Annons

Välja dator

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför allt detta prat om hur bra det är med arbetsstationer (nya eller begagnade)? TS skriver följande i startinlägget:
Tittar på ny dator och har fastnat för två olika alternativ... vad hade ni valt... skall fungera som vardagsdator för familjen såväl som CS6 redigering och lite videoredigering...

Det behövs knappast någon arbetsstation för det ändamålet, utan är nog klart enklare och bättre med en ny dator (antingen märkesdator eller hopbyggd av någon bra firma som Inet eller Alina) med fullständiga garantier etc.
 
Den som först tittar in spec kan ju tycka ett en Intel I7 i jämförelse samma årgång piskar din xeon. Men du har ju två: Det är rätt stor skillnad. Finns en jämförelse på nätet där tekniknördarna kan frossa om de vill...I7 eller Xeon...
:)
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Xeon-X5690-vs-Intel-Core-i7-3770K
Varför inte jämföra mot Core i7 990X istället, det är ju den CPUn som motsvarar X5690 på konsumentsidan? Och använd inte cpuboss för att jämföra CPUer, den sidan är ju skrattretande missvisande (3770K vann ju t.ex. stort mot X5690 :p).
 
Varför allt detta prat om hur bra det är med arbetsstationer (nya eller begagnade)? TS skriver följande i startinlägget:


Det behövs knappast någon arbetsstation för det ändamålet, utan är nog klart enklare och bättre med en ny dator (antingen märkesdator eller hopbyggd av någon bra firma som Inet eller Alina) med fullständiga garantier etc.

Jo, visst har tråden dragit iväg på sedvanligt fotosidanvis, men jag tycker den tog en väldigt intressant vändning, och jag tror att TS ändå fick de svar han behövde. Läser med stort intresse, även om det nog inte är aktuellt för mig att göra nåt byte den närmaste tiden, men den dagen kommer ju.
 
Om det nu handlar om en dator för bildbehandling, så är det nog inte någon större behov av Xeon processor. Visst för server eller en del 3d arbete kan det vara befogad med flera Xeon processorer, men knappast för att redigera bilder.
 
Inte bytt en trasig komponent på en dator på 30 år. Imponerande då många hårddiskar brukar ge upp efter i alla fall 10 år om de körts hårt.

Inte ett dugg imponerande eftersom datorn byts ut med jämna mellanrum. Du beskriver det själv när du skriver att du brukar köpa begagnade proffsmaskiner och jag skriver t.ex. uppgraderingar ... att en hårddisk brukar gå sönder efter tio spelar ingen roll. De senaste 10 åren så har vi sett en utveckling då på t.ex. hårddiskarnas storlek och pris. För 10 år sedan satt jag på två hårddisk om jag nu kommer ihåg rätt på 250 GB st och idag på 1 på 2TB. (Om de 2 andra fortfarande fungerar vet jag inte eftersom jag inte har dem kvar.)

För 30 år sedan hade jag en hårddisk på 10 eller 20MB.

Om man inte renderar mycket och använder sin maskin till avancerad animering ex kör i maya, fraps eller dylikt så är grafikkortet inte det som spelar så stor roll som många tror. Det är processorns förmåga att hantera flera arbetsuppgifter samtidigt plus diskar och minnen som oftast är de stora flaskhalsarna..
Vad är ett proffs ja det är en person som lever på att bildbehandla eller på andra sätt hanterar olika sorters program ofta på en avancerad såväl 2 som 3d nivå och som hela tiden kör mot en deadline.

Det jag försöker säga är att om man jobbar med ngt kan man inte chansa, således så köper man en dyr maskin. Man ser väldigt sällan hembyggen ute hos byråer som sysslar med bildbehandling av olika slag. De har inte tid med trasiga burkar som gett upp då de daglidags gått på maximal prestandanivå.

Sedan så är det i detta fallet inte tekniska specar som är grejen utan snarare det att en avancerad arbetsstation är en annan typ av dator än den lite mer normala "burken". De är gjorda för att gå på maximal prestandanivå länge och har en högre byggkvalité.
http://feber.se/pc/art/286366/hur_lnge_hller_hrddiskar/
http://www.kamerabild.se/fotoskolor/s-optimerar-du-photoshop-efter-dina-behov

Du kanske måste sluta och jämföra äpplen och päron, ämnet. Du skriver som ett behov för bildbyråer, de som gör avancerade animeringar. Förmodligen så handlar det inte bara om nya "proffsmaskiner" med pris/prestand som motsvarade dagsläget utan även om serviceavtal.

Tråden handlade om från början om en dator som kan användas till olika saker i hemmet. Ur det så rekommenderas att se över alternativet en begagnad "proffsmaskin". Och visst det kan vara möjligt och bra att köra med två datorer, eller kanske skippa den andra delen av datoranvändet i hemmet, vi behöver ju inte gå in på spel och liknande. (Ämnet i sig på fotosidan är ju foto och t.ex. bildbehandling i datorn).

Den vinsten med en begagnad "proffsmaskin" med motsvarande prestanda som är i exemplet från länken 4-5 år gammalt är inte så självklart att den finns med de avvägningar som kan behövas göras. T.ex Adobe skriver själv att vinsten med flera kärnor är liten när man går över 4, att specarna till att nån XEON processor har 10 spelar då ingen roll, PS har heller ingen nytta av fler processorer. Deras tester med i7 och Xeon visar på en likvärdig prestanda, då jämför de inte med en Xeon och en i7 med 3 års skillnad, utan det är det som är aktuellt vid testet.

Ja, det är en i5 i maskinen som diskuteras i övrigt. Men skillnaden "mycket", jag är inte direkt övertygad.
 
Jag pratar inte märkesdatorer utan "workstations" för proffs. Har man dissekerat några stycken under åren inser man att de ofta har ganska exklusiva komponenter som dessutom har utvecklats i samarbete med programföretag. Ett hemmabygge för spel kan förvisso vara kapabelt. Men tittar man på ett moderkort för xeon kan det lätt kosta över 5000:-, en lämplig processor 10-15 tkr kanske till och med två toppa, med snabba diskar och minnen samt ett ok grafikkort priset rasar snabbt upp till 30-50 tkr det är väldigt långt från en hemmabyggd "häftig spelmaskin med den tuffaste processorn från i7serien. Det är en kvalitetsskillnad på normala moderkort och även de mer häftiga "normala korten".

Diskussionen rörde ju om det var ok att köpa en beg eller bygga själv.. Jag gör bägge men för att få samma kvalité på hemsnickrandet så kostar det rätt rejält då väljer jag ofta en beg "workstation" inte riktigt detsamma som bara märkesdator. Titta på avancerad cad i 3 d eller utvecklingsmiljöer inom industrin där man kör 4 processorer 10-kärniga med 20 trådar var samtidigt. Vilken spelnörd som helst börjar dreggla vid tanken för det går att spela på de maskinerna men de är mycket dyra.


Ja de är dyra, för spel? Visst går det dregla över prestandan, vad datorn är kapabel till. Men argumentationen för att skaffa den datorn finns ju inte ens på kartan för att kunna bli motiverad. Spel på 4st 10 kärniga processorer med 20 trådar vardera.

Vad är det för spel du tänker på då?

Det är som sagt skillnad mellan vanliga märkes pc/hembyggen & riktiga workstations
servicevänlighet är ett av dom.

Ska jag byta t.ex byta nätagg som exempel tar det ca 5-15 min
i en vanlig dator där man måste skruva ut det.

I min HP workstation byter man aggretat under 1min & då ingår tiden att öppna
& stänga chassit samt boota upp maskinen

Ja, det är riktigt bra argument den dagen du blir tvungen att byta nätagg eftersom kaffet inte blev kallt i koppen. ;) Bytet av nätagget är ju sådant som sker med jämna mellanrum och alldeles för ofta (eller övrig hårdvara), egentligen så är det ju inte ett problem ens om det sker årligen eller en gång per månad.

Ett underdimensionerat nätagg går sönder, alt gör att datorn blir instabil, även om datorn i sig är servicevänlig. Då är det lämpligare att köpa ett nätagg med tillräcklig effekt istället för att skaffa sig ett lättare sätt att byta ut det.

Jo det är rätt bra fart på den :)
Det många inte förstår ar att det är skillnad på konsument pc / hembyggda leksaker
& riktiga maskiner där bara grundmaskinen kostar 100k-500k. Dom flesta har ju
aldrig använt maskiner med 2-4 eller fler cpuer.

Man betalar för kvalité, uptime & servicevänlighet.

Förutom att det egentligen finns liten vinst med fler processorer när applikationerna som används inte har någon nytta av mer än en 1 processor så är det kanske en för stor prisskillnad även för kvalité, uptime och servicevänlighet. Det handlar inte om någon bristfällig förståelse för "att det är skillnad på konsument pc / hembyggda leksaker & riktiga maskiner där bara grundmaskinen kostar 100k-500k".
 
Avdelningen uppenbara inlägg? Självklart behövs ett operativsystem, men det är ju inte det som diskuteras i tråden.

Det kanske egentligen är en parantes.

(På sätt och vis kan det vara intressant, det operativsystemet som används måste stödja mer än en processor, även om det är vanligt med pro eller ultimate utgåvan av Windows så stödjer de bara 2st, processorer och det nämns ju t.ex. 4st processorer. (Home editione eller vad det kallas stödjer bara en processor.)

Förutom att programmet ska ha någon nytta av fler processorer så måste operativsystemet även stödja det.)
 
Det kanske egentligen är en parantes.

(På sätt och vis kan det vara intressant, det operativsystemet som används måste stödja mer än en processor, även om det är vanligt med pro eller ultimate utgåvan av Windows så stödjer de bara 2st, processorer och det nämns ju t.ex. 4st processorer. (Home editione eller vad det kallas stödjer bara en processor.)

Förutom att programmet ska ha någon nytta av fler processorer så måste operativsystemet även stödja det.)
Det var mer ett svar till inlägg #15 som listade en dators delar o kostnader...

Jag ser ingen vits med flera processorer till hemmabruk. Såvitt jag förstår så stöder inte Adobes programvaror det heller.

När det gäller grafikkort så spelar de knappast ngn jätteroll. Jag har ett AMD-kort om jag kommer ihåg rätt. Det är inte officiellt testat med Adobes produkter.
Jag har testkört med betydligt dyrare grafikkort än mitt som rekommenderas av Adobe och jämfört rendering av en 2 timmars film för Premiere Pro CS6.
Inte ett skit i skillnad. Jag märkte heller ingen skillnad i realtidsbeteendet. Jag skickade tillbaka kortet.
 
Jag tycker beastens inlägg har varit intressanta och jag uppskattar dem (och att han har skrivit dem, trots det typiska fotosidan-skenandet :) ). Jag håller dock nog också med Oquist i hans kommentarer.

Jag har byggt mina egna datorer sedan 1979, och jag har haft två ledspråk för den verksamheten:
1 - En dators kapacitet bestäms huvudsakligen av dess ålder, inte av dess pris.
2 - Om det funkar, så funkar det, även om det är billigt.
Alla mina datorer har varit 'billiga' (standardkomponenter, inget entusiast-runk) och fungerar fortfarande. Jag kan lätt räkna upp samtliga problem jag har haft under åren: Ett grafikkort, Matrox Millenium har gett upp (ersattes med skitbilligt Powercolor som fortfarande går), en minnesmodul var defekt när jag köpte den, ett nätaggregat Fortron har gett upp (ersattes med skitbilligt Chieftec som fortfarande går), tre hårddiskar, två IBM "death"-star och en Fujitsu, (från den katastrof-epoken som slog ut både IBM och Fujitsu som HD-tillverkare) har gett upp.
And that's it.
Jag är rätt noggrann och jag överklockar inte, men jag tror ju inte att jag egentligen har haft mycket tur. Det här är min uppfattning om hur kompetent självbyggda system står sig. De är bättre än typiska 'märkesdatorer' för konsumenter.

beasten har vettiga synpunkter under fyra förutsättningar:
1 - De sista fem åren har inte mycket hänt på CPU-sidan. Det är en viktig anledning till att det han säger är sant.
(Det här var inte fallet innan AMD gav upp. På mitt förra jobb hade jag en 'proffsdator' som snabbt blev överflyglad av mjukvaruutvecklingen. Den var helt enkelt skitseg. Detta var på den tiden då Intel gjorde usla processorer (P4-epoken). Jag bråkade en del med min arbetsgivare utan resultat. De benchmarks som han läste indikerade ju inte att någon prestandavinst kunde göras. Till sist tröttnade jag, byggde en 'leksaksdator' och tog med den till jobbet för att prova. Den körde mjukvaran briljant, och i en direkt jämförelse - exakt samma - kördes en uppgift på 3 minuter, jämfört med över 21 minuter för den gamla datorn. Alltså 7ggr snabbare. Firman köpte 'leksaksdatorn' mycket billigt av mig (självkostnadspris) och den användes sedan professionellt några år med utmärkt resultat och utan problem.)
2- Att man verkligen kan köpa en vettig begagnad arbetsstation till bra pris. ...Det verkar ju som om man kan det.
3 - Att mjukvaran verkligen använder de breda vägarna i proffsdatorn.
4 - Att man inte bryr sig om värmeutvecklingen och strömförbrukningen.
 
1 - En dators kapacitet bestäms huvudsakligen av dess ålder, inte av dess pris.
Det där är en modifikation av sanningen. OM datorn behöver vara en racermaskin på vissa saker så stämmer det inte. Men nu är det så att det inte förekommer några sådana exempel på användning i tråden heller.
man märker det tex vid:
TUNGA beräkningar, tex flygkonstruktion
CAD

Men som sagt var det är knappast ngn här som pysslar med det hemma.
 
Kul tråd! Dock verkar den ha spårat totalt. JAg hoppas kunna låna den lite då jag har liknande tankar.

Jag behöver ingen "arbetsdator" då jag inte sitter 24/7. Har inte heller råd som det verkar. Jag undrar



Kan man hitta en bra processor (helst 1-2 år gammal) Intel + moderkort för 1500-2000kr ? begagnat då. Jag har en budget på 5000 jag gärna skulle komma under (bara för datorn då).

https://www.netonnet.se/art/kompone...intel-i5-4460-ga-b85m8gbwristset/219737.8985/

Typ som den ovan? Det kenns som den borde göra jobbet ganska bra för PS? Tänker köpa 8 GB RAM till samt SSD disk.
 
Ja precis, menade 8 + 8 gb ram!

Hur bra paketet fungerar beror lite på hur "tung" redigering du tänkt göra men som du beskriver det tror jag att det räcker. Rekommenderar att du i så fall köper ett liknande kit som det som följer med i paketet (dvs. 4x2, helst ett likadant som det som följer med i paketet) men det kanske du redan hade koll på. Vet inte hur det är nu men tidigare har det varit känsligt att blanda olika tillverkare/modeller av RAM :)

För begagnade komponenter eller hela datorer hade jag tittat hos Sweclockers.com - de flesta har ganska bra uppfattning om hur mycket deras hårdvara är värd (till skillnad från majoriteten på Blocket) och annars burkar det framgå av kommentarerna. Lite som att köpa begagnat här på Fotosidan.
 
Förr var det så. Jag köpte 2x4 till, hade 8 innan, och det var inga problem, dom är olika tillverkare, vet inte ens om hastigheten är samma. Men minnet är billigt.
 
hmmm kan ha varit att minnesplatserna skall fyllas med likvärdiga minnen eller jämnt fördelade på alla platser som var den springande punkten.

minns inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.