Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Susann56

Aktiv medlem
Jag har möjlighet att köpa en Olympus c770 begagnad men såg också att på elgiganten säljer dem en Canon EOS400DKIT för 5490kr.
Olympusen skulle kostamig 2300kr.
Vad hade ni valt?
Tacksam för svar/Susann
 
Tror inte det siddu. Inte utan hammare och skruvmejsel ;).

Fundera på vad du ska ta för bilder mest och hör av dig igen. Du lär ha lite krav på vad kameran ska göra.
 
Ok tack för ditt svar...hehe(skrattar åt mig själv.
Har kontakt med en annan också som kan kamera men aldrig fel med flera åsikter:)

Det jag mest är intresserad i är att fota djur,natur,blommor och så då macro bilder.men det väger lätt åt hållet Canon:)
 
Ptja.

Är det en systemkamera du vill ha och i den klassen så spelar det nog mindre roll vilken du tar egentligen. Skulle tro att alla är jämlika i kvalitet. Du kanske ska se att de tillbehör och objektiv du vill ha finns till de märkena du tittar på.

Själv hade jag nog inhandlat En Olympus E-510 eller en Pentax K200D. Men det beror ju på mina personliga krav. Och det kommer att komma folk och säga att du ska välja Canon x00D eller Nikon Dx0 på grund av deras krav.

De saker jag funderade på innan jag köpte min första DSLR var följande:

- Tillgänglig optik
- Bildstabilisering i huset eller optik
- Vädertätning
- Typ av batterier
- Vikt och storlek
- Pris

På det första svarade jag Canon. På det andra svarade jag Pentax. På det tredje svarade jag Pentax. På det fjärde Pentax. På det femte svarade jag Pentax och på det sjätte svarade jag Pentax. Det gjorde mitt val enkelt.

Sen finns det ju andra saker att fundera på. Hur snabb kameran ska vara, om du har tillgång till att låna vänners objektiv tex. Finns hur mycket som helst.

Jag var inne på Canon 450D i två månader. Sen tänkte jag att den inte riktigt var vad jag ville ha, jag ville ha en större kamera att "växa i". Så jag gick över till 40D istället, i ett par veckor. Men sen sa det pang bom och jag slog till på en Pentax K10D istället och jag har inte ångrat mig en sekund. Det som var en ganska trivial sak i början blev det som vägde över, bildstabiliseringen. Jag var redan inne på att använda gamla manuella objektiv. Det finns så otroligt mycket roliga gamla gluggar som ligger ute i landet. Och eftersom jag bara tar macro och naturfoto så är Pentax alldeles utmärkt med sina 3 bilder/sekunden och bildstabilisering på objektiv från 40 talet.

Sen rent personligen tycker jag att just naturbilder med blommor och träd blir finare på K10D än 40D av någon anledning (innan man börjar kladda i photoshop, efter photoshop ser man ingen skillnad i alla fall oavsett kamera, i samma klass).
 
Zewrak skrev:
Ptja.

Är det en systemkamera du vill ha och i den klassen så spelar det nog mindre roll vilken du tar egentligen. Skulle tro att alla är jämlika i kvalitet. Du kanske ska se att de tillbehör och objektiv du vill ha finns till de märkena du tittar på.

Själv hade jag nog inhandlat En Olympus E-510 eller en Pentax K200D. Men det beror ju på mina personliga krav. Och det kommer att komma folk och säga att du ska välja Canon x00D eller Nikon Dx0 på grund av deras krav.

De saker jag funderade på innan jag köpte min första DSLR var följande:

- Tillgänglig optik
- Bildstabilisering i huset eller optik
- Vädertätning
- Typ av batterier
- Vikt och storlek
- Pris

På det första svarade jag Canon. På det andra svarade jag Pentax. På det tredje svarade jag Pentax. På det fjärde Pentax. På det femte svarade jag Pentax och på det sjätte svarade jag Pentax. Det gjorde mitt val enkelt.

Sen finns det ju andra saker att fundera på. Hur snabb kameran ska vara, om du har tillgång till att låna vänners objektiv tex. Finns hur mycket som helst.

Jag var inne på Canon 450D i två månader. Sen tänkte jag att den inte riktigt var vad jag ville ha, jag ville ha en större kamera att "växa i". Så jag gick över till 40D istället, i ett par veckor. Men sen sa det pang bom och jag slog till på en Pentax K10D istället och jag har inte ångrat mig en sekund. Det som var en ganska trivial sak i början blev det som vägde över, bildstabiliseringen. Jag var redan inne på att använda gamla manuella objektiv. Det finns så otroligt mycket roliga gamla gluggar som ligger ute i landet. Och eftersom jag bara tar macro och naturfoto så är Pentax alldeles utmärkt med sina 3 bilder/sekunden och bildstabilisering på objektiv från 40 talet.

Sen rent personligen tycker jag att just naturbilder med blommor och träd blir finare på K10D än 40D av någon anledning (innan man börjar kladda i photoshop, efter photoshop ser man ingen skillnad i alla fall oavsett kamera, i samma klass).

Tack så jättemycket för ditt svar Daniel.Ska tala om för dig sen vad det blev för en.
Skönt att kunna rådfråga någon som vet för jag vet det då rakt inte.
Tack än en gång/Önskar en skön vecka/Susann
 
Vad hade ni valt?
Tacksam för svar/Susann [/B]


Du jämför två olika slags kameror med i grunden olika tekniska lösningar, med olika för- och nackdelar. Med risk att förenkla för mycket skall jag försöka att utan att förveckla mig för mycket i detaljer belysa skillnaden:

Olympusen är en mycket flexibel "allt i ett kamera", dvs den kan utan att du behöver köpa några extra tillbehör fotografera både makro, normala bilder och telebilder på lite avstånd. Bilderna är färdiga direkt ur kameran, du behöver inte heller efterbearbeta dem i något bildbehandlingsprogram för att få ut bra kvalitet.

Canonkameran är en del i ett helt system. Fotoentusiaster brukar föredra denna typ av kamera (systemkamera), vilken kräver större engagemang för att behärska fullt ut. Utnyttjad på rätt sätt ger den högre bildkvalitet än olympuskameran i alla lägen. Denna kvalitetsskilnad syns framför allt om du betraktar bilderna i 100 % (jätteformat). För att fotografera makro behöver du köpa till ett speciellt makroobjektiv, mellanringar eller försättslinser. För att fotografera tele behöver du köpa till ett teleobjektiv. Bilderna ur kameran mår bra av lite hanpåläggning i ett redigeringsprogram, men blir då å andra sidan bättre än ur olympusen om man tittar noga (eller gör stora förstoringar).

Olympusen har mer släktskap med sikta och tryck kameror, canonen riktar sig mer till entusiaster som vet vad de håller på med. Detta hindrar dock inte att canonen används som en sikta och tryck kamera, men i det fallet är olympusen bättre.

Ja, vad du skall välja beror ju lite förenklat på om du vill sikta och trycka och då förmodligen få bättre bilder med olympusen, eller om du är mer engagerad och då får bättre bilder ur canonen.
 
Re: Re: Välja systemkamera?

Fredrik183 skrev:
Du jämför två olika slags kameror med i grunden olika tekniska lösningar, med olika för- och nackdelar. Med risk att förenkla för mycket skall jag försöka att utan att förveckla mig för mycket i detaljer belysa skillnaden:

Olympusen är en mycket flexibel "allt i ett kamera", dvs den kan utan att du behöver köpa några extra tillbehör fotografera både makro, normala bilder och telebilder på lite avstånd. Bilderna är färdiga direkt ur kameran, du behöver inte heller efterbearbeta dem i något bildbehandlingsprogram för att få ut bra kvalitet.

Canonkameran är en del i ett helt system. Fotoentusiaster brukar föredra denna typ av kamera (systemkamera), vilken kräver större engagemang för att behärska fullt ut. Utnyttjad på rätt sätt ger den högre bildkvalitet än olympuskameran i alla lägen. Denna kvalitetsskilnad syns framför allt om du betraktar bilderna i 100 % (jätteformat). För att fotografera makro behöver du köpa till ett speciellt makroobjektiv, mellanringar eller försättslinser. För att fotografera tele behöver du köpa till ett teleobjektiv. Bilderna ur kameran mår bra av lite hanpåläggning i ett redigeringsprogram, men blir då å andra sidan bättre än ur olympusen om man tittar noga (eller gör stora förstoringar).

Olympusen har mer släktskap med sikta och tryck kameror, canonen riktar sig mer till entusiaster som vet vad de håller på med. Detta hindrar dock inte att canonen används som en sikta och tryck kamera, men i det fallet är olympusen bättre.

Ja, vad du skall välja beror ju lite förenklat på om du vill sikta och trycka och då förmodligen få bättre bilder med olympusen, eller om du är mer engagerad och då får bättre bilder ur canonen.

Tack för ditt svar Fredrik.Just nu är jag på det stadiet klicka-ta ditt kort.Men jag vill lära mig mer och känner att den kameran jag har nu är inte ok.Det är ett stort intresse som jag vill utveckla./Susann
 
Susann.....se det så här:
Att köpa Canon:s kamera innebär att du inom kort "tvingas" spendera ett antal tusenlappar ytterliggare på optik, avsedd för ändamålen. En bra macro-optik från exempelvis tamron kostar ca:2500kr beg. En bra teleoptik ngt mer. Om du väljer att köpa billigare (och mindre bra) optik så gör du inte kameran rättvisa. Skillnaden i bildkvalite´mellan de båda kamerorna blir då minimal.

Att köpa Olympus:en innebär, som tidigare nämnts, att du har ett brännviddsomfång som innefattar allt från närbild till tele. I mitt tycke ger denna kamera en bra start, eftersom du då har möjlighet att känna efter vad det är som du vill/behöver spendera framtida fotopengar på.Kanske visar det sig vara så att det är mest macro som du fotograferar, då kan det kännas lite onödigt att från början köpt in teleobjektiv o dyl.

Alltså.....Canon blir dyrare initialt. Med Olympus får du det som du behöver i optik o brännvidd. Köp du olympus:en och känn dig för lite....när du sedan vet mer och har hittat ditt sätt att fotografera, så kan du köpa den systemkamera+optik som du då anser dig behöva.

/U
 
Susann56 skrev:
Jag har möjlighet att köpa en Olympus c770 begagnad ...
Olympusen skulle kostamig 2300kr.
Uppriktigt sagt tycker jag det låter som väldigt mycket pengar för den kameran. Det finns mycket modernare liknande kameror för inte speciellt mycket mer.

För övrigt tycker jag du ska gå till en riktigt bra kameraaffär och titta, klämma och prata lite. Fast tro inte på allt försäljaren säger -- kom tillbaka hit och fråga oss istället! ;-P
 
Jag är så tacksam för alla svar jag fått.Känns tryggt.
Har best.idag en Canon EOS D400.
Hoppas det ska bli bra.
Tack alla för er vänlighet att hjälpa mig.Jag återkommer säkert längre fram med frågor då jag verkligen är nybörjare:)
 
Känns som jag valt rätt.Det blev en Canon EOS D 400.Vilken skillnad på en kompakt och denna.
Tack för era råd och tips/Susann
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.