Annons

Väljer mellan A55 o A580

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellgerik

Aktiv medlem
Är i valet och kvalet mellan A55 och A580, har sedan tidigare en 5D.
Någon som har koll på fördelar för resp kamera?
Tester av A55 verkar det ju finnas massor av, därmot har jag inte sett någon på A580 ännu.

Vilken skulle ni välja och varför?
 
Gå till en butik och jämför dem. Jag tror det räcker med en sekundsnabb titt i sökaren för att välja.
 
Jag väljer också mellan dessa två och för mig handlar det väldigt mycket om ergonomi. Jag måste känna ordentligt på kameran innan jag uttalar mig :)

Spontant känns kanske a580 bättre för mina labbar men det vet jag ju inte än ;)
 
Nej ErlandH.

Jag tycker att a55 ser grymt snygg ut. Liten och smidig men ändå välbyggd. Sony a580 ser mer "vanlig" ut.

Fast du menar nog att mina ögonmått säger detta men inte mina labbar (ännu) :)
 
Jag tycker att a55 ser grymt snygg ut. Liten och smidig men ändå välbyggd. Sony a580 ser mer "vanlig" ut.

Fast du menar nog att mina ögonmått säger detta men inte mina labbar (ännu) :)
Nja, vilken som är snyggast har jag ingen uppfattning om. Jag syftade på den viktigaste delen på en kamera: sökaren.
 
Nja, vilken som är snyggast har jag ingen uppfattning om. Jag syftade på den viktigaste delen på en kamera: sökaren.

Och det är väl lika personligt som ergonomin mm....vissa föredrar EVF medans andra föredrar OVF...båda har sina för och nackdelar precis som dessa två kameramodeller har sina för och nackdelar när dom jämförs mot varandra.

Personligen föredrar jag helt klart A33/55 EVF framför den lilla sökaren som sitter i tex A550...men visst fotar man mycket sport mm så kan tex eftersläpningarna i EVF:en vara störande...men som sagt vilket som är bäst för en själv beror helt på vad man föredrar och vad man fotar....trotts att jag personligen föredrar EVF:en i A33/55 framför OVF:en i tex A550 så hade jag trotts det valt A580in om det stod mellan den o A55 men pgr av andra saker som ergonomin,möjlighet till BG mm.
 
Sökaren är viktig men jag har upptäckt att jag fotar mer och mer med skärmen på min a300. Det kan ju iofs bero på den ganska dåliga sökaren den kameran har men jag gillar verkligen Sonys live view :)

Så jag är inte helt säker på att jag håller med om att sökaren på en kamera är viktigast utan det är nog mera den ergonimiska helheten och vilka funktioner en kamera har. Naturligtvis också hur funktionerna funkar :D

Jag har haft systemkamera sedan i början av 1980-talet och för bara 4-5 år sedan hade jag också tyckt att sökaren var viktigast. Nu är jag lite mer osäker som sagt :)
 
Jämförde A55 och 550 (den är identisk i storlek med 580) och den senare var betydligt, betydligt skönare för mina händer (normalstora).

Var lite sugen på A55, men den faller nu faktiskt bort pga ovan (och lite överhettningsrisk). Att bara en kamera som inte känns skön att bära är inte helt ok för mig.

550/580 var däremot riktigt skön. Och liveview-skärmen verkade dessutom betydligt tåligare än A55s dito.
 
Var lite sugen på A55, men den faller nu faktiskt bort pga ovan (och lite överhettningsrisk). Att bara en kamera som inte känns skön att bära är inte helt ok för mig.

Är ingen nyhet att DSLR drabbas av överhettningsrisk vid filmning...det är därför kamerorna är begränsade till endast några minuters filmning....känns betydligt tryggare o ha en kamera som säger ifrån o stänger av filmfunktionen när sensorn är för varm än att ha en kamera som inte säger ifrån.

http://www.popphoto.com/video/2010/09/tested-sony-a33-and-a55-video-overheating-issue
 
Är i valet och kvalet mellan A55 och A580, har sedan tidigare en 5D.
Någon som har koll på fördelar för resp kamera?
Tester av A55 verkar det ju finnas massor av, därmot har jag inte sett någon på A580 ännu.

Vilken skulle ni välja och varför?

Jag var väldigt sugen på a55:an men efter att jag fick reda på att det är strul med den kameran och sigmaobjektiven så blev jag mindre sugen... Så jag köper nog en a580 i julklapp till mig själv i år tror jag.
 
Jag valde ju en a55. Väldigt mycket pga smidigheten.

Jag har läst om problemen med Sigma objektiv men har själv inte märkt av dom. Jag fotar mest med mitt 10-20 vidvinkel när jag har Sigma på och det fungerar som det ska.

Jag ska testa mitt tele och min normalzoom också. Det senare använder jag ju aldrig längre eftersom jag har ett Tamron 17-50 2,8 :)

Fast jag har ju bara någon mil in till Kungsbacka utanför Göteborg där Sigmas ÅF finns om jag behöver åtgärda objektiven.
 
Fick hem min a580 för några dagar sedan och vrålnöjd. Ända problemet är att Lightroom inte stödjer RAWfiler från kameran ännu men det kommer väl någon uppdatering så småningom.
 
Grattis :)

Ska bli kul att läsa om dina intryck sedan.

Tack du =) Än så länge är jag vrålnöjd med allt. Bytte från a300 till a580 så det tog ett tag innan jag lärde mig var allt satt på kameran. Är väl inte riktigt nöjd med placeringen utav vissa knappar men det är väl bara att vänja sig.

Tycker den presterar väldigt bra, iaf för mina behov. Videofunktionen har jag inte testat så mycket, satte på mitt samyang 8mm och filmade några korta snuttar och det blev faktiskt över förväntan.

Får återkomma senare efter att jag har kört in den ordentligt. Problemet med RAWfilerna är väl inget problem något mer eftersom jag var tvungen att lämna in datorn på reparation i helgen iaf haha.
 
Skumt att inte RAW för dom nya Sonykamerorna är uppdaterad ännu i ditt program.
Jag brukar använda RAW Theraphy och det är samma sak där fast det är ju ett gratisprogram så då kan man ju stå ut lite ;). Fast jag tycker att det är lite skumt att stora Adobe inte fixat till det än. Själv tycker jag att det är lite korkat att inte alla tillverkare använder samma typ av RAW men det är väl någon skum konkurrensfördel med det där förstås...

Jag har en a300 också och jag kan hålla med om att det är lite ovant i början. Jag har min kvar för jag har trots allt lite grejer till den (batterigrepp mm) som gör att jag har lite svårt att skiljas från den. Dessutom passar den min hand som handsken. Sony a55 är väl liten men fungerar när jag väl tråcklat in fingrarna. Jag får använda ett lite annorlunda grepp mot a300 men det går bra det med :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.