Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

välja objektiv för 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

joshua

Medlem
jag önskar lite råd. Jag behöver välja mellan:
canon 24-70 2.8L
sigma 24-70 2.8EX
tamron 28-75 2.8Di
Om man bara tar hänsyn till bildkvalitet, är L-objektiven den bästa och framför allt värt priset?
 
Ja, i det där området hade jag valt en fast EF 35/f1.4L istället.

Men om jag skulle tvingas välja mellan zoomarna tog jag nog Tamronen och gjorde något annat roligt för pengarna som blev över.
 
R.Hammar skrev:
Vad är det för fel på dina ben som behöver en zoom?

Den där har jag hört alltför många gånger och det är lika felaktigt varje gång.

Den begränsning som uppstår om man bara har en enda brännvidd att jobba med kan inte kompenseras genom förflyttning av fotograf/kamera. Detta eftersom en sådan förflyttning även påverkar perspektivet.

Brännvidden avgör bildvinkeln och därmed utsnittet, dvs. en av de faktorer som påverkar kompositionen. Kamerans placering i förhållande till övriga objekt i världen (vilket avgör perspektivet) samt kamerans riktning är två andra som är lika viktiga. Med (en) fast optik blir utsnitt och perspektiv helt beroende av varandra.

Visst har fasta objektiv en plats när man vill ha lätt och smidig, ljusstark kvalitetsoptik till ett visst känt syfte. Däremot, att beskriva det enda som faktiskt är en nackdel vid användning av fast optik (att utsnittet bara kan förändras genom förflyttning) som något försumbart, lätt kompenserbart och dessutom ett skäl att välja just fast optik, framstår som lite väl magstarkt...

Sen är det givetvis upp till fotografen att avgöra vilka fördelar och nackdelar som väger över och åt vilket håll, men man bör vara ärlig när det gäller grundförutsättningarna.
 
Erik, kan du nämna något exempel så jag förstår. Säg att du har ett 24 mm objektiv kontra ett 70 mm objektiv, hur skiljer det sig då?

Hälsningar

Robert
 
Om du använder ett 70 mm objektiv för att få samma utsnitt som om du hade använt ett 24 mm objektiv, så måste du backa rejält. Vad händer, förutsatt att det är möjligt att göra så på den aktuella platsen? Jo, perspektivet förändras. T.ex. kan ju två personer, som med vidvinkel hamnar bredvid varandra på bilden, skymma varandra om man backar till den position där de båda ryms i rutan.

Tänk efter själv, objekt som inte står på samma avstånd från dig själv, får ju andra inbördes positioner om du backar
 
vet inte om det hjälper dig så mycket med valet mellan de olika objektiven, men jag använder mig av ett Canon EF24-70/2,8 och är mycket nöjd med det. enda nackdelen är vikten. Det är lite tungt, annars är bildkvalitet mycket bra och den mekaniska känslan grymt bra. så om du tycker penagrma är ok så tror jag inte du kommer att bli besviken på en.

//jan
 
Jag har Sigman och är mycket nöjd med den.
Ofta är man hänvisad att stå på en plats och kan inte komponera om bilden fritt genom att flytta på sig. Då är en bra zoom ett bra verktyg och dom du nämner har alla gott renommé.
Jag använder min 24-70 till reportageartat foto och vissa porträtt. Perfekt till exempel på en bröllopsfest när man ena sekunden vill ha en närbild på en talare och nästa sekund få in honom i samma bild som brudparet. Det passar sig då inte att man spriger runt i lokalen om det ens går.
 
Tänk på att du inte får någon vidvinkel alls med 28mm (pga 1.6x corp).

Hade helt klart gått på ett objektiv med mer vidvinkel:

Sigma 18-50/2.8 EX > 29-80 på 20D. Tänk dock på att detta objektiv inte är gjort för småbild. Men den är liten och smidig samt att den har riktigt bra prestanda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.