Erik Schalin
Aktiv medlem
Lite planare blir mina.Det har aldrig funkat för mig. Är negativen välvda så förblir de det.
Den stora vinsten är glasade negramar, då blir det plant.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lite planare blir mina.Det har aldrig funkat för mig. Är negativen välvda så förblir de det.
...Apropå experiment och riskerna med detta så halvsabbade jag en rulle Tmax 100 nyss genom att bara dra ner på agiteringsfrekvensen en aning. Den blev grymt mycket mindre framkallad än vanligt:-/ Det är sånt som suger med film, man har ingen aning om hur det blir och vilka ändringar som ger vilken effekt...
Säkert, men jag har inte hittat någon film som jag verkligen gillar för småbildsformatet. För mellanformat däremot tycker jag att vad som helst brukar funka, lustigt nog. Och då inte bara för att formatet är större, utan det brukar bli bra om man följer de recept som finns, medan småbild verkar kunna bli lite hur som helst. Har ingen aning om varför.Om du håller på ett tag till kommer du säkert lära dig vad olika förändringar ger för effekt. Och då kommer du mycket bättre kunna styra och kontrollera resultatet dit du vill.
Säkert, men jag har inte hittat någon film som jag verkligen gillar för småbildsformatet. För mellanformat däremot tycker jag att vad som helst brukar funka, lustigt nog. Och då inte bara för att formatet är större, utan det brukar bli bra om man följer de recept som finns, medan småbild verkar kunna bli lite hur som helst. Har ingen aning om varför.
Släng bildläsaren och plåta av filmen istället.
Med s/v går det bra med makroobjektiv, ljusbord, glasskiva
och helst reprostativ. Med färgfilm blir det nog bättre med
ett färghuvud(förstoringsapparat) istället för ljusbord.
Vad använder du för glasskiva? Jag har testat med billigt glas från en tavelram men fick enorma problem med newtonringar.
Precis min erfarenhet också, mellanformat blir alltid som man förväntar sig, men småbild blir olika nästan varje gång.. Kvalitétsskillnad i produktionen/tillverkning?