Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja Nikon f65, f80 el canon EOS 30/33

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Som glad amatörfotograf står är jag nu i det där läget när jag ska välja min första systemkamera. Frågan är bara vilken prisklass jag ska lägga mig på och beroende på prisklass, vilken kamera ska jag välja. Jag kan tänka mig att gå upp en prisklass från den billigaste om jag bedömer att det är värt pengarna.

Om jag väljer den lägre prisklassen lutar det mest åt Nikon F65, mest tack vare att det finns skärpdjupskontroll på den vilket jag gillar. Canon EOS 300 går helt bort eftersom det inte finns där. (rätta mig gärna om jag har fel)

Sen har jag hört att det bara finns en ratt att styra allt med på F65:an medan de lite dyrare kamerahusen har två rattar. Vissa hävdar att detta är mycket bättre och att kameran blir mycket trevligare att fotografera med just därför. Är det så? Tacksam för kommentarer.

Bortsett från detta skäl, finns det några andra skäl till varför jag skulle gå upp en prísklass. Är de dyrare kamerorna mer exakta i exponeringen till exempel? Jag har också forstått att det ryms något mer i fönstret på de dyrare modellerna, dvs att du ser bättre vad som verkligen kommer att komma med på kortet. Kan någon med erfarenhet berätta för mig om det är en stor skillnad och om denna skillnad är avgörande för möjligheten att ta bra foton.

Och om jag väljer att gå upp en prisklass. EOS 30/33 eller F80? Tacksam för synpunkter.

Bortsett från det faktum att jag ännu inte varit och känt på de här kamerorna vilket också måste vara avgörande för mitt val är jag tacksam för alla andra sakliga argument i frågan.

Som första objektiv har hag tänkt mig ett 50 mm standardobjektiv oavsett vilket märke det nu blir.

Många dumma frågor förstås, men så blir det när man inte har ngn egen erfarenhet...
 
Hej,Jag köpte en EOS 300 för ett tag sedan man ångrar kanske lite att jag inte gick upp ett steg till 30/33.
EOS 300 motsvarar väl ungeför F65, dock så har jag hört att F65 saknar manuell ISO inställing viket gör det knepigare att pressa film. Detta är dock inget jag är speciellt insatt i.

Skulle jag stå inför ditt val hade jag nog satsat på en EOS 30 (eller kanske en F80)
 
Hej

den fråga har debatterats i omgångar. Mitt råd, sök i forumen.

Köp bättre än vad du tänkt. Detta så du inte växer ur din kamera för då blir det dyrt.

Skulle jag börja om så skulle jag satsa på en beg toppmodell direkt och sedan sakta växa med mitt system. Skulle du tröttna så får du tillbaka merparten av pengarna eftersom dessa modeller behåller sitt värde.

En beg Nikon F4s, F90x, F3, FM2, m fl förvisso lite dyrare men vilka trevliga pjäser.

50 mm är utmärkt att börja med. Väljer du Nikon så kan du använda gamla manuella gluggar (som det finns massor av) till ovan nämnda kameror.

Lycka till
Mvh
Johan
www.motljus.com
 
Har själv nyligen köpt en F65 och är mycket nöjd vad gäller allt utom en sak, nämligen att man inte kan ställa in ISO-talen själv. Jag tycker det är så vansinnigt dumt att ha tagit bort den funktionen. Jag tog det för så självklart att man kunde det så jag tittade inte ens. Nu blir det kanonbökigt att pressa filmer och dessutom mycket jobbigare att ladda svartvit film själv om man vill det (och det vill jag...).
Om inte avsaknaden av ISO-inställningen stör dig tycker jag att F65 är riktigt brar.
 
EOS 300 har också skärpedjupskontroll. Men jag hade nog ändå inte valt den. Jämfört med EOS 30 är det enormt stor skillnad, både funktionsmässigt och hur den känns. EOS 30 är helt klart mer gedigen och skönare att använda. Detta gäller alla märken förstås, satsa på en kamera som ligger lite över dagens ambitionsnivå. Du kommer inte ångra dig.
 
Hej!

Jag är en glad F80-användare.

Nackdelen med F65:an är som sagt att du inte kan ställa in ISO-talet. Du kan pressa filmer ändå. Men bara upp till 2 steg. (Vilket kanske kan räcka för många fotografer).

Både Canon- och Nikonkamrorna är väldigt bra. Det skiljer dock lite. Exempelvis så saknar Canonkamerorna spotmätning, vilket gjorde mitt val. Å andra sidan har canon andra fördelar (som tex 7 valbara autofokus punkter jämfört med Nikons 5 valbara). Om man nu har behov av fler. :) Det finns självklart fler skillnader. Du blir garanterat nöjd oavsett vilket märke du väljer.
 
Angående två rattar, så är den som sitter på bakstycket till för att styra bländaren när kameran står på manuell, styra exp.kompensationen när kameran står i P, Av, Tv lägena. Sen har du även knappar för val av fokusseringspunkt på EOS30/33. Jag är lite partisk här men eftersom jag nästan alltid kör i manuellt läge så är den bakre ratten oumbärlig för mig. Men för en nybörjare kan det kanske kännas knepigt att hålla rätt på de olika inställningarna. Tror nog att de flesta nybörjare kör på P och Tv, Av programmen. För att sedan när man blivit van kunna köra på M.

Så det är väl mer en fråga hur man vill göra, om man vill köpa lite billigare nu och sedan byta upp sig eller köpa lite dyrare medetsamma.

Annars är det nog mest en smaksak om man vill köra Nikon eller Canon. Båda är lika bra fast på olika saker.... ;)

Här är mer att läsa:

http://in.geocities.com/karteek/indepth/nikonf80_canoneos33.htm
 
roypeter skrev:
Sen har jag hört att det bara finns en ratt att styra allt med på F65:an medan de lite dyrare kamerahusen har två rattar. Vissa hävdar att detta är mycket bättre och att kameran blir mycket trevligare att fotografera med just därför. Är det så? Tacksam för kommentarer.

Tror inte du ska ta detta på för stort allvar. Låter som ett dåligt försäljarargument.
 
Aah.. Jeppe hann förklara innan jag skrev meddelandet. Jag misstänkte att det gällde dessa rattar. Totalt meningslöst så länge man inte kör helmanuellt...
 
Re: Re: Välja Nikon f65, f80 el canon EOS 30/33

RobGum skrev:


Tror inte du ska ta detta på för stort allvar. Låter som ett dåligt försäljarargument.

Fotografera du med en kamera med en ratt på bakstycket en tid och sedan gå över till en utan.......du kommer att sakna den medetsamma.. ;)
 
Re: Re: Re: Välja Nikon f65, f80 el canon EOS 30/33

Jeppe skrev:


Fotografera du med en kamera med en ratt på bakstycket en tid och sedan gå över till en utan.......du kommer att sakna den medetsamma.. ;)

Hej, detta är ju inte unikt för Canon. Nikon har tumhjul och pekfingerhjul, fungerar perfekt och du slipper ha tummen vid mun/näsan. Så detta är inget solklart argument (säger jag, helt opartisk och kastar mig glatt in i min-kamera-är-bättre-än-din-diskussionen. fö en diskussion som känns befriande ny o fräsch.

Mvh
Johan
www.motljus
 
Jag har lärt mig att man skall alltid köpa dyrare än man har råd med, vare sig det är nytt eller begagnat. Jag skulle dock inte köpa begagnat, men det är jag.
Jag snålade lite vid mitt kameraköp och det får jag nog dras med ett bra tag. Har i och för sig lärt mig acceptera 300´an nu. Hade dock en jäkla massa problem med den i början.
 
hehe jo just så Johan..

Naturligtvis har Nikon tumratt också, det var inte alls så jag menade. Men jag vet inte riktigt hur den fungerar på Nikon (antagligen likadant som Canons).
Hursomhelst så färgas ju alltid ens inlägg åt det hållet som man känner sig hemma, i detta fallet åt Canon hållet. Jag vet med säkerhet att Nikon är lika bra då jag haft en FM2n innan.

Dock är det så nu att min Canon är bättre än din Nikon... :D ;)
 
Tack Tack, en fråga till.

Det låter uppenbarligen på de flesta som att det helt klart är värt pengarna att gå upp en prisklass. Har misstänkt det ett tag men ville ha lite mer fog för mina tankar.

Så då ställer jag ju mig istället frågande till vilket märke jag ska välja. Jag förstår att många har valt Canon (varför är det så egentligen?) men jag har hört någonstans att EOS 30/EOS33 underexponerar i vissa lägen. Kommentarer?

Är det förresten någon som har koll på hur F80:an och EOS 30/33:an skiljer sig åt när det gäller just exponeringen.

En annan sak man bör tänka på är ju så klart tillbehörsmarknaden. Förutom ett 50 mm standardonjektiv tror jag nog att jag vill ha ett zoomobjektiv låt säga i intervallet 75-300 ungeför och kanske också ett 28-70 eller något liknande. Åsikter om kvalitet och prisläge på respektive märkes optik är välkomna.

Vad betyder förresten USM?
 
Jeppe skrev:
....
Dock är det så nu att min Canon är bättre än din Nikon... :D ;)

ack, du vilseledda.. jag skänker dig genom ett trollslag insikt så att du ånyo sällar dig till de upplystas skara. :)

allvarligt talat; Kamerorna i det övre segmentet i Nikon eller Canons utbud erbjuder i princip samma egenskaper. Vill man ha extremt överlägsen mätning via RGB Matrix, eller extremt hållbara kameror och fantastisk bakåtkompabilitet avseende optik väljer man Nikon . Vill man ha grå/vita objektiv väljer man Canon.

Mvh
Johan
www.motljus.com
:D
 
Re: Tack Tack, en fråga till.

roypeter skrev:
Är det förresten någon som har koll på hur F80:an och EOS 30/33:an skiljer sig åt när det gäller just exponeringen.

F80:n har precis som Eos 30:n tre olika ljusmätningsmetoder.

På Eos 30:an är det evaluerande mätning (tror jag det heter på canonspråk), centrumvägd, utsnittsmätning. På F80n är det centrumvägd, spot och 3D-matrix.

Matrixmätningen som sitter i F80n består av en 10-segments mätning (vilket är detsamma som i F100). Med andra ord väldigt träffsäker.

P.S Skulle du få upp ögonen för att fota infraröd film så går det bara på F80n av dom kamerorna du har nämnt. :)
 
Vilka tycker du bäst om?
Hallonbåtar eller Lakritsbåtar? :D

Eller kanske man mer ska säga : gillar du mjuk eller hård kola ?
 
Glömde ju svara på dina frågor Peter...

USM == Ultrasonic Motor == Autofokusen drivs med ultraljud som skapar vibrationer för att driva motorn. Detta gör att objektivet dels blir tystare men framförallt snabbare.

Nikons motsvarighet heter Silent Wave (vassegod Johan ;)) och finns inte på samma utsträckning som hos Canon. Dock måste påpekas att Canon har 2 olika USM motorer. Ringformade, som finns på de allra bästa och dyraste och micro-USM som då finns på de billigare bluggarna. Skulle tro att Nikons Silent Wave är mera som Canons Ring-USM.

Ja, Canon underexponerar typ litegrand. Detta är en vanlig åkomma? hos Canonkameror, dock inget som stör bilden. Har sett exempel på 2 likadana bilder tagna med en Canon och en Nxxxx
;) och man såg en viss skillnad i färgerna men båda bilderna var bra, hade man sett dom var och en hade man inte sett någon skillnad.

Däremot underexponerar EOS30/33 rejält om man trycker på en manuell glugg. Kameran får då ingen elektrisk kontakt med objektivet och spårar ut helt med mätningen. Frågan är om man någonsin kommer att använda ett manuellt objektiv på en EOS 30/33a.... skulle vara ett spegelreflex dådå.

Angående objektivval...såg att du nämde 28-90 och 75-300... jaaa. vad ska jag säga. De räcker bra till nybörjaren, men när du börjar ställa allt högre krav på skärpa i dina bilder så blir det till att byta upp sig.
Been there, done that....
Problemet du kommer att få är mer att du inte kommer att kunna använda 75-300 på 300/5.6 med tillräckligt kort slutartid för att få en skarp bild. Krävs typ 1/350, vilket du inte allt för ofta får med 5.6
 
Är zoomobjektiv helt att förkasta?

Jo men Jesper, OK, jag vet att den bästa skärpan får man med fasta objektiv.

Men finns det inget zoomobjektiv på marknaden som kan fungera som godtagbart substitut till de fasta. Det finns ju en viss smidighet med zoomobjektiv, speciellt om man reser och inte vill att halva packningen ska vara fotoprylar. Eller är det så att man får bita ihop?

Kanske man kan ha zoomobjektiv med mindre intervall (typ 100-200)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.