Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja kitobjektiv till D90

Produkter
(logga in för att koppla)

BartekB

Ny medlem
Har länge velat köpa mig en ordentlig systemkamera och valet har nu fallit på en Nikon D90. Känns som mer kamera för framtiden än 5100 fast denna är nyare och steget till D7000 tror jag är overkill för mig (säkert även D90 iofs) och tycker då att det inte är värt för mig att lägga dubbelt så mycket på huset eftersom det säkert kommer ta många år innan jag växer ur D90an.

Jag har tänkt att lägga ca 8000 kr och investera i ett bättre objetiv när jag börjar veta vad jag håller på med.

Resonerar jag rätt och har jag gjort rätt val i hus?

Men till den stora frågan D90 finns oftast i två kit runt 7000-8000:
  • AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED VR
  • AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR

Vilket är det bästa valet? 18-105 är väl mer allround men jag antar att man får bättre kvalitet i ett 18-55? Stämmer detta och hur bör jag kompromissa?

Eller kan man hitta ett bättre objektiv av annat fabrikat för samma pengar och skippa kitet?

Snabba svar uppskattas då jag tänkt beställa snart!
 
18-105 är det bästa valet, det är inte sämre än 18-55.

Annars finns det t.ex. Tamron och Sigma 17-50/2,8 om du inte vill köpa det ljussvagare kitobjektivet. Du får mindre zoomomfång men mycket bättre ljusstyrka och med Sigmas nya och kanske lite för dyra får du också stabilisering som på 18-105.
 
Jag kör själv D90 och det är en bra kamera, dock med något år på nacken nu. Men, som sagt en bra maskin. Jag kör dock med 16-85, som håller en väldigt bra kvalitet... Så det är gluggen som jag hade satsat på. Lycka till och ha kul!! /Peter-L
 
Jag började med D90 och 18-105 mm. Och jag kännde att på ett litet kick ökat intresset för foto lavinartat och jag lär mig nya tekniker än idag. Jag har testat de mer "instegskamerorna" men jag hatar hur knapparna sitter, det känns som om man måste antingen trycka på en knapp eller gå in på menyskärmen varje gång man ändrar något.

Jag vet inte om D5100 tar "tekniskt" sett bättre bilder, men D90 har en så skönt arbetsflöde och ergonomi. Så skulle jag välja igen skulle jag helt klart välja D90 utan tvekan. Enda anledningen att lägga ut mer pengar på en D7000 skulle vara om man verkligen vill åt filmfunktionen eller ha den där modellen där den föregående årens teknik har "fulländats", kanske inte helt rätt. Men så skulle jag vilja tänka. Nästa steg blir åter igen med "ny" teknologi. Det är en bra kameran men jag tror inte det extra priset gör upp för hur mycket bättre bilderna blir.

(om jag tänker D90 införde många nya saker som en av de första systemkamerorna som kunnde filma, live-view, bra iso-prestanda utan att gå över till proffsklassen mm. Det var liksom "ny" teknik när den var som ny. D7000 är den "nya" tekniken när den blivit gammal/fulländad. Nu skummar jag för mig själv lite, jag gissar bara helt vilt. Men jag skulle inte förvåna mig om skilladen mellan D90 och D7000 samt D7000 med dess "ersättare" blir på ett helt annat sätt. EDIT: fasen vad jag är trött, jag kom helt ifrån den ursprungliga frågan där det var kit-objektivet på tal och inte kamerorna. . .)
 
Jag började med D90 och 18-105 mm. Och jag kännde att på ett litet kick ökat intresset för foto lavinartat och jag lär mig nya tekniker än idag. Jag har testat de mer "instegskamerorna" men jag hatar hur knapparna sitter, det känns som om man måste antingen trycka på en knapp eller gå in på menyskärmen varje gång man ändrar något.

Jag vet inte om D5100 tar "tekniskt" sett bättre bilder, men D90 har en så skönt arbetsflöde och ergonomi. Så skulle jag välja igen skulle jag helt klart välja D90 utan tvekan. Enda anledningen att lägga ut mer pengar på en D7000 skulle vara om man verkligen vill åt filmfunktionen eller ha den där modellen där den föregående årens teknik har "fulländats", kanske inte helt rätt. Men så skulle jag vilja tänka. Nästa steg blir åter igen med "ny" teknologi. Det är en bra kameran men jag tror inte det extra priset gör upp för hur mycket bättre bilderna blir.

(om jag tänker D90 införde många nya saker som en av de första systemkamerorna som kunnde filma, live-view, bra iso-prestanda utan att gå över till proffsklassen mm. Det var liksom "ny" teknik när den var som ny. D7000 är den "nya" tekniken när den blivit gammal/fulländad. Nu skummar jag för mig själv lite, jag gissar bara helt vilt. Men jag skulle inte förvåna mig om skilladen mellan D90 och D7000 samt D7000 med dess "ersättare" blir på ett helt annat sätt. EDIT: fasen vad jag är trött, jag kom helt ifrån den ursprungliga frågan där det var kit-objektivet på tal och inte kamerorna. . .)

Håller med föregående talare, Jag valde mellan en D7000 och en D90 men kunde inte försvara priskillnaden (behövde mer än bara kamera). Dessutom så föll faktisk D7000 på att den inte passar mina händer.

I objektiv väg så rekommenderar jag lite olika: 16-85 eller 18-105
 
Har länge velat köpa mig en ordentlig systemkamera och valet har nu fallit på en Nikon D90. Känns som mer kamera för framtiden än 5100 fast denna är nyare och steget till D7000 tror jag är overkill för mig (säkert även D90 iofs) och tycker då att det inte är värt för mig att lägga dubbelt så mycket på huset eftersom det säkert kommer ta många år innan jag växer ur D90an.

Jag har tänkt att lägga ca 8000 kr och investera i ett bättre objetiv när jag börjar veta vad jag håller på med.

Resonerar jag rätt och har jag gjort rätt val i hus?

Men till den stora frågan D90 finns oftast i två kit runt 7000-8000:
  • AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED VR
  • AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR

Vilket är det bästa valet? 18-105 är väl mer allround men jag antar att man får bättre kvalitet i ett 18-55? Stämmer detta och hur bör jag kompromissa?

Eller kan man hitta ett bättre objektiv av annat fabrikat för samma pengar och skippa kitet?

Snabba svar uppskattas då jag tänkt beställa snart!

Jag skulle ha tagit 18-105 för att ha något att börja med och sedan ha med som reseobjektiv. När du känner att du vill ha bättre kvalitet så kan du köpa något dyrare eller så satsar du på fasta objektiv då. En 35 mm f/1.8 är f.ö. inte fel att ha som komplement till zoomen. Jag tror du kommer att märka att det ger intressantare bilder, du har mycket större möjligheter att leka med skärpedjupet med den.
 
Håller med föregående talare, Jag valde mellan en D7000 och en D90 men kunde inte försvara priskillnaden (behövde mer än bara kamera). Dessutom så föll faktisk D7000 på att den inte passar mina händer.

I objektiv väg så rekommenderar jag lite olika: 16-85 eller 18-105

Ja det hela beror som sagt på vad du fotograferar 16-85 varkar vara ett toppenobjektiv
18-105 lite mer tele om du behöver det men, är det det du behöver kan du så småningom komplettera med lite längre endå 16-85 hade jag satsat på. Sen kompleterat med tex 70-300 eller ett 50 1,8 vilket ger på APC sensorn ett klassiskt porträtt brenvid (har du råd kan du välja 1,4 i stället)
Micke
 
Det finns fler att jämföra med också:

http://www.bythom.com/nikon-dx-lens-summary.htm

Bra sammanställning av objektiv till en D90.

Bra tester på resp objektiv.

18-105
16-85

Som tidigare i tråden så finns det förslag att du skaffar ett ljusstark fast objektiv. Där håller jag också med. Antingen 35mm f/1,8 eller 50mm f/1,4 alternativt 50mm f/1,8
Om man jämför 50mm f/1,8 mot 50mm f/1,4 så vinner du inte så mycket. Prismässigt så är ett 50mm f/1,8 ett kanonköp som är perfekt till porträtt foto och foto i dåligt ljus.
Det som af-s objektiven är bra på är att de är tystare, men det är inget som stör mig. D90:n låter en del i alla fall.

35 f/1,8
50 f/1,4
50mm f/1,8
 
Som tidigare i tråden så finns det förslag att du skaffar ett ljusstark fast objektiv. Där håller jag också med. Antingen 35mm f/1,8 eller 50mm f/1,4 alternativt 50mm f/1,8
Nja, köper man sin första systemkamera finns det ingen anledning att köpa mer än en kitzoom innan man använt kameran såpass mycket att man vet vad det är man saknar. Att just 50/1,8 skulle vara det man prioriterar högst är imho inte så sannolikt. Kanske är det istället en telezoom, ett makro, ett stativ eller en extern blixt som man kommer att ha störst glädje/nytta av.
 
Nja, köper man sin första systemkamera finns det ingen anledning att köpa mer än en kitzoom innan man använt kameran såpass mycket att man vet vad det är man saknar. Att just 50/1,8 skulle vara det man prioriterar högst är imho inte så sannolikt. Kanske är det istället en telezoom, ett makro, ett stativ eller en extern blixt som man kommer att ha störst glädje/nytta av.

Du har rätt, tänkte inte så långt :) I alla fall när det gäller övriga saker. Jag har skaffat både stativ, väska, rengöringskit och minneskort. Skall man ha bra grejor dessutom så blir det pengar med. Upptäckte igår på att jag valde rätt väska. Har en axel som är trasig så en normal ryggsäck går inte och en axelväska är klumpig. Sling väskor finns bara till vänster eller höger, trodde jag i alla fall.
Så det blev en KATA 3in1-30 där man kan köra den som sling, kors eller ryggsäcksplacering. Hittade den 500:- biligare på Amazon UK (inkl transport) än i Sverige. Samma sak med stativet, det räddade mig idag. Var tvungen att fota saker nära marken, och i konstiga vinklar. Inte en chans med min axel. Där fixade mitt stativ dagen tack vare alla justerings möjligheter. Då skall vi inte tala om makrofotona och solnedgångsfoto, eller HDR. Totalt har jag lagt c:a 4000:- som inte är kamera eller objektiv. Kanske kunde jag har kommit ner till hälften men ändå.
 
Så nu har jag den. D90 med 18-105...

oooo va tråkigt att vänta på batteriet att bli laddat....

tack för all hjälp, trevligt forum.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.