Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väntar på omdömmen Sigma EX 30/1.4 HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

s60761

Aktiv medlem
Någon som beställt helt utan att ha läst omdömmen om Sigma 30/1.4? När ni fått era ex. meddela hur bra det är.

Är själv mycket nyfiken på detta objektiv. Kanske bara är jag som är nyfiken på 30/1.4 iofs.

Hittar ni trådar på nätet om detta objektiv (reviews), så länka i denna tråd.

Nedan är MTF-jämförelse mellan Canon 50/1.4 och Sigma 30/1.4. Båda på full bländare.

Ser ganska lovande ut.

Bilagor

• mtf 30 vs 50.jpg
    mtf 30 vs 50.jpg
    54.1 KB · Visningar: 2,753
Glöm inte att det är olika skala längs x-axeln på de två graferna.

Jag hoppas mest på att oskärpan är snyggare än på 50-objektiven.

Eveningstar skrev:
Glöm inte att det är olika skala längs x-axeln på de två graferna.

Jag hoppas mest på att oskärpan är snyggare än på 50-objektiven.

Samma X-axel:

Bilagor

• mtf 30 vs 50.jpg
    mtf 30 vs 50.jpg
    51.5 KB · Visningar: 2,686
Jag har beställt !

Jag beställde idag från Cyberphoto, hoppas den kommer senast torsdag, men troligtvis nästa vecka. Lite nervös över den är jag ju, jag har ialla fall inte sett något test. Fast å andra sidan måste den vara bättre än sigmakittet (18-55/5.6-3.5 som följde med 300d:n). Ett fast 30mm är ju inte fel (med bildvinkelsförändringen blir det 48mm, aldeles lagom).

Mvh Erik !

Re: Jag har beställt !

ekemannen skrev:
Jag beställde idag från Cyberphoto, hoppas den kommer senast torsdag, men troligtvis nästa vecka. Lite nervös över den är jag ju, jag har ialla fall inte sett något test. Fast å andra sidan måste den vara bättre än sigmakittet (18-55/5.6-3.5 som följde med 300d:n). Ett fast 30mm är ju inte fel (med bildvinkelsförändringen blir det 48mm, aldeles lagom).

Mvh Erik !

Bra Erik ! Det är vågat att vara testpilot :)

Re: Jag har beställt !

ekemannen skrev:

Mvh Erik !
Hoppas inte allt för mycket på det datumet. Sigma har tydligen nu i vår bytt huvudåterförsäljare (Tura.se tror jag det var) och dom har problem med distributionen verkar det som. Jag har väntat snart en månad på mitt Sigma 28-70 EX (från just Cyberphoto).

s60761 skrev:
Nedan är MTF-jämförelse mellan Canon 50/1.4 och Sigma 30/1.4. Båda på full bländare.

Ser ganska lovande ut.

Tycker det ser ut som om Sigma-objektivet har ganska risig kantskärpa (medan Canon-objektivet har hyfsad skärpa över hela området). Fast man har väl ändå mest bruk av den stora bländaren när man har en bakgrund som man vill ha extremt suddig, vill man ha skärpa över hela bilden finns det ju ingen anledning att inte blända ner ett par steg.

Tack !
Ibland kan även jag vara våghalsig.
John, jag förväntar mig inte perfekt skärpa på bländare 1.4. Det räcker att den är bra på 2.8. Den stora fördelen är att det är 30mm som ju blir 48mm på ex. Canon EOS 300D. Jag återkommer med omdömme när jag fått den (när det nu blir), både i denna tråd och resention.

Mvh Erik !

Ingen som fått sitt ex? Verkar som Sigma drar ut på leveransen.

Hoppas den är så bra som jag tror.

Digitalkamrornas "Holy Grale"

s60761 skrev:
Ingen som fått sitt ex? Verkar som Sigma drar ut på leveransen.

Hoppas den är så bra som jag tror.

Digitalkamrornas "Holy Grale"

Jag var i kontakt med Cyber idag. De angav vecka 33 som leveransvecka... :-(

350D användes tydligen i testet.

350D. I've been on this odd little quest for the smallest, most discreet camera package possible that can still manage high iso and low aperture. The 350D with the HSM equipped Sigma 30mm is pretty close, but the shutter is still a bit of a pain.

från "kolla din order" på Cyberphoto :

klar att skicka, skickas inom kort

Snart, snaart, snaaarrtt...

Mvh Erik !

Gaahh, åker nog och slår till med objektivet, så man har något att leka med under semestern.

Orkar inte vänta på kritiken. Det man har läst verkar positivt iallafall.

Puhh, Sigma 30/1.4 var inte lätt att fånga. Objektivet var slut hos Sigmasverige, men fick sista exet de hade på cyberphoto, och sista B+W UV MRC 62mm.

Nu är det bara att hoppas att fokus ligger "spot on". Ska bli härligt med nya leksaker till semestern. :)

Kommer med synpunkter a.s.a.p.

I am ashamed to print a list of L glass that I have and I will say this. I have been using both the Sigma 30 and the Canon 35L on my 20D and XT over the past several days and I really think the Sigma stacks up VERY well against the L. The 35L is certainly an excellent lens but I think all the recent hype over it has really given it an overly inflated reputation. I like the XT/30 f/1.4 combination a lot and I know this is what I will be reaching for instead of my 1D2 and 35L most of the time.

Greg

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=14244974

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar