Annons

Välja dator

Produkter
(logga in för att koppla)
För mig funkar det bra. Har 16 gb, det som är viktigt är att det är samma volt. DDR3 finns både som 1,5 v och 1,65. Mina gamla minnen är corsair, och nya är crucial, nya är 1600 mhz, gamla kommer jag inte ihåg, men tror dom är 1333 mhz.

hmmm kan ha varit att minnesplatserna skall fyllas med likvärdiga minnen eller jämnt fördelade på alla platser som var den springande punkten.

minns inte.
Olika moderkort kan vara lite olika känsliga för hur lika minnena måste vara. Men så lika minnen som möjligt är ju alltid bra. Det viktigaste brukar annars vara att de kan drivas med samma spänning, annars fungerar det garanterat inte. Men det kan t.ex. vara möjligt att köra DDR3-1333 specade till 1.5V tillsammans med DDR3-2400 specade till 1.65V, eftersom 2400-minnena då får anpassa hastigheten till 1333-minnena och då kanske klarar sig på 1.5V (eller så kanske 1333-minnena klarar 1.65V). Hur som helst, när det gäller minnen så är det bara att köpa så lika minnen som möjligt och hålla tummarna för att det fungerar (ibland fungerar det inte ens med identiska minnen).

När det gäller antalet minnen så vill man ha 2 eller 4 stickor på de vanliga konsumentplattformarna, eftersom de har två minneskanaler. Med 2 eller 4 stickor får man då dubbelt så hög bandbredd som med 1 eller 3 stickor. Men i praktiken gör det sällan någon större skillnad, så det är ingen katastrof att ha "fel" antal stickor. Stickorna bör även ha samma storlek, annars finns det risk att dual channel inte fungerar (eller att bara en del av minnet körs i dual channel).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar