat skulle alltså inte passa på t.ex. en Konica FC-1...?

Titta på fattningen:
http://thirus.se/objektiv2.jpg

Åsikter? Tycker de liknar varandra väldigt mycket i övrigt, men det är något som avviker lite i bajonetten. Någon inbiten fotograf kanske har öga för detta och ser på en gång?

Men vad tror ni - värde? Användbara eller skräp?

Konica och Minolta har inte samma bajonett. De slogs samman till Konica Minolta, och jag vet inte riktigt om de gjorde en ny bajonettfattning eller om den bygger på Minoltas gamla (tror det finns olika Minolta också för AF och MF). Konica-objektivet passar inte på någon modern kamera vad jag vet, men kanske kan användas med adapter. Minoltaobjektivet däremot kanske går att använda på Konica Minolta eller Sony.
Värdet på Sigma-objektivet är nog högst någon hundralapp. Konican däremot kan nog inbringa en tusing eller så, förutsatt att den går att använda med någon modern kamera. Kika på ebay så ser du vad de brukar säljas för.

Konica slutade göra spegelreflexkameror på 1980-talet. De hängde aldrig med i AF-svängen. Spegelreflexkameror märkta KonicaMinolta har alltså Minoltas AF-bajonett ("Alfa"-bajonetten) som numera ägs av Sony.

Som Martin och Per skriver hade Konica sin egen bajonett. Minolta hade likaså en egen bajonett till sina kameror med manuell fokusering. När Minolta började med systemkameror med autofokus bytte man bajonett. Den bajonetten passar Minolta-, Konica-Minolta- och Sony-kameror med autofokus, analoga såväl som digitala.

Dina objektiv är förutom Konicaobjektivet ett objektiv med Minoltabajonett för manuell fokus.
Konicaobjektiv lär enligt ett par trådar här på Fotosidan, gå att använda till kameror för 4/3-systemet efter viss modifiering. Man får förstås ingen autofokus och även annan funktionalitet försvinner. Detsamma gäller om man använder Minoltas manuella objektiv med adapter till kameror med autofokus. Kanske är det dessutom svårt att hitta en sån adapter idag.

Värdet har jag ingen aning om.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar