Jag tycker beastens inlägg har varit intressanta och jag uppskattar dem (och att han har skrivit dem, trots det typiska fotosidan-skenandet
). Jag håller dock nog också med Oquist i hans kommentarer.
Jag har byggt mina egna datorer sedan 1979, och jag har haft två ledspråk för den verksamheten:
1 - En dators kapacitet bestäms huvudsakligen av dess ålder, inte av dess pris.
2 - Om det funkar, så funkar det, även om det är billigt.
Alla mina datorer har varit 'billiga' (standardkomponenter, inget entusiast-runk) och fungerar fortfarande. Jag kan lätt räkna upp samtliga problem jag har haft under åren: Ett grafikkort, Matrox Millenium har gett upp (ersattes med skitbilligt Powercolor som fortfarande går), en minnesmodul var defekt när jag köpte den, ett nätaggregat Fortron har gett upp (ersattes med skitbilligt Chieftec som fortfarande går), tre hårddiskar, två IBM "death"-star och en Fujitsu, (från den katastrof-epoken som slog ut både IBM och Fujitsu som HD-tillverkare) har gett upp.
And that's it.
Jag är rätt noggrann och jag överklockar inte, men jag tror ju inte att jag egentligen har haft mycket tur. Det här är min uppfattning om hur kompetent självbyggda system står sig. De är bättre än typiska 'märkesdatorer' för konsumenter.
beasten har vettiga synpunkter under fyra förutsättningar:
1 - De sista fem åren har inte mycket hänt på CPU-sidan. Det är en viktig anledning till att det han säger är sant.
(Det här var inte fallet innan AMD gav upp. På mitt förra jobb hade jag en 'proffsdator' som snabbt blev överflyglad av mjukvaruutvecklingen. Den var helt enkelt skitseg. Detta var på den tiden då Intel gjorde usla processorer (P4-epoken). Jag bråkade en del med min arbetsgivare utan resultat. De benchmarks som han läste indikerade ju inte att någon prestandavinst kunde göras. Till sist tröttnade jag, byggde en 'leksaksdator' och tog med den till jobbet för att prova. Den körde mjukvaran briljant, och i en direkt jämförelse - exakt samma - kördes en uppgift på 3 minuter, jämfört med över 21 minuter för den gamla datorn. Alltså 7ggr snabbare. Firman köpte 'leksaksdatorn' mycket billigt av mig (självkostnadspris) och den användes sedan professionellt några år med utmärkt resultat och utan problem.)
2- Att man verkligen kan köpa en vettig begagnad arbetsstation till bra pris. ...Det verkar ju som om man kan det.
3 - Att mjukvaran verkligen använder de breda vägarna i proffsdatorn.
4 - Att man inte bryr sig om värmeutvecklingen och strömförbrukningen.